Inlägg från: SchumiFerrari |Visa alla inlägg
  • SchumiFerrari

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Om att äta sig mätt på mackor och inte mat.. det är mackor som är en av bovarna till att dagens barn är överviktigka... äter man macka till frukost, lunch och mellanmål och kanske till kvällsmat så äter ett barn mellan 8-12 mackor på en dag... det är mycket och inte nyttigt. Det räcker att de äter mackor till frukost och mellis på förskolan. Knäckis till lunchen om det nu promt vägrar maten

*Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 10:19:50 följande:
    Mackor är väl ändå bättre än ingenting? Vi snackar om barn som vägrar viss mat, inte barn som äter bra med mat OCH mackor från morgon till kväll. Det är de sistnämnda som i så fall ligger i riskzonen! Inga barn lever på en typ av föda resten av livet.
    Nä men det finns barn som nästan inte äter någon mat alls... då kan det bli MÅNGA dagar med mackor...
    *Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 10:27:02 följande:
    Jag hade ändå valt det framför ett hungrigt barn. Jag vet själv hur det är att inte ha någon aptit och bara vilja ha en smörgås för att få i sig nåt. Barn tappar ofta aptitetn när de får tänder tex. Varför ska jag då tvinga mitt barn att äta det JAG har bestämt?
    Jag vet hur det är att inte ha aptit.. jag har levt utan det i snart 2 år och har en sambo som är likadan. Äter för att jag vet att man ska. Vet oxå att det inte hjälper att äta mackor utan det är bättre att peta i mig vanlig lagad mat
    *Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 10:33:36 följande:
    Jo vi vuxna kan tänka rationellt, men barn kan ju inte riktigt det. Så då ser jag mackor som en bra lösning tills vidare.
    Det är just däför vi måste tänka rationellt åt dem. Förklara på ett sätt anpassat för deras ålder att de måste äta ordentligt
    *Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 10:40:57 följande:
    Men om de inte gör det då? Som ts barn? Ska vi låta dem gå hungriga då? Låter inte särskilt rationellt tycker jag.
    Då är frukt och grönt bättre att ge
    *Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Bonanza skrev 2008-10-02 10:50:58 följande:
    Och om de inte äter det?
    finns oftast någon frukt eller grönsak som barn äter
    *Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Bonanza skrev 2008-10-02 10:54:44 följande:
    Men det är rätt stor skillnad på att bara äta tre äpplen på en dag, eller på att äta mackor. Mättnadsmässigt. Så ur barnens synvinkel är mackor bättre, trots denna fetmahysteri som nu florerar.
    Jag anser att man lägger grunden för ett bra matbeteende när de är små. Nu är min son bara 7 månader men han kommer få äta det som serveras.
    *Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Bonanza skrev 2008-10-02 10:59:10 följande:
    Och om han inte tycker om mat? Bara grönsaker i en månad då?
    han ÄLSKAR mat... Finns alltid någon maträtt som han gillar och då får jag väl se till att göra den lite oftare
    *Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 11:05:40 följande:
    Men nu pratar vi om ett barn som går på dagis. De kan inte få en och samma rätt varje dag. Jag gjorde som du när jag var hemma, lagade ofta det jag visste att hon gillade men de kanske de inte kan göra på dagis. Då ÄR faktiskt macka bättre än en frukt/grönsak som mättar i typ 2 minuter.

och anledningen till att macka mättar är att det lägger sig som en tjock massa i magen..

Men nu har vi kommit väldigt OT.

Jag anser iaf inte att man ska låta barn äta sig mätta på mackor på förskolan

*Älskade Noa*
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 11:10:45 följande:
    Tjock massa i magen.. Ja det låter ju för hemskt. Vi ska genast sluta med det till frukost och bara äta en paprika eller vindruva Tycker inte heller att mackor är att föredra som mat men bättre det än att förbjuda barnet att äta något annat än det som bjuds till lunch just den dagen.
    Jag menar att det är därför man inte ska äta sig mätt på macka. Utan kompletera med fil/yoghurt/gröt till frukost.
    *Älskade Noa*
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...