• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:25:06 följande:
    Nä men det finns barn som nästan inte äter någon mat alls... då kan det bli MÅNGA dagar med mackor...
    Det handlar ofta om perioder. Att äta mackor i två månader blir ingen överviktig av. Övervikt beror på felaktig kost under en lång tid, samt för lite motion. Inte ett matvägrande barn som käkar mackor istället under en begränsad period.
  • Pasadena
    Nä men det finns barn som nästan inte äter någon mat alls... då kan det bli MÅNGA dagar med mackor...
    Jag hade ändå valt det framför ett hungrigt barn. Jag vet själv hur det är att inte ha någon aptit och bara vilja ha en smörgås för att få i sig nåt. Barn tappar ofta aptitetn när de får tänder tex. Varför ska jag då tvinga mitt barn att äta det JAG har bestämt?
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 10:27:02 följande:
    Jag hade ändå valt det framför ett hungrigt barn. Jag vet själv hur det är att inte ha någon aptit och bara vilja ha en smörgås för att få i sig nåt. Barn tappar ofta aptitetn när de får tänder tex. Varför ska jag då tvinga mitt barn att äta det JAG har bestämt?
    Jag vet hur det är att inte ha aptit.. jag har levt utan det i snart 2 år och har en sambo som är likadan. Äter för att jag vet att man ska. Vet oxå att det inte hjälper att äta mackor utan det är bättre att peta i mig vanlig lagad mat
    *Älskade Noa*
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:29:49 följande:
    Jag vet hur det är att inte ha aptit.. jag har levt utan det i snart 2 år och har en sambo som är likadan. Äter för att jag vet att man ska. Vet oxå att det inte hjälper att äta mackor utan det är bättre att peta i mig vanlig lagad mat
    Jo vi vuxna kan tänka rationellt, men barn kan ju inte riktigt det. Så då ser jag mackor som en bra lösning tills vidare.
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 10:33:36 följande:
    Jo vi vuxna kan tänka rationellt, men barn kan ju inte riktigt det. Så då ser jag mackor som en bra lösning tills vidare.
    Det är just däför vi måste tänka rationellt åt dem. Förklara på ett sätt anpassat för deras ålder att de måste äta ordentligt
    *Älskade Noa*
  • Misspiggy84
    Min ggrabb äter inte ens smörgås.
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:37:11 följande:
    Det är just däför vi måste tänka rationellt åt dem. Förklara på ett sätt anpassat för deras ålder att de måste äta ordentligt
    Men om de inte gör det då? Som ts barn? Ska vi låta dem gå hungriga då? Låter inte särskilt rationellt tycker jag.
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 10:40:57 följande:
    Men om de inte gör det då? Som ts barn? Ska vi låta dem gå hungriga då? Låter inte särskilt rationellt tycker jag.
    Då är frukt och grönt bättre att ge
    *Älskade Noa*
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:46:37 följande:
    Då är frukt och grönt bättre att ge
    Och om de inte äter det?
  • SchumiFerrari
    Bonanza skrev 2008-10-02 10:50:58 följande:
    Och om de inte äter det?
    finns oftast någon frukt eller grönsak som barn äter
    *Älskade Noa*
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...