• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • ecco87
    Svar på #380
    Jag har jobbat som kock tidigare och är utbildad inom det, den stressen kan jag hantera på ett annorlunda sätt. Nu jobbar jag inom en kundtjänst och där går det ut över kunderna. Som kock kan jag hålla tyst och det går bara ut över mig själv, sen trivs jag bättre som kock vilket kan ha en betydelse. Så jag vet at det är ett stressigt jobb, men på ett annat sätt, för mig iaf. =)

Sen ang. hur dom säger saker till sina patienter. Samma läkare sa till min mamma exakt så här " Alltså du är väldigt tjock och ser väldigt gammal ut" Så säger man bara inte...

Man kan använda andra fraser. Sen är det en ännu större anlendning om man inte vet om patientens bakgrund och hur den reagerar att man väljer sina ord rätt och tar det försiktigt med att använda det ordet. Man behöver inte ens nämna det, utan säga bara att man ska till medicin för att föra en vidare utrednig, punkt. Har man frågor och vill veta om det kan var farligt osv då kan man säga sanningen. Men när jag inte ens frågat utan hon bara kläcker ur sig det, då tycker jag det är fel.

Även om jag vet att chansen inte är så stor så finns den där, och höra det som 21 åring och sen behöva sitta o vänta innan man kan få ett besked, det är jobbigt och det tär ännu mera samt att det gör mig ännu mera orolig.

Men det är JAG, och alla reagerar vi olika, men många läkare är inte så smarta i sina ordval och bör tänka sig för.
  • 3fraimsdotter

En del läkare skulle behöva en charmkurs, utan tvekan.

• Banzai

Oj här har man varit sjuk i några dagar och inte orkat sitta framför datorn och då trillar det in massa nya ska försöka lösa i kapp i morgon men så länge så hälsar jag alla nya välkomna hit.

• Nufsan

Hej tjejer!

Jag behöver lite peppning inför morgondagen då min läkare ska ringa!

Jag har funderat på hur jag mår och jag blir snart galen på vad sköldkörteln ställer till med eller om jag är en hypokondriker av stora mått!

Jag märker ju att jag på något vis blir lite sämre och sämre hela tiden, men det går sakta!

Jag är sååå förstoppad att jag blir galen!
    Min hud är som sandpapper
    Naglarna ska vi inte prata om för det finns inga kvar!
    Fryser hela tiden och jag är iskall om huden!
    Trött, ja mest hela tiden
    I natt somnade mina armar hela tiden så jag vaknade av sockerdricka i dom.
    Stelheten som är så fort jag suttit still eller sovit.
    Värk i mina leder
    Låg vilopuls
    Riklig mens
    Grymt irriterad
    Noll sexlust
    Noll ork
    Noll motivation
    Kan inte gå ner i vikt hur hårt jag än kämpar

Öm under mina fötter

Så mår jag idag och imorgon kommer min läkare säga att jag är hypokondrisk eller att allt jag räknar upp kan komma sig av helt andra orsaker!

Snälla ni hur ska jag få min läkare att ta nya prover på mig och remittera mig till endokrin istället. Jag kommer aldrig våga skaffa barn så länge jag mår så här :-/

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • 3barnsmor35

KRAM! Stå på dig o byt läkare om han är dum!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • M 77

ecco87: Nu blev jag inte alls avundsjuk Jobba i Alperna är rena hälsokuren för både kropp & själ. Jobbade för 10 år sedan i Österrikiska Alperna. Grymt!

Trodde alltid att vårdcentralerna tog red på varför en över- eller underproduktion av sköldkörtelhormon uppkommit. Med ett enkelt blodprov som tar en vecka lite drygt att analysera kan de se om det finns antikroppr i ditt blod sk (TRAK). Om man har dessa har man gravessjukdom. Vilket jag hade och är en vanlig anledning till varför en överproduktion uppstår. Att se om det är en inflammation som är orsaken görs ju enkelt med en sänka. om inte något av ovnstående kan påvisas då görs ju grundligare undersökningar och först då behöver ju egentligen patiententen involveras och en oro behöver uppstå. Sammanfattningsvis så kan man ju lugnt säga att din läkare uttryckte sig klumpigt och hade jag varit du hade jag sökt akut för att få allt utagerat innan du åker.

• väntar i Kina kön

Gör man andra undersökningar ochså än provtagning? Vad kan man ha om man har dåliga värden? cancer någonstans? eller vad?

Blev lite orolig när jag läste....

• ecco87
    Svar på #387
    Jag längtar verkligen efter att få åka i väg =)

Gjorde ett TRAK prov i fredags, för att dom på medicin vill ha det innan jag kommer dit. Men remissen till medicin ska vara skickad. Mamma tyckte jag skulle ringa medicin om 1 v om för då bör remissen ha kommit in och tala om att jag måste få detta utrett snabbt för att jag åker iväg snart. Så får jag se vad dom säger då.
  • 3fraimsdotter

väntar i Kina kön skrev 2008-09-07 10:25:31 följande:

Gör man andra undersökningar ochså än provtagning? Vad kan man ha om man har dåliga värden? cancer någonstans? eller vad?Blev lite orolig när jag läste....
    När man konstaterat vad det är mer precis man har så kan man bli undersökt med finnålbiopsi, med ultraljud och röntgen också. Speciellt de som har knölar på sköldkörteln brukar de vilja undersöka lite närmare och de brukar också bli opererade.

Cancer är som sagt ovanligt, så det är väl inte i första hand det man ska oroa sig för. Det vanligaste är helt enkelt att man fått kroppsliga reaktioner på den typ av rubbning man har, som t ex knölar i sköldkörteln ("typiskt" för hyper) eller diffust svullen sköldis ("typiskt" för hypo).
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10