ecco87 skrev 2008-09-06 10:01:43 följande:
Svar på #376Jo, jag klarar inte av att jobb 8-9 tim/dag 5 dagar i veckan, utan om jag skulle kunna få jobba 3 dagar i veckan istället så skulle jag, kunderna och mina kollegor nog må mycket bättre, iaf tills jag fått medicin och det. Jo, en månad är lång tid, och detta sjukhus är inte det snabbaste direkt. Men hon tyckte gott och väl att jag kunde vänta någon månad på att få komma in och det var inget akut. Jag ska jobba som kock på en restaurang som ligger i Davos, mitt uppe på berget. Den stressen kan jag hantera på ett annat sätt även fast jag vet att det väntar 60 pers på att få mat =)Hur går det egentligen till när man kommer till medecin avd? Det enda hon sa var att dom skulle kolla så att det inte var cancer, bara det gjorde mig jätte förbannad på min husläkare. Man kan uttrycka sig på ett annat sätt som inte gör patienten orolig. Cancer för mig är ett jätte jobbigt ord eftersom min mormor nyss gått bort i cancer.*suck*Förresten kan detta vara ärftligt? Har visat sig att min mormor och ALLA hennes 6 syskon har haft antinge Hypo eller Hyper.
Hallu hallu. Tyvärr är de väldigt restriktiva med sjukskrivningar. Jag menar det inte som en pik mot dem som har utmattningsdepression men det är det faktiskt lättare att bli sjukskriven för det än för hypo/hyper. Det kan man ju tycka är en aning märkligt med tanke på att vi ofta har liknande symtom, men vi kan aldrig bli "friska" (symtomfria egentligen) utan medicin.
Men du kanske skulle försöka iaf att få en sjukskrivning, åtminstone delvis? Det vet jag att andra fått. Att jobba i kök är ju tungt som f-n ibland (steamkittlar är ju inget man bollar runt med direkt), och stressigt med. Nu vet jag ju inte var du jobbar, men jag har varit gift med två kockar och jobbat som restaurangchef själv (och varit kamel

) och så jag vet att det är inget slöslappjobb direkt. Mycket sena kvällar, spring, dåligt med pauser och tunga lyft gärna i obekväma ställningar. Och stress, stress. stress.
Och jo, autoimmunsjukdomar (dit sköldkörtelsjukdomar hör) är ärftliga till viss del åtminstone. Bara för att en släkting har någon måste man själv inte drabbas, chansen är att man slipper, men risken ökar. Andra autoimmunsjukdomar är t ex diabetes, reumatism, fibromyalgi, psoreasis och vitiligo. I min absolut närmaste omgivning finns reumatism, vitiligo och hyperthyreos så jag är inte så förvånad att jag är en drabbad själv.
Ang hur de säger saker, läkarna, för dem är det ju vardag och de kan ju inte veta ifall man har en historia med cancer. Dessutom är inte alla så himla smidiga heller. Att man säger så är nog också mycket för att cancer trots allt är relativt ovanligt. Majoriteten som får sköldkörtelproblem har inte cancer utan det har gått snett ändå.
Min undersökning av sköldisen gjordes på strålningsavdelningen på onkologen eftersom de inte gjorde något nålprov på mig, så jag vet faktiskt inte hur de gör den undersökningen. Jag är bara glad att jag slapp.