• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Pucko Buffy
    blombukett skrev 2008-09-16 18:26:15 följande:
    Svar på #498200 usch, tog det bara 3 månader innan dina värden var normala?Jag blev uppringd av endokrinavdelningen och jag ska höja levaxinet från 200 till 250. De vill också att jag ska ta ett blodprov på Kortisol klockan 8 prick imorgon bitti. Det var pga de tycker att det är konstigt att mina värden inte har förbättrats. Någon annan som har fått testa Kortisol? 
    Japps de var nere på normala på tre månader, men jag mår långt ifrån bra. Känns som någon kört över mig med bulldoser eller liknande. Nu återstår det att se om värdet håller sig där eller inte. Kortisol har jag nog inte testats för vad jag vet, däremot allt annat typ blodsocker, blodvärde mm

Hoppas de hittar vad som är fel och att levaxinet börja hjälpa.

Idag har jag jobbat igen.. och nu är jag så trött att jag mår illa pluss en jäkla massa värk i kroppen. Så nu när jag kollat mailen så blir det bums i säng o sova någon timma.

Sköt om er, kramar/PB
  • smultron smulan

Blombukett>>MÅNGA KRYAPÅDIGKRAMAR!

TildeåNova>>Hej hej!

Andrundrun>>Tokigt att du blivit dålig igen. Men kul med två små sötnosar!

NinnaBus>>Gud va skönt att de äntligen lyssnar på vad du säger!

PB>>Är du tvungen å jobba på grund av massa sjukkasseregler eller blev du knäpp på å gå hemma? Jag tänkte eftersom du verkar bli helt slut varje gång du jobbat. Kram

Själv har jag tagit prover, ska ringa å höra imorgon vad de säger. Tror att de blivit bättre. Tyvärr är det fortfarande massor som krånglar men det går låååååååååångsamt åt rätt håll.

• Tilde å Nova

smultronsmulan:

*vinkar glatt* Hejhej!

• smultron smulan

Har just ringt och fått mina provsvar: TSH 0,03 och T4 21, ligger alltså lite högt, och jag som försökte få doktorn att höja dosen ytterligare i förrgår när jag var där. Han ville inte eftersom jag ammar, ett klokt beslut av doktorn. Men ändå mår man taskigt och kilona sitter fast! Ja ja, skynda långsamt var det!

• 3fraimsdotter

Men om du ligger så pass "bra" så borde förändringen komma ganska snart. Det tar en månad så där för kroppen att sparka igång ordentligt men sedan så blir det bara bättre, jag lovar! Sånt här tar tiiid.

Efter att jag kom ner så tog det väl gott och väl en månad innan jag plötsligt "vaknade" och började orka saker och sedan tog det ytterligare några veckor innan kilona började rinna av mig, smygande men dock. Idag har jag tappat uppåt en 7 kilo utan att göra ett dugg. Ja jag kan inte så göra så mycket eftersom jag haft dåliga järnvärden, varit rejält förkyld och nu senast varit tvingad till stillhet för att jag har oroväckande sammandragningar.

Hade jag kunnat röra på mig hade nog mer försvunnit misstänker jag. Men det är ju ingen stress, jag är ju preggofant så det är väl bra om jag inte rasar för mycket i vikt.

• Mårran74

Vill bara säga hej! Har varit inne på andra liknande trådar och tjattrat innan jag hittade denna...

Vill bara berätta en lite "rolig/sorglig" händelse... Min sambo som också har hypothyreos(som jag) gick till docktorn i veckan för att få ta nya prover och för att få ett nytt reccept på Levaxinet. Den nye docktorn undrade vilken dos det skulle vara och sambon talade om det(175 microgram/dag)... Då utbrister doktorn "Men så mycket kan man inte äta det blir man sjuk av!!!" Docktorn ville sänka dosen, innan sambon ens tagit några prover alls! Ett tillägg: Sambon har ättit samma dos sedan han var 24, ungefär 10 år alltså! Tur att sambon är sjuksköterska och har lite koll själv, så att han visste hur det kan vara och därmed stå på sig! Vilken tokig doktor!

• Mårran74

I mitt fall så är det ärftligt också! Min mormor har samma sjukdom OCH min mamma! Att sambon har sjukdomen ger nog våra barn en ganska hög risk för att utveckla sjukdomen senare också, men den går ju att leva med utan större besvär(bara man blir rätt inställd och tar sina tabletter)...

Jag var ordentligt sjuk innan jag fick diagnos! Fick en massa följdsjukdomar pga att jag var i så dåligt skick(alla värden, vitaminer, järn, mm var nere på krisvärden). Jag kunde inte bekämpa minsta förkylning, vilket resulterade i 5 lunginflammationer med vätska mellan lungbladen, mm, osv under ett år. Var sjuk och odiagnoserad i 18-20 månader innan en klok doktor tog de nödvändiga proven...

• Mårran74

Ojoj! Stavade visst doktorn med "ck" på vissa ställen... -Tillsammans med en del andra stavfel förmodligen..? *pinsamt*

• 3fraimsdotter
    Svar på #506
    Ja jisses. Det är rent ut sagt beklämmande det hela. Ju längre tiden går desto mer får man höra om hur folk blir behandlade, eller inte behandlade rättare sagt. Det är ju för fan inte klokt! Detta är ju ingen direkt unik sjukdom om man säger så och ändå så är okunskapen enorm.
  • blombukett

smultron smulan, tack Hoppas att du också blir bättre snart.

Mårran74, jösses vilka konstiga doktorer det finns! Bra att din sambo hade koll.

Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10