• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • denna där

Äter man inte maten som serveras så får man gå utan.

Förskolan kan ju inte hålla på att ge specialmat bara för att man inte vill äta.
    Tycker man inte om köttet kan man äta riset. Tycker man inte om riset kan man äta salladen. Tycker man inte om salladen kan man äta köttet. Vägrar man äta går man hungrig.

Tänk om alla ungar väljer att sluta äta av maten som serveras för man ändå får mackor...
    Eller om A inte vill ha och får macka istället så kanske B inte heller vill äta men B tycker inte om macka utan vill ha fil m. flingor. C tycker varken om macka eller fil och vill ha gröt...

• mina1

Får era barn hemma annan mat om inte det du serverar duger?

Låter lite tokigt och kanske förklarar varför de inte äter den mat som serveras på förskolan. Bortskämda ungar kallar vi det. På förskolorna jag jobbat är det ett fåtal barn som inte ätit något och det har i alla fall visat sig att det är föräldrarna som bär skulden då de serverar en massa annat mellan/efter måltiderna så att barnen aldrig får bli riktigt hungriga och lära sig olika smaker.

• Maijlo

Det är klart att man ska äta av de tillbehör som finns. Jag menar inte att man ska äta olika rätter allihop. Mitt inlägg blev lite för kort tidigare.

Däremot tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant som de verkligen inte tycker om. Nu var jag tydligare va?

Jag tycker att det är utmärkt att det finns skolmat.

Men tycker ni att det är rimligt att en ettåring inte äter någonting förutom en frukt på en hel dag på förskolan?

• Tjollabolla

Men om dom inte äter maten finns det ju inte mkt man kan göra. Vad vill ni att vi förskolepersonal ska göra i ett sånt läge? Ställa oss och laga mat och strunta i dom andra barnen?
    Jag förstår verkligen inte. Hur tycker ni det ska gå ihop?

Barnen ska smaka på maten. Gillar dom inte den, ok, dom slipper. Dom får ju frukt. Vill dom inte ha det heller kan vi ju inte trycka i dom maten. ALDRIG att vi skulle ta fram mackor.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Pasadena

På vår förskola får de bröd till maten så de kan äta sig mätta på det istället om det så skulle vara.

Jag tycker inte alls att det är fel att barn får annan mat om det är något de inte gillar? Vad är så hemskt med det? Vi vuxna gillar inte heller alltid allting. Min dotter gillar tex inte potatis. Vi får väl se hur det blir längre fram, om hon lär sig äta det eller inte. Annars får vi säga till om det kanske går att ge något annat.

• Maggis Nervis

På våran fsk så serveras grönsaker och knäckesmörgås till lunchen. De som smakar och inte vill ha maten kan ta en knäckemacka och morotstavar fram till mellanmålet.

Fuck Google, ask me
  • Pasadena
    Maijlo skrev 2008-10-01 20:55:09 följande:
    Det är klart att man ska äta av de tillbehör som finns. Jag menar inte att man ska äta olika rätter allihop. Mitt inlägg blev lite för kort tidigare.Däremot tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant som de verkligen inte tycker om. Nu var jag tydligare va? Jag tycker att det är utmärkt att det finns skolmat.Men tycker ni att det är rimligt att en ettåring inte äter någonting förutom en frukt på en hel dag på förskolan?
    Jag håller med dig! Vad var det som serverades och som din dotter inte gillade?
  • Kangkurr

om en ettåring väljer att inte äta mer än en frukt på en hel dag... ja vad ska man göra? Tvångsmata? Äter de inte det som severas så får barnet gå hungrigt...

• Maijlo

Tjollabolla: Jag förstår dilemmat, givetvis.

Samtidigt tycker jag att det är jättetråkigt när min dotter kommer hem och är helt slut av energibrist eftersom hon inte har ätit.

• Tjollabolla
    Maijlo skrev 2008-10-01 20:55:09 följande:
    Det är klart att man ska äta av de tillbehör som finns. Jag menar inte att man ska äta olika rätter allihop. Mitt inlägg blev lite för kort tidigare.Däremot tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant som de verkligen inte tycker om. Nu var jag tydligare va? Jag tycker att det är utmärkt att det finns skolmat.Men tycker ni att det är rimligt att en ettåring inte äter någonting förutom en frukt på en hel dag på förskolan?
    Men vad ska vi göra då? Trycka i barnet mat? Vi KAN INTE ge just det barnet macka istället för mat, för då tar det bara några dagar innan alla andra barn oxå lärt sig det. Dom är inte dumma.

Och nej, jag tycker abslut inte man ska tvinga barn att äta sånt dom inte tycker om. Men det finns ju alltid alternativ. Och frukt.
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...