Inlägg från: Aussielotta |Visa alla inlägg
  • Aussielotta

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Min son på 22 månader är en sån kille som är totalt ointresserad av mat. Han är så himla intresserad av allt annat, så innan han började på dagis så har vi fått fjäska med honom med liten leksak vid bordet, annars gick det bara inte att få honom att gapa. Jag vet att det nog var helt fel taktik, men vad gör man när ens barn inte ens vill smaka?

Viggo är fortfarande mycket kräsen och äter inte vad som helst, trots att vi försöker med diverse olika rätter och grejer. Han äter välling innan vi går till dagis, bara för att ha grundat med nåt. Frukosten på dagis är mest en bonus, men han får väl i sig nån macka, sen har de inget fm-mellis och till lunch äter han nästan aldrig nånting. Sen äter han väl en macka eller två till mellis och sen här han kommer hem så får han middag kl 16 (lite senare om han ätit på dagis) och nån kvällsmacka och välling. På hans dagis serveras inga mackor som tillbehöver förutom när det är soppa (som han totalvägrar). Det är lite synd tycker jag att han får gå utan mat tills mellis vid 15-tiden...Det är många och långa timmar. Han är full av energi men ganska smal, tror han fortfarande väger knappt 12 kg, samma som vid 1 1/2 årskontrollen, så jag ser gärna att han går upp lite i vikt. Så mina måltider hemma är det lite mer fett i...

Som sagt, jag hade gärna velat att han fick i sig lite mer på lunchen, ibland äter han lite, men alltsom oftast ingenting. Inte ens mjölk till maten har de, utan det får de bara till mellanmålet....trist.

Viggo - mitt busiga charmtroll!
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...