• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • princess of woolfs

Ingen aning, det har hittills inte hänt något av våra barn..de äter som hästar på förskolan oavsett hur kräsna de är hemma.

• JoiPoi

Bonanza: Det har aldrig hänt så bryr mig inte så mycket om det, om ett barn inte har ätit nåt alls på hela dagen så ser man väl till att göra nåt "godare" just denna dag.

• Medusan

Det händer oss nästan varje dag att sonen inte äter lunchen. Än så länge har inget hänt alls. Vi avvaktar för att se om han kommer vilja äta lunch oftare när han gått där lite längre (har bara gått i ca 2 månader).

• AstraTrillian

Åh, det här problemet har vi nu. Alva gillar inte mycket mat tex potatis, korv, fiskbullar och mycket sån typisk dagismat. Jag har talat om för fröknarna att jag absolut inte vill att hon ska tvingas äta/smaka något. Det som händer är att hon ganska ofta bara äter knäckebröd och morötter till lunch och det känns inte bra. Vet inte alls hur vi ska göra, jag vägrar att hon ska tvingas äta någonting.

• studentbruttan29

finns inga barn som svultit ihjäl frivilligt. Så enkelt är det.

Bonanza skrev 2008-10-02 15:26:25 följande:
    Och barn som har lite mer vilja och står emot hungern längre? Ska man svälta dem tills de äter eller?
  • Marco och Mathias mamma

Då får du nog acceptera att hon bara får morötter och knäckebröd till lunch

AstraTrillian skrev 2008-10-02 15:40:37 följande:
    Åh, det här problemet har vi nu. Alva gillar inte mycket mat tex potatis, korv, fiskbullar och mycket sån typisk dagismat. Jag har talat om för fröknarna att jag absolut inte vill att hon ska tvingas äta/smaka något. Det som händer är att hon ganska ofta bara äter knäckebröd och morötter till lunch och det känns inte bra. Vet inte alls hur vi ska göra, jag vägrar att hon ska tvingas äta någonting.
  • Anna björk84

Knorpan: om hon aldrig behöver smaka på nåt hon inte tycker så mycket om så kommer hon väl aldrig börja äta det heller.. kan väl försöka peppa henne till att smaka på korven.. kankse faktiskt tycker att det är ganska gott och när hon ser att alla andra barnen äter kankse hon tycker det är ok., annars är det väl morötter och knäckebröd vilket inte är så mycket att stå sig på.

• Mizzz

Ja, om han totalt vägrar äta, både mat och erbjudan mackor som serveras så blir han utan, precis som hemma. För vad ska man göra, tycka i honom?

• Bonanza
    studentbruttan29 skrev 2008-10-02 21:28:25 följande:
    finns inga barn som svultit ihjäl frivilligt. Så enkelt är det.
    Svälter ihjäl nej. Men det finns barn som äter så lite att de går ner i vikt, är trötta och sover, är gnälliga hela tiden. Särskilt om man kör benhårt med "ät det vi serverar, annars ingenting".

Jag undrar förresten hur ni gör, ni som säger att barn måste smaka på allt? Om de vägrar då? Tvingar ni upp deras käkar och stoppar in maten? Låter ni dem sitta med maten i flera dygn tills de kapitulerar? Hur gör ni?
  • AstraTrillian

Bonusmorsa: Det vill jag inte.

Anna Björk: Givetvis uppmuntrar vi henne och hon får ta vad hon vill av det vi serverar hemma. Rätt vad det är smakar hon, och då och då är det t.om. gott, så jag tror ju inte hon kommer ha samma inställning resten av livet.

Bonanza: Det undrar jag med! Hur kan man tvinga ett barn att smaka som inte vill? Och VAD vill man uppnå? Min skolfröken tvingade mig att äta mat jag inte gillade och den maten avskyr jag fortfarande. Hur ofta blir man tvingad att äta något och det blir en positiv upplevelse?

Sen har vi turen att leva i ett land där det inte är svält eller ransoneringar. Det finns massor av mat och jag förstår intet varför man då till varje pris ska äta det man tycker är äckligt.

Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...