• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Mammatilltretroll

Nu har jag pratat med en annan läkare på vårdcentralen som var beydligt trevligare.

Däremot friskförklarade hon mig också från mina misstankar om sköldkörtelrubbning.
    Mina värden såg ut såhär

TSH 1,7 (var 1,2 eller 1,4 förra provtagningen för 2 veckor sedan)
    T4 11
    T 3 4,2

Kalkvärdet låg nu på normal 2,5 (trr referensvärdet var typ 1-2,5)

Så nu är det bara att gilla läget verkar det som.. (Tycker de iallafall)
    Men eftersom jag inte mår bra så vet jag vinte vart jag ska vända mig för husläkaremottagningen verkar ju helt ohjälpliga..
    Suck!

• 3fraimsdotter

Ja det skiftar med referensvärdena. Det labbet som undersöker mina blodprov har T4 12-22 som ref.värde tex. Därför är det så viktigt att veta labbets referensvärden hela tiden när man kollar sina värden för att kunna ställa dem i korrelation med dels det officiella värdet och hur man själv mår. Det är ju stora spann det handlar om trots allt. Jag skulle nog vilja säga att upp till 22 på T4 är rimligt eftersom det visat sig att de med Hashimotos bör ligga där uppe för att må bra t ex. Med T4 på 14 skulle jag ha rätt höga TSH-värden och inte alls må bra som exempel.

Det är så svårt att råda dig till vad du ska göra. Jag hade nog först bytt läkare, helst VC helt, för att sedan kunna börja på ny kula, få kollat om du har antikroppar och kunna gå till botten med varför du mår som du gör.

• Tiger76

Hej! jag tror att jag frågat här förut, men jag frågar igen. Det finns ingen i denna tråd med ett barn som har Tyroid, utan det är ni själva som är sjuka? min dotter har det medfött och hon har ätit Levaxin sen hon var 1 vecka.

• smultron smulan
    Tiger76 skrev 2008-09-08 21:03:02 följande:
    Hej! jag tror att jag frågat här förut, men jag frågar igen. Det finns ingen i denna tråd med ett barn som har Tyroid, utan det är ni själva som är sjuka? min dotter har det medfött och hon har ätit Levaxin sen hon var 1 vecka.
    Tiger>>Det är nog så att ingen här har ett barn med PKU. Inte jag ialla fall. Kram
  • 3fraimsdotter

Åh men det är en medlemssida... men spontant när jag såg ditt T4 och ditt T3 så låg de ju lågt även om ditt TSH låg normalt. Det som skulle kunna vara till hjälp är ju om de tog antikropparna på dig. Har du antikroppar så är ju något troligtvis snett. Vi är alla olika känsliga också. Det som vissa inte alls reagerar på ställer till jättelika problem för andra.

Jag hade ju t ex inte jättedåliga värden (långt ifrån PB's TSH t ex) men tjena, jag hade ju TPO på 1000. Det är långt över gränsvärdet. Inte undra 17 att jag stilla somnat in i en frusen komavärld. Och mina värden var på väg upp i rasande takt så det hade bara dröjt några veckor så hade mitt TSH varit rejält mycket högre.

• Mammatilltretroll

Är TPO samma sak som antikroppar?
    Förlåt att jag är snurrig, men det här är så nytt för mig med alla värden.

Ja men när jag ser alla referensvärden så ligger jag antingen precis under eller precis på gränsen...
    Och TSH var för veckor sedan 1,2 och nu 1,7 så det var ju normalt men hade stigit iallafall..

Oh det skulle vara såååå skönt att få en förklaring till allt från torra ögon, oregelbunden mens, trötthet, ledvärk, huvudvärk, illamående, minskad sexlust till yrsel, hjärtklappning och lätt depression!

Undrar hur det är om man listar om sig till ny vårdcentral.. får den nya mottagningen min gamla journal då? Då kommer säkert min läkare skriva att jag är hypokondrisk typ så kommer nya läkaren vara lika positiv som den gamla till att hjälpa mig..
    :(

• Bröderna Bus

Det finns olika antikroppar de mäter, på mej kollar de anti-tpo-s (ref 0-5,6) & (vad jag har förstått) mäter det hur aktiv inflammationen är, sen mäts även antikroppar genom ett prov som heter trak? Rätta mej om jag har fel ni som vet bättre!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10