• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Knoddis

Hej alla!

Har bara en fråga som jag hoppas ngn kan svara på;

Hur hög ska pulser vara för att man ska ta betablockerare? Min ligger nu på ca 80 men jag mår rätt skit och har hjärtklappning. Ska jag ta eller är pulsen för låg?

Ha en så bra dag det går!!

• lunaria
    Knoddis skrev 2008-09-05 08:58:36 följande:
    Hej alla!Har bara en fråga som jag hoppas ngn kan svara på;Hur hög ska pulser vara för att man ska ta betablockerare? Min ligger nu på ca 80 men jag mår rätt skit och har hjärtklappning. Ska jag ta eller är pulsen för låg?Ha en så bra dag det går!!
    jag har aldrig checkat min puls utan ha tagit tabletterna när jag känt mig stressad, orolig och haft hjärtklappning samt inte kunnat sova ordentligt på nätterna. jag använde inderal i flera månader innan jag kunde trappa ner med den..
  • 3fraimsdotter
    Mammatilltretroll skrev 2008-09-05 08:48:48 följande:
    Hej igen!Nu ringde jag min läkare och frågade vad TSH som var det endda provsvaret som jag fick igår ju låg på.1,4 var det. Helt normalt eller hur?
    Ja eftersom det är det enda värdet de tagit så går det ju inte att göra en full utredning. Så enkelt är det. Men visst, TSH ligger bra, och en i övrigt frisk person med det värdet är att betrakta som helt normalt.

Men sedan är det ju det att du inte mår bra ändå. Om det inte är sköldkörteln som spökar så måste det ju vara något annat. Vad det sedan kan vara, det har inte jag någon aning om.
  • Knoddis

Tack för svar!
    Ok, då tar jag en Inderal nu. När jsg var hos läkaren sa han att min vilopuls låg på 90 och att det var för högt. Nu var den på drygt 80 så jag undrar var "gränsen går"... Men då ska man kanske ta den när man, som du säger, känner sig orolig i kroppen mm.

lunaria skrev 2008-09-05 09:36:25 följande:
    jag har aldrig checkat min puls utan ha tagit tabletterna när jag känt mig stressad, orolig och haft hjärtklappning samt inte kunnat sova ordentligt på nätterna. jag använde inderal i flera månader innan jag kunde trappa ner med den..
  • ecco87

Jag har fått reda på att jag har Hypertyreos och mina värden var tydligen inte alls bra. THS gick inte ens att mäta på mig, det var under 0,01 och t4 låg på 45.

Har en fråga, jag jobbar på ett stressigt jobb, där jag måste hantera kunder, vilket resulterar i att min korta stubin går ut över kunderna *tyvärr* Så har jag aldrig varit tidigare, utan beror nog på sjukdomen. Dock vill min läkare inte sjukskriva mig trotts att dte är psykiskt jobbigt att jobba just nu, hon vill inte ens sjukskriva mig på 50 %. Hur är det för er andra, är/vart ni sjukskrivna så fort ni fick reda på sjukdomen?

• Soffeli

ecco87:
    jag har hypo och ångrar att jag inte bad om sjukskrivning när jag blev diagnostiserad åtminstone på deltid.

Mitt jobb kräver mycket fokus - noggrann genomgång av dokument och mycket väl avvägda ordval.

Jag fattade först när jag blev bra pga medicinering hur jag hade fått kämpa för att lyckas utföra mitt jobb någorlunda bra tidigare. Dessutom blev det inte så himla bra hela tiden. Det GICK inte att behålla fokus. Pinsamt. Alla omkring en lär ju inte förstå varför man uppför sig och presterar som man gör. Helst om de inte ens sett en annan sida av en.

• ecco87
    Svar på #367
    Tack för svaret. Jag sitter på en kundtjänst och där måste jag vara väldigt fokuserad och trevlig mot kunderna. Vi har höga mål vi måste uppnå varje dag och det är väldigt stressigt. Dock verkar läkaren tro att jobba på en kundtjänst är ingen match, det är jätte enkelt, bara svara i telefon och sitta ner en hel dag är inte svårt. Men jag blir jätte stressad och otrevlig mot kunderna för minsta lilla. Säger kunden hej på fel sätt, då slår jag taggarna utåt *tyvärr*.

Dessutom vill inte läkaren medicinera mig försen jag fått besöka medicin avd. inne i stan, är det vanligt?
  • Mammatilltretroll

ÄR det någon som har huvudvärk och värmesvallningar som symptom?

Jag fryser ibland men får plötsliga värmesvallningar då jag känner mig alldeles febrig och svettas och blir lätt yr och känner mig allmänt dålig..

• Pucko Buffy

Clara: min svärmor har problem med bisköldkörtlarna och har opererat bort två av dem. Hon har de symptom du beskriver. Trött, fryser/varm om vart annat samt för höga kalcium värden. Begär fortsatt utredning.

Det här hittade jag på nätet:
    Vilka är symtomen ?
    Endast lätt förhöjda kalciumvärden medför ofta inga symtom för patienten. Allt högre
    kalciumvärden kan ge tilltagande symtom från olika organ såsom stora urinmängder,
    förstoppning, huvudvärk och trötthet. Risken att bilda njurstenar ökar. Nedstämdhet, koncentrationssvårigheter, sämre intresse för omgivningen och oförmåga att ta nya initiativ är
    andra inte ovanliga besvär. Primär hyperparathyreoidism upptäcks relativt ofta i samband med rutinmässig blodprovstagning. Många av dessa patienter saknar typiska symtom eller har en
    något diffus symtombild.

Hela texten om förhöjda kalciumvärden som härleds till bisköldkörtlarna kan du läsa om här:

www3.svls.se/sektioner/endokrin/pages/informationsblad/HyperparathyreodismRev04.pdf

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10