Inlägg från: studentbruttan29 |Visa alla inlägg
  • studentbruttan29

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

ja, om min son tycker maten är absolut avskyvärd (t.ex. blodpudding) då kan han få en macka ist. Men annars vet både jag och förskolan att det tar upp till 12 gånger för ett barn att äta det som serveras. Alltså man kan servera kassler upp till 12 gånger innan barnet är redo att smaka, så på vår förskola är det det som gäller men då har de också BRA koll på vem som testat maträtterna. Så det enda min son inte äter just nu är blodpudding och en viss slaskig fisk de brukar servera då och då.

• studentbruttan29

I övrigt tycker jag att personalen gör rätt..om både föräldrar o personal trugar o ska ge massa annat hela tiden då blir det bara värre. Hur skulle förskolan se ut om alla barnen skulle få massa annat..då kan man lika bra ta bort maten på förskolan. Ge mackor o valfritt, det går ju inte.

• studentbruttan29

en ettåring får äta det som finns, om personalen har någorlunda vana på "såna" barn så ordnar det sig slutändan. Mín son har gått en hel dag utan o äta nåt alls, då får det vara så då. Han får mat o kvällsmellis hemma så. Det tog ett tag men nu äter han allt utom blodpudding o slaskfisken jag skrev om i tidigare inlägg.

Maijlo skrev 2008-10-01 20:55:09 följande:
    Det är klart att man ska äta av de tillbehör som finns. Jag menar inte att man ska äta olika rätter allihop. Mitt inlägg blev lite för kort tidigare.Däremot tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant som de verkligen inte tycker om. Nu var jag tydligare va? Jag tycker att det är utmärkt att det finns skolmat.Men tycker ni att det är rimligt att en ettåring inte äter någonting förutom en frukt på en hel dag på förskolan?
  • studentbruttan29

Jag skulle hämta min son isf med en frukt (eller en macka) o en dricka, sedan så får han hämta energi via den.
    Sedan är det fritt fram att göra vad man vill efter ätstunden. Svårare än så är det inte.

Maijlo skrev 2008-10-01 20:59:15 följande:
    Vi skrev samtidigt så jag låter mitt svar stå som svar på det du skrev.
  • studentbruttan29

det har du ju iofs rätt i (målet), så en sak du kan få dem o försöka med är just att få en pyttebit macka eller så, detta stimulerar aptiten att det mesta åker ner efter aptitretaren.

Maijlo skrev 2008-10-01 21:04:35 följande:
    studentbruttan29: Jag brukar göra så. Målet är ju ändå att hon ska äta på förskolan förstås! Jag undrar om hennes matvägran där beror på något annat än att hon är kräsen. Hoppas inte!
  • studentbruttan29

finns inga barn som svultit ihjäl frivilligt. Så enkelt är det.

Bonanza skrev 2008-10-02 15:26:25 följande:
    Och barn som har lite mer vilja och står emot hungern längre? Ska man svälta dem tills de äter eller?
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...