• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • Pasadena
    Tate skrev 2008-10-02 11:22:16 följande:
    På mina barns dagis får de mackor. Men man måste smaka på maten först - även om man bara smakar på riset. Lustigt nog har de inget problem med att ungarna därmed matvägrar och kräver mackor istället. Tvärtom har mina barn ätit saker på dagis som de aldrig ätit hemma. Antagligen har fröknarna magiska krafter. För det kan ju inte vara så att barn faktiskt kan uppmuntras till att prova nya saker utan att man hotar dem med att de får svälta annars. Och det är ju inte alls så att att barn i grupp gärna gör som de andra barnen gör. Inte heller fungerar fröknarna som bra föredömen och visar att maten är god, och uppmuntrar barnen.Nä, så är det absolut inte. För alla vet ju att det enda sättet att lära sig uppskatta god mat är under tvång och hot. Och dessutom vet vi ju att den mänskliga egenskap som är den absolut vitigaste är förmågan att äta precis allt. Som getterna gör. Och grisarna.
    Gud vilket bra inlägg!! Håller med till 150%!!!
  • sagogryn

Jag vill bara förtydliga att ingen blir tvingad att äta på vår förskola.

• MissLilo

Dotern har alltid varit svår med kött, hon vet inte hur hon ska tuga riktigt, förrän nyligen då hpn börjadeäta fläskfile, efetr över 3 års träning! Hon tror attd te är kyckling, även om jag säger att dte är grisköttt, så säger hon: "nej, det är kyckling", och så trycker hon i sig det. På dagis, skrev jag det i deras brev, att hon inte klarar av kött, då hon troligen minnsa ttat vi försökte lära heen,men hon fick det i halsne och vi fick slänga henen uppoch ner varj gång. Iaf tils vi tig en paus med kötet, och började vid 2 års ålder igen, liet smått då och då.

De försökte först, men hon spottade och frsätepå dagis. De skärde i minimala bitar, hon vägrade äta fortfarnde.skött undan köttet, trotts att de sa att hon måste smaka 1 bit. De frågade mig vrför tillslut. FIck förklara hele hennes sjukdosmhistoria, att hon som 15 månader började med mos, och sen fick lver till attäta rriskorns om ja delade i 3 delar och ökade så bit för bit. Då lätt de henne vara angående köttet. Idag är de inte reikigt liak hårda. De låter henne bara äta potatisen och grönsakerna om det serveras en köttbit. FÖr de har förstått att det ligger mentalt i hennes skalle, och man inte kan tvinga henne. Hon kunde inte forsat tänderna förrän hon var 2 år, då hon accosierade dema med att jag stoppade fingrarna i henens hals för att få upp allt slem som gjorde att honinte fick luft.
    Hon började hulka bara man borstade de främre tänderna.

Tillslut beställde de kött i pastoriesead form(totalt söndermald), för att hon skule få äta det. Hon åt det.

LIkadant har de gjort med min son som hade lite svårt med klumpar i maten, han fick den där specialmaten.

Nu äter båda glatt. Så de har lagt en matvägrade bredvid sonen, som alltid är den som inte lekermed maten och äter i mängder. För de hoppas att hon ska ta efter sonens skick.

• CrazyFia

Jag kan bara prata från min erfarenhet från praktik! Förskolan kan inte tvinga barnen att äta, men jag tror personalen förstår att barnet inte orkar och inte är på jätte bra humör när hon inte har ätit.... Man kan inte heller servera ett barn "godare" mat än till de andra barnen. Jag kan inte komma på någon lösning men ibland matvägrar så små barn och det går oftast över av sig självt-

• MissLilo

Var faktiskt på förskolan igår ang det här(föräldrarmöte) och det här kom upp.
    De sa tt de säger, ta "ta fem tuggor av.... sen får du macka/grönsaker." Det går trögt, me maten kommer ner för den flickan vet tex sena tt hon får äta sina grönsakr so hon älskar så mycket. DÅ får hon hela grönsaksfatet framför sig och plocka ut det hon själv vill ha. Bara hon äter något.

Sen ang mellanmål, där får de en halv sån där spånskivs knäckemacka med mör på. De får välja om de vill ha med eller utan pålägg, mjölk eller vatten till det. Sen när de har ätit upp det, tar de fram frukten. och alal barn äter konstigt nog. FÖrutom den där flciakn som gärna hellre äter grönsakeroch frukt än annat.

• fabri

Jag menar naturligtvis inte att man ska tvinga barnen äta! Bara att om man väljer att inte äta av det som serveras så är det så att säga ens eget val. Sedan kan ju det som serveras vara grönsaker, smörgås om man först smakar på soppan etc etc.

Vad gäller på förskolan så brukar "grupptrycket" göra att barnet till slut äter. Jag tror på att inte göra för stor sak av det.

• JoiPoi

Oj här hände mycket sedan igår! Barnen lär väl sig tillslut att de MÅSTE äta annars får de gå hungriga, det har hänt min dotter en gång att hon varken åt lunch eller middag sedan dess äter hon allt!

• Bonanza
    JoiPoi skrev 2008-10-02 15:23:16 följande:
    Oj här hände mycket sedan igår! Barnen lär väl sig tillslut att de MÅSTE äta annars får de gå hungriga, det har hänt min dotter en gång att hon varken åt lunch eller middag sedan dess äter hon allt!
    Och barn som har lite mer vilja och står emot hungern längre? Ska man svälta dem tills de äter eller?
  • JoiPoi

Bonanza: De får ju förhoppningsvis middag när de kommer hem! Iallafall min dotter,otroligt dum fråga!

• Bonanza
    JoiPoi skrev 2008-10-02 15:27:37 följande:
    Bonanza: De får ju förhoppningsvis middag när de kommer hem! Iallafall min dotter,otroligt dum fråga!
    Nu måste jag erkänna att jag främst svarade på ditt inlägg om din dotter som matvägrade och sen dess äter allt. Inte på just vägra lunch på förskolan. Jag undrar väl mest hur du hade gjort om hon hela dagen efter också hade vägrat äta det som serverades?
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...