Inlägg från: Tjollabolla |Visa alla inlägg
  • Tjollabolla

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Men om dom inte äter maten finns det ju inte mkt man kan göra. Vad vill ni att vi förskolepersonal ska göra i ett sånt läge? Ställa oss och laga mat och strunta i dom andra barnen?
    Jag förstår verkligen inte. Hur tycker ni det ska gå ihop?

Barnen ska smaka på maten. Gillar dom inte den, ok, dom slipper. Dom får ju frukt. Vill dom inte ha det heller kan vi ju inte trycka i dom maten. ALDRIG att vi skulle ta fram mackor.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Tjollabolla
    Maijlo skrev 2008-10-01 20:55:09 följande:
    Det är klart att man ska äta av de tillbehör som finns. Jag menar inte att man ska äta olika rätter allihop. Mitt inlägg blev lite för kort tidigare.Däremot tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant som de verkligen inte tycker om. Nu var jag tydligare va? Jag tycker att det är utmärkt att det finns skolmat.Men tycker ni att det är rimligt att en ettåring inte äter någonting förutom en frukt på en hel dag på förskolan?
    Men vad ska vi göra då? Trycka i barnet mat? Vi KAN INTE ge just det barnet macka istället för mat, för då tar det bara några dagar innan alla andra barn oxå lärt sig det. Dom är inte dumma.

Och nej, jag tycker abslut inte man ska tvinga barn att äta sånt dom inte tycker om. Men det finns ju alltid alternativ. Och frukt.
  • Tjollabolla
    Maijlo skrev 2008-10-01 20:58:15 följande:
    Tjollabolla: Jag förstår dilemmat, givetvis.Samtidigt tycker jag att det är jättetråkigt när min dotter kommer hem och är helt slut av energibrist eftersom hon inte har ätit.
    Ja men vad skulle dom gjort?!
  • Tjollabolla
    Maijlo skrev 2008-10-01 21:02:27 följande:
    Tjollabolla: Jag vet inte. Men det känns orimligt att det ska gå en hel dag utan någonting. Jag menar, hon äter ju smörgåsar t ex och fil etc så när de har mellanmål borde hon ju rimligtvis äta då. Det är konstigt att hon inte gjorde det. Vi får nog prata med förskolan om det här tror jag.
    Ja men om hon inte äter det heller så kan dom ju inte göra mer. Vi serverar alltid frukt efter maten och alltid mackor till mellanmål, så det finns inget barn som går utan mat hos oss mer än några timmar. Så länge dom inte VILL äta ngt alls, då kan vi ju inte göra ngt.

Hon måste vara ganska nyinskolad? Det komer väl med maten isåfall..
  • Tjollabolla
    Pasadena skrev 2008-10-01 21:00:49 följande:
    Men förstår inte de andra barnen att just Pelle inte kan äta tex blodpudding och därför får gröt istället?På vår fsk är det ett par barn som är mjölk och äggallergiker och får ofta annan mat, inte sitter de andra och suktar efter deras mat? De har full förståelse för att de barnen inte kan äta vissa saker.
    Men gröt? Ska vi stå och laga gröt för att maten inte passar barnen?!

På förskolan där jag jobbar har vi vegatarianer, muslimer och svenska barn. Och allergiker. Alla äter olika mat. MEN det är ju mat, inte mackor.
    Passar inte maten får man ju alltid frukt efteråt.
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...