• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • 3barnsmor35

Tack alla! Jaaa, nu blir det en bebis! Hoppas det tar sig fort

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Nufsan
    Mammatilltretroll skrev 2008-09-04 16:51:40 följande:
    Hemkommen från läkaren som tyckte att jag hade så många symprom att jag verkade hypokondrisk typ..De hade bara tagot THS och inget annat och det låg enligt henne normalt. Nu tog de även T4.Däremot hittades förhöjda kalciumvärden..
    Om du har förhöjda kalcium värden så måste de kolla di bisköldkörtlar för om dom är sjuka så blir kalcium förhöjt.

Det är även bra att kolla antikropparna! Dåligt att de inte tagit dessa på dig!

Min läkare säger även till mig att jag är hypokondrisk och då HAR jag hypo!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • 3fraimsdotter
    Mammatilltretroll skrev 2008-09-04 16:51:40 följande:
    Hemkommen från läkaren som tyckte att jag hade så många symprom att jag verkade hypokondrisk typ..De hade bara tagot THS och inget annat och det låg enligt henne normalt. Nu tog de även T4.Däremot hittades förhöjda kalciumvärden..
    Men vad är dina värden egentligen? Fick du reda på vad du faktiskt har för TSH? Och varför kollades inte T4 från början? De två brukar man alltid kolla ihop. Och antikroppar bör man också kolla. Återigen, begär ut din journal så du får veta vad det står egentligen.

Sen måste jag säga att jag tycker att det är svagt att avfärda någon med orden du är hypokondrisk. Fast som sagt, det fick jag också höra när jag först var nydiagnostiserad av en annan läkare än den som ställt diagnosen. "Det är nog utmattningsdepression" sa han. Det fick en vän till mig också höra när hon hade Hyper och var jättedålig. "Du mår nog inte så psykiskt bra. Vill du psykofarmaka?"

Vad är det med läkare och avfärda kvinnor i sjukvården?
  • Mammatilltretroll

Jag vet inte varför man bara tog TSH egentligen.. Läkaren sa att de inte brukar ta T4 och T3? på husläkarmottagningen..
    Jag frågade vad värdet var och fick bara som svar att det var normalt.

Tror att det var kalkvärdet och inte kalcium,men det kanske är samma sak? som var förhöjt.
    Kan man ha något med sköldkörtelfunktionen och bisköldkörtlarna samtdigt tro eller vad är det för symptom på bidsköldkörtlarna om något är galet?

• Nufsan
    Mammatilltretroll skrev 2008-09-04 19:29:30 följande:
    Jag vet inte varför man bara tog TSH egentligen.. Läkaren sa att de inte brukar ta T4 och T3? på husläkarmottagningen.. Jag frågade vad värdet var och fick bara som svar att det var normalt.Tror att det var kalkvärdet och inte kalcium,men det kanske är samma sak? som var förhöjt.Kan man ha något med sköldkörtelfunktionen och bisköldkörtlarna samtdigt tro eller vad är det för symptom på bidsköldkörtlarna om något är galet?
    Jag vet iaf att ledvärk är ett symtom på bisköldkörtlarna.

Ring till vc och fråga efter värdet. Vet du om du tagit TSH tidigare?
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • 3fraimsdotter

Det där med kalcium och kalk vet jag inte så mycket om men TSH och T4 brukar man ta ihop eftersom de berättar hur läget egentligen ser ut, mycket mer än att bara ta TSH.

Tyroxin, kallat T4, är den inaktiva formen av sköldkörtelhormon. I kroppens vävnader omvandlas T4 till T3 (trijodtyronin), vilket styr ämnesomsättning, proteinomsättning och fettförbränning. Därför är det en viktig sak att kolla hur T4-nivån ser ut. Är den låg så betyder det att omvandlingsprocessen inte fungerar som den ska. Så kan det vara även om TSH ligger runt 4,0.

Generellt så är det så att ju högre TSH man har desto lägre är T4 (och också T3), men TSH kan ändras väldigt snabbt till det bättre eller till det sämre beroende på hur sköldkörteln fungerar och/eller hur man svarar på medicinering.

Antikroppar bör man också kolla eftersom de kan påverka hur man mår. Det finns vissa som har antikroppar utan att vara sjuka men det vanliga är att man inte mår så bra när man har förhöjda värden på dem.

Jag tycker inte du ska acceptera ett svar som "dina värden är bra". Eftersom de inte ens vill ta de prover man bör verkar de heller inte ha någon vidare koll, vilket tyvärr inte är ovanligt hos husläkare. Begär ut din journal. De kan inte neka dig detta även om det finns de som försöker.

En anledning till varför de förmodligen inte tagit de prover de bör är förmodligen att varje undersökning, varje prov kostar och VC försöker hela tiden hålla sina kostnader nere. Kostnadsintensiva patienter är ett besvär och man bör försöka få dem "färdigbehandlade" så snabbt det går.

Även om det inte är en sköldkörtelrubbning du har så tycker jag att du har rätt till att bli behandlad med respekt iaf och inte bli avfärdad som hypokondriker. Men innan de tagit TSH, T4 och antikroppar på dig och du vet de exakta värdena på dessa tycker jag att man kan avfärda Hypo-teorin.

Det är ju så att det finns de som blivit avfärdade med att värdena ser bra ut som ligger precis runt 4,0 i TSH och som visat sig ha höga värden på TPO-antikroppar när man kollat dessa. Då är det oftast bara en tidsfråga innan TSH barkar iväg uppåt. Men eftersom VC-läkare ofta slaviskt går på referensvärdena så kan man få leva länge med Hypo-symtom utan att en VC-läkare tycker att man har Hypo. Samma sak för de som har Hyper.

Personligen hade jag nog redan nu bytt läkare. En som kläckt ur sig hypokondrikerkommentaren kommer ändå aldrig att vara till någon nytta.

• Mammatilltretroll

3fraimsdootter: Tusen tack för ditt långa informativa svar!
    Läkaren sa att hon skulle skicka provresultaten med posten till mig om 1-2 veckor. Det tyckte jag lät länge och rätt märkligt att inte få nåogt återbesök så jag ska ringa en annan läkare imorgon och höra omjag kan få en återbesökstid hos henne om en vecka för att där få provsvar och få prata om värdena.

Egentligen har jag mått halvtaskigt ända sedan min första dotter föddes 2005 - illamående, trötthet, super torra ögon som knasar sig, ångest, depression,huvudvärk osv. Men jag har dragit mig för att gå till läkare och berätta alla symptom eftersom de var så många coh jag var rädd för att precis som det blev blir trodd för att vara hypokondriker.
    Men nu senaste veckan har jag helt tappat aptiten och fått rätt rejält med värk i leder och även i ryggslutet. Värken sitter dockinte i hela tiden utan kommer och går under dagen.
    Det var därför jag sökte läkare först nu när jag börjar tycka det är riktigt jobbigt!

Är det okej om jag återkommer om en vecka med fler frågor? :)

• 3fraimsdotter
    Mammatilltretroll skrev 2008-09-04 21:10:13 följande:
    Är det okej om jag återkommer om en vecka med fler frågor? :)
    Men det klart! Det är ju det den här tråden är till för, att stötta varandra och hitta svaren på våra frågor.
  • Mammatilltretroll

Hej igen!

Nu ringde jag min läkare och frågade vad TSH som var det endda provsvaret som jag fick igår ju låg på.
    1,4 var det. Helt normalt eller hur?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10