• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • Maijlo

Jag tycker att är konstigt att barn ska tvingas äta allt medan man som vuxen får äta det man själv tycker om till lunch!

• Maijlo

Det är klart att man ska äta av de tillbehör som finns. Jag menar inte att man ska äta olika rätter allihop. Mitt inlägg blev lite för kort tidigare.

Däremot tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant som de verkligen inte tycker om. Nu var jag tydligare va?

Jag tycker att det är utmärkt att det finns skolmat.

Men tycker ni att det är rimligt att en ettåring inte äter någonting förutom en frukt på en hel dag på förskolan?

• Maijlo

Tjollabolla: Jag förstår dilemmat, givetvis.

Samtidigt tycker jag att det är jättetråkigt när min dotter kommer hem och är helt slut av energibrist eftersom hon inte har ätit.

• Maijlo

Vi skrev samtidigt så jag låter mitt svar stå som svar på det du skrev.

• Maijlo

Studenbruttan29: Ja ja, då får jag väl vänta och se om det är en fas. Jag hoppas ju det förstås! Jag vill att hon ska äta. Vi har varierad kost, men det finns mycket hon inte tycker om och jag skulle aldrig tvinga henne. Det gör de förstås inte på förskolan heller!

• Maijlo

Tjollabolla: Jag vet inte. Men det känns orimligt att det ska gå en hel dag utan någonting. Jag menar, hon äter ju smörgåsar t ex och fil etc så när de har mellanmål borde hon ju rimligtvis äta då. Det är konstigt att hon inte gjorde det. Vi får nog prata med förskolan om det här tror jag.

• Maijlo

Det är ju dessutom ett litet barn vi talar om. Hon är ett år och några månader.

• Maijlo

studentbruttan29: Jag brukar göra så. Målet är ju ändå att hon ska äta på förskolan förstås! Jag undrar om hennes matvägran där beror på något annat än att hon är kräsen. Hoppas inte!

• Maijlo

Tack för alla intressanta inlägg och åsikter! Jag måste göra annat nu men har bestämt mig att prata med förskolan. Hoppas att ni får en trevlig kväll!

• Maijlo

Nu har jag och min man pratat med förskolan och det känns väldigt bra. Jag är nöjd med hur de resonerar, (att försöka ge henne det som bjuds och i annat fall tillbehören och i sista hand filmjölk). Jag gissar att hon är inne i någon slags period. Personalen på förskolan gör allt de kan för att hon ska äta, även med diverse tjuvknep som att mata från sina tallrikar!

Tack för det stor gensvaret i tråden! Det har varit intressnat att läsa alla åsikter.

Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...