• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • JoiPoi

De har sagt till mig att om barnen ej äter lunchen så får de inget annat, de ska äta det som serveras o sen får de vänta då från 11.15 tills 14.30 på mellis!!!!!! Sjukt egentligen i mina ögon!

• Dizzy Dee

På min sons förskola får man mackor om man inte äter den vanliga maten...

• Marco och Mathias mamma

Skulle mina barn vägra att äta på förskolan så får de vara utan till det är dags för nästa mål, de ska lära sig att äta det som serveras. Jag skulle bli vansinnig på personalen om de gav barnen nåt annat än det som står på menyn. Nu har jag tur att mina barn äter allt även om vissa saker gillas mer och andra mindre.

• JoiPoi

Man tycker ju synd om de stackars barnen, min dotter är heller inget vidare på att äta frukost på morgonen, så det va nån dag i förra veckan då hon inte heller hade ätit lunch eller mellis!!!

• studentbruttan29

ja, om min son tycker maten är absolut avskyvärd (t.ex. blodpudding) då kan han få en macka ist. Men annars vet både jag och förskolan att det tar upp till 12 gånger för ett barn att äta det som serveras. Alltså man kan servera kassler upp till 12 gånger innan barnet är redo att smaka, så på vår förskola är det det som gäller men då har de också BRA koll på vem som testat maträtterna. Så det enda min son inte äter just nu är blodpudding och en viss slaskig fisk de brukar servera då och då.

• Maijlo

Jag tycker att är konstigt att barn ska tvingas äta allt medan man som vuxen får äta det man själv tycker om till lunch!

• Busbellan

De gånger inte barnen äter nånting på vårt dagis så ser de istället till så de får äta så mycket frukt de vill. Men det är inte särskilt ofta barnen inte gillar något av det som står på bordet.

Mamma till Nora, August och Ella
  • MammaHela
    Maijlo skrev 2008-10-01 20:48:08 följande:
    Jag tycker att är konstigt att barn ska tvingas äta allt medan man som vuxen får äta det man själv tycker om till lunch!
    men hur skulle det se ut om alla barn skulle äta olika mat varje dag?

Skulle man anställa en kockerska till varje barn?

Eller jag vet, vi gör som i Norge, serverar ingen lunch i förskolan/skolan, barnen får ha med smörgås och äta varje dag.
  • studentbruttan29

I övrigt tycker jag att personalen gör rätt..om både föräldrar o personal trugar o ska ge massa annat hela tiden då blir det bara värre. Hur skulle förskolan se ut om alla barnen skulle få massa annat..då kan man lika bra ta bort maten på förskolan. Ge mackor o valfritt, det går ju inte.

Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...