• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Mammatilltretroll

Får jag fråga hur fort värden kan försämras?

Jag har ju mått halvtaskigt i ett par år men senaste 4 månaderna sämre.
    Och senaste 3 veckorna väldigt mycket sämre då bla ledvärk har debuterat och aptiten försvunnit.

TSH låg på 1,2 för ca 3 veckor sedan och för en vecka sedan på 1,7.

Idag har jag fått som ett tryck mot halsen, speciellt när jag sväljer och jag har värk i ryggen och nacken.

Som ni vet är min husläkare lite tvär men jag funderar ändå på att ringa imorgon och höra om jag får ta nya prover. Eller är det ingen ide om man tog för 1 vecka sedan?

• trollet83

soffeli: Känner igen det du skriver om att man tror tröttheten beror på att man fått barn med sömnbrist mm..när jag fick min diagnos nu i maj var sonen 6 månader..o jag var helt slut o trött, trodde uppenbarligen det berodde på att vi fått barn...samt att jag alltid krävt mkt sömn..de ringde till och med samma dag som proverna togs o fråga hur jag mådde..sen nu senaste läkarbesöket fick jag veta att mitt tsh då i maj låg på 150..så inte undra på jag var trött..läkarn sa typ; oj att du kunde stå på benen..efter att jag ätit levaxin nu sedan dess låg mitt tsh på 7,7, det var ju mkt bättre men fick öka dosen lite iaf..

Clara: Låter ju tveksamt om det är värt att ta nya prover redan en vecka efter senaste prover..men din trötthet då mm det kan ju vara tecken på mkt..därför också svårt att utreda vidare kanske..

• ecco87
    Mammatilltretroll skrev 2008-09-09 17:55:29 följande:
    Idag har jag fått som ett tryck mot halsen, speciellt när jag sväljer och jag har värk i ryggen och nacken.
    Sådär har jag oxå haft i flera dagar nu, skriker nästan av smärtan varje gång jag äter något lr. ska svälja. Det känns som någon kör en kniv i nacken på en.
  • NinnaBus

Bara en fundering...
    Har Graves, hyper... men både TRAK och TPO har legat helt galet i början. Speciellt TPO... Är det möjligt?
    Vet att efter ett par månaders medicinering låg TPO fortfarande för högt, 300 enligt läkaren.
    Men här inne verkar det som om det är de med hypo som har haft högt TPO.
    Får inte riktigt ihop det...

• NinnaBus

Det var nån som för ett par dagar sedan undrade över vilopulsen. Den brukar ligga på 60-70slag/min hos en vuxen, men kan variera... Det finns de som har vilopuls på 50 och de på bortåt 80 med utan att det är onormalt för dem. Det har lite att göra med hur vältränad man är eller om man är överviktig.

• Nufsan
    NinnaBus skrev 2008-09-09 23:22:37 följande:
    Det var nån som för ett par dagar sedan undrade över vilopulsen. Den brukar ligga på 60-70slag/min hos en vuxen, men kan variera... Det finns de som har vilopuls på 50 och de på bortåt 80 med utan att det är onormalt för dem. Det har lite att göra med hur vältränad man är eller om man är överviktig.
    Jag ligger under 60 och har så gjort i många år och alla läkare frågar om jag är elitidrottare, men det är jag inte! Förmodligen har väl hypon spökat för mig i många år innan jag blev riktigt sjuk!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Soffeli

Clara:
    Jag tycker ändå det är konstigt att ditt TSH ökat fr 1,2 till 1,7 så fort. Men då beror det kanske lite på labbet också, vet ej?

Det jag funderar på är om TSH varierar så fort hos en frisk. ALltså visst det är ok värden, men är det normal att det gått upp på så kort tid?

Jag läste nånstans på nätet att TSH varierar relativt lite hos en frisk, vad det nu innebär.

Sedan hittade jag nedanstående hemsida där det står att TSH ökar om det är kallt:
    Citat ".. att man funnit att TSH hos friska stiger lite vid kyla. Bland annat har Japaner med sina "pappersväggar" och kalla nätter ett högre TSH på vintern."
    Men man kan väl inte jämföra dig med en japan som har pappersväggar antar jag
    Och inte har det väl varit så himla kallt hos dig de senaste veckorna.
    Å andra sidan, återigen, vad menas med "stiger lite"...??

www.vpfs.info/moten/ref_031120.html

• Soffeli

... och vad gäller att ta prover igen så snart så skulle jag försöka vänta en månad. OM det går.
    Mår du för dåligt så kanske du kan begära prover tidigare hos din husläkare eller hos någon annan läkare så att du får någon annans syn på dina besvär.

• Soffeli

Trollet 83: oj TSH 150 så snart efter graviditeten. Du måste känt dig riktig kass! Det gjorde jag med mitt relativt låga TsH.

• trollet83

Soffeli: Ja, mådde väl inte jättebra men trodde ju att det berodde på att det var en del vakna nätter o dåligt med sömn mm..men om man jämför med nu o då så var jag nog ganska slut då...orkade ju ingenting o hade inte nån lust att ens kliva utanför dörren..allt kändes jobbigt som att klä på sonen mm..men nu är det ju mkt bättre även om det inte var helt bra ännu men det är stor skillnad..men jag har ju diabetes också så det är ju lättare att få sköldkörtelproblem då..

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10