• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • NEJ0608
    Smaka ska man alltid göra men jag tycker inte att man tvingar någon att äta mat man inte tycker om.
    Sen beror det väl på är det t.ex kalops och potatis och man inte tycker om kalopsen kan man äta potatis och grönsaker.. är det soppa man inte tycker om kanske man kan få fil eller youghurt istället.
  • Lionda

Man äter det som serveras.
    Det har jag lärt min son från början och här är det aldrig något gnäll om mat

• emson

Fragile Angel skrev 2008-10-01 21:06:25 följande:

Man äter det som serveras, enkelt. Äter man inte, då får man gå hungrig, enkelt.
    Måste säga att jag håller med. Verkar ju mer som barnet håller på att bli sjukt eller vägrar äta det som serveras. Visst kan man äta lite lunch eller knappt någonting men att då inte äta mellis heller tycker jag verkar vara en idé från barnets sida. Jag hade inte anklagat förskolan i en sådan situation, inte heller barnet såklart. Hemma serverar vi inte olika måltider för att få sonen att äta heller. Ibland vill han inte äta mellis som är smörgåsar och då blir han ju som ett monster på eftermiddagen innan lunch men "elak" som jag är bjuder jag bara på smörgås igen och igen och igen för att jag vet att han äter det men vill ju självklart ha annat.
  • Pasadena
    Tjollabolla skrev 2008-10-01 21:16:17 följande:
    Men gröt? Ska vi stå och laga gröt för att maten inte passar barnen?! På förskolan där jag jobbar har vi vegatarianer, muslimer och svenska barn. Och allergiker. Alla äter olika mat. MEN det är ju mat, inte mackor. Passar inte maten får man ju alltid frukt efteråt.
    Gröten var ett exempel!!
    HUR svårt kan det vara att bre en macka istället om barnet klöls av maten som serveras?? Jag begriper det inte alls. Det är bara att lägga en påse med bröd och en smörbytta under matvagnen och vips brer du den på en halv sekund. Men det kanske är jobbigt det med?
  • Pasadena
    Lionda skrev 2008-10-01 22:15:44 följande:
    Man äter det som serveras. Det har jag lärt min son från början och här är det aldrig något gnäll om mat
    Din son kanske gillar all mat? Tur för honom!
  • SchumiFerrari

Om att äta sig mätt på mackor och inte mat.. det är mackor som är en av bovarna till att dagens barn är överviktigka... äter man macka till frukost, lunch och mellanmål och kanske till kvällsmat så äter ett barn mellan 8-12 mackor på en dag... det är mycket och inte nyttigt. Det räcker att de äter mackor till frukost och mellis på förskolan. Knäckis till lunchen om det nu promt vägrar maten

*Älskade Noa*
  • Misspiggy84
    Maijlo skrev 2008-10-01 20:38:35 följande:
    Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.
    Jag har precis samma dilema med min son grejen e den utöver att han inte äter på dagis är de inte alltid jag får i honom ens frukost på morronen innan de e dags för dagis, har provat allt, :S vetinte vad göra. (Min son är 20månader)
  • love actually

På vårt dagis får de smörgås och extra frukt om de inte äter lunchen. Inget barn ska behöva gå hungrig. Märker de mellan lunch och mellis att nåt barn är hungrig får de frukt. Samma gäller om de inte äter frukosten. Vår dotter är ett år och 8 månader och hon är inte överförtjust i gröt t.ex som de får till frukost så hon brukar få extra smörgås och frukt då, de har frågat om de ska ge henne fil istället men jag ser gärna att de provar med gröten ett tag till. Vi har precis slutat med morgonvällingen.

Sofie 20070209 - Charlie 20080117
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 09:45:53 följande:
    Om att äta sig mätt på mackor och inte mat.. det är mackor som är en av bovarna till att dagens barn är överviktigka... äter man macka till frukost, lunch och mellanmål och kanske till kvällsmat så äter ett barn mellan 8-12 mackor på en dag... det är mycket och inte nyttigt. Det räcker att de äter mackor till frukost och mellis på förskolan. Knäckis till lunchen om det nu promt vägrar maten
    Mackor är väl ändå bättre än ingenting? Vi snackar om barn som vägrar viss mat, inte barn som äter bra med mat OCH mackor från morgon till kväll. Det är de sistnämnda som i så fall ligger i riskzonen! Inga barn lever på en typ av föda resten av livet.
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 10:19:50 följande:
    Mackor är väl ändå bättre än ingenting? Vi snackar om barn som vägrar viss mat, inte barn som äter bra med mat OCH mackor från morgon till kväll. Det är de sistnämnda som i så fall ligger i riskzonen! Inga barn lever på en typ av föda resten av livet.
    Nä men det finns barn som nästan inte äter någon mat alls... då kan det bli MÅNGA dagar med mackor...
    *Älskade Noa*
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...