• Bonanza

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Mackor får de då. Jag hade blivit galen om min unge inte fick något att äta på hela dagen.

• Bonanza

Fragile Angel skrev 2008-10-01 21:08:54 följande:

Jag tycker att det är bra att de inte får äta sig mätta på mackor. Man ska lära sig att äta allt, och inte livnära sig på mackor.
    Mina barn ska lära sig att de äter det de tycker om. De behöver aldrig någonsin äta något de inte tycker om. Om maten är äcklig ska de få mackor så att de klarar av dagen.

"Lära sig äta allt", så urbota märkligt.
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:25:06 följande:
    Nä men det finns barn som nästan inte äter någon mat alls... då kan det bli MÅNGA dagar med mackor...
    Det handlar ofta om perioder. Att äta mackor i två månader blir ingen överviktig av. Övervikt beror på felaktig kost under en lång tid, samt för lite motion. Inte ett matvägrande barn som käkar mackor istället under en begränsad period.
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:46:37 följande:
    Då är frukt och grönt bättre att ge
    Och om de inte äter det?
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:53:49 följande:
    finns oftast någon frukt eller grönsak som barn äter
    Men det är rätt stor skillnad på att bara äta tre äpplen på en dag, eller på att äta mackor. Mättnadsmässigt. Så ur barnens synvinkel är mackor bättre, trots denna fetmahysteri som nu florerar.
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:57:39 följande:
    Jag anser att man lägger grunden för ett bra matbeteende när de är små. Nu är min son bara 7 månader men han kommer få äta det som serveras.
    Och om han inte tycker om mat? Bara grönsaker i en månad då?
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 11:00:29 följande:
    han ÄLSKAR mat... Finns alltid någon maträtt som han gillar och då får jag väl se till att göra den lite oftare
    Tur för dig. Men nu trodde jag att vi pratade mer generellt? Om ett barn som matvägrar alltså inte ska få mackor/välling/pannkakor om det är det enda hen äter, utan bli förvisad till enbart grönsaker och frukt. Om hen nu skulle äta det.
  • Bonanza
    JoiPoi skrev 2008-10-02 15:23:16 följande:
    Oj här hände mycket sedan igår! Barnen lär väl sig tillslut att de MÅSTE äta annars får de gå hungriga, det har hänt min dotter en gång att hon varken åt lunch eller middag sedan dess äter hon allt!
    Och barn som har lite mer vilja och står emot hungern längre? Ska man svälta dem tills de äter eller?
  • Bonanza
    JoiPoi skrev 2008-10-02 15:27:37 följande:
    Bonanza: De får ju förhoppningsvis middag när de kommer hem! Iallafall min dotter,otroligt dum fråga!
    Nu måste jag erkänna att jag främst svarade på ditt inlägg om din dotter som matvägrade och sen dess äter allt. Inte på just vägra lunch på förskolan. Jag undrar väl mest hur du hade gjort om hon hela dagen efter också hade vägrat äta det som serverades?
  • Bonanza
    studentbruttan29 skrev 2008-10-02 21:28:25 följande:
    finns inga barn som svultit ihjäl frivilligt. Så enkelt är det.
    Svälter ihjäl nej. Men det finns barn som äter så lite att de går ner i vikt, är trötta och sover, är gnälliga hela tiden. Särskilt om man kör benhårt med "ät det vi serverar, annars ingenting".

Jag undrar förresten hur ni gör, ni som säger att barn måste smaka på allt? Om de vägrar då? Tvingar ni upp deras käkar och stoppar in maten? Låter ni dem sitta med maten i flera dygn tills de kapitulerar? Hur gör ni?
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...