• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • studentbruttan29

en ettåring får äta det som finns, om personalen har någorlunda vana på "såna" barn så ordnar det sig slutändan. Mín son har gått en hel dag utan o äta nåt alls, då får det vara så då. Han får mat o kvällsmellis hemma så. Det tog ett tag men nu äter han allt utom blodpudding o slaskfisken jag skrev om i tidigare inlägg.

Maijlo skrev 2008-10-01 20:55:09 följande:
    Det är klart att man ska äta av de tillbehör som finns. Jag menar inte att man ska äta olika rätter allihop. Mitt inlägg blev lite för kort tidigare.Däremot tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant som de verkligen inte tycker om. Nu var jag tydligare va? Jag tycker att det är utmärkt att det finns skolmat.Men tycker ni att det är rimligt att en ettåring inte äter någonting förutom en frukt på en hel dag på förskolan?
  • Maijlo

Vi skrev samtidigt så jag låter mitt svar stå som svar på det du skrev.

• Tjollabolla
    Maijlo skrev 2008-10-01 20:58:15 följande:
    Tjollabolla: Jag förstår dilemmat, givetvis.Samtidigt tycker jag att det är jättetråkigt när min dotter kommer hem och är helt slut av energibrist eftersom hon inte har ätit.
    Ja men vad skulle dom gjort?!
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Nirnaeth

Här får barnen äta det som serveras, under den tid som maten är framme. Äter man inget, då får man skylla sig själv.
    Helt rätt!

Vi gör samma sak hemma, och jag skulle absolut inte vilja att personalen gav min son mackor eller flingor, eller vad han nu kan tänkas vilja ha istället.

Varken jag eller förskolan begär dock att dom ska äta allt, utan huvudsaken är att dom iaf äter nånting.
    Min son äter oftast bara potatis eller ris, men han får iaf smaka på det som finns.

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Maijlo

Studenbruttan29: Ja ja, då får jag väl vänta och se om det är en fas. Jag hoppas ju det förstås! Jag vill att hon ska äta. Vi har varierad kost, men det finns mycket hon inte tycker om och jag skulle aldrig tvinga henne. Det gör de förstås inte på förskolan heller!

• Pasadena
    Tjollabolla skrev 2008-10-01 20:58:31 följande:
    Men vad ska vi göra då? Trycka i barnet mat? Vi KAN INTE ge just det barnet macka istället för mat, för då tar det bara några dagar innan alla andra barn oxå lärt sig det. Dom är inte dumma.Och nej, jag tycker abslut inte man ska tvinga barn att äta sånt dom inte tycker om. Men det finns ju alltid alternativ. Och frukt.
    Men förstår inte de andra barnen att just Pelle inte kan äta tex blodpudding och därför får gröt istället?
    På vår fsk är det ett par barn som är mjölk och äggallergiker och får ofta annan mat, inte sitter de andra och suktar efter deras mat? De har full förståelse för att de barnen inte kan äta vissa saker.
  • Maijlo

Tjollabolla: Jag vet inte. Men det känns orimligt att det ska gå en hel dag utan någonting. Jag menar, hon äter ju smörgåsar t ex och fil etc så när de har mellanmål borde hon ju rimligtvis äta då. Det är konstigt att hon inte gjorde det. Vi får nog prata med förskolan om det här tror jag.

• studentbruttan29

Jag skulle hämta min son isf med en frukt (eller en macka) o en dricka, sedan så får han hämta energi via den.
    Sedan är det fritt fram att göra vad man vill efter ätstunden. Svårare än så är det inte.

Maijlo skrev 2008-10-01 20:59:15 följande:
    Vi skrev samtidigt så jag låter mitt svar stå som svar på det du skrev.
  • Maijlo

Det är ju dessutom ett litet barn vi talar om. Hon är ett år och några månader.

• Maijlo

studentbruttan29: Jag brukar göra så. Målet är ju ändå att hon ska äta på förskolan förstås! Jag undrar om hennes matvägran där beror på något annat än att hon är kräsen. Hoppas inte!

Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...