• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Pernilla3

Hej!

nu är jag ytterst förvirrad. Jag ringde mvc idag och frågade exakt vad som stod till med min sköldkörtel. Nu fick jag till svar att det var överfunktion jag hade. Lätt sa hon, men hon fick inte tag i mina provsvar. Läkaren hade skrivit att de skulle ta om proverna och utöka med trak och vid fortfarande förhöjda värden skulle de skicka remiss till medicinkliniken.

Då kan det väl inte varit tsh som låg högt? vad kan då ha legat på 7,2?

Är verkligen ledsen nu, sa till bm hur jag mådde att jag är så trött och orkeslös, humörsvängningar mm. Men hon sa bara det är ju inte så konstigt du har ju 2 små barn. men saken är den att jag är sjukskriven för magkatarr och min sambo är pappaledig.

någon som vet vad lätt överfunktion innebär då?

• Soffeli
    Pernilla3 skrev 2008-09-22 10:45:17 följande:
    Hej!nu är jag ytterst förvirrad. Jag ringde mvc idag och frågade exakt vad som stod till med min sköldkörtel. Nu fick jag till svar att det var överfunktion jag hade. Lätt sa hon, men hon fick inte tag i mina provsvar. Läkaren hade skrivit att de skulle ta om proverna och utöka med trak och vid fortfarande förhöjda värden skulle de skicka remiss till medicinkliniken.Då kan det väl inte varit tsh som låg högt? vad kan då ha legat på 7,2?Är verkligen ledsen nu, sa till bm hur jag mådde att jag är så trött och orkeslös, humörsvängningar mm. Men hon sa bara det är ju inte så konstigt du har ju 2 små barn. men saken är den att jag är sjukskriven för magkatarr och min sambo är pappaledig.någon som vet vad lätt överfunktion innebär då?
    Hej!
    Ser att du har problem med Bm.
    Jag tycker inte det verkar som att din bm vet vad hon talar om.
    Jag tror även att det är just underfunktion du har och att det är TSH som är 7,2. TSH är för högt vilket tyder på att din kropp inte kan tillverka tillräckligt med T4 -det viktiga hormonet.

Är det T4 som är 7,2 är det också underfunktion för det är för lågt.

Du har inga jätteavvikelser men ska ändå behandlas. Om vi tolkar värdet rätt vill säga. Din bm säger överfunktion och det gör i alla fall mig förvirrad.

Hennes kommentar om 2 små barn är typisk! Vi läser liknande regelbundet här då många har liknande upplevelser.

Mitt tips är att låta någon annan sköta detta för dig medan du är gravid. Låt en gynekolog vara ansvarig för provtagningar, eller en privatläkare - medicin/invärtes. Beställ tid idag! (fast det hade du kanske redan?)
    Och se till att få provsvaren från din förra provtagning med dig. En läkare med rätt kunskap ger dig behandling innan du tagit dagens prover. Om rätt tolkat skriver han/hon då ut levaxin till dig som du kan börja ta med en gång.

lycka till!
  • Pernilla3

Tack så jätte mkt! Uppskattar verkligen att ni tar er tid =)

Jo jag har pratat med en sjuksköterska på endokrinologen på sjukhuset som tyckte det verkade konstigt också. Hon undrade samma om de inte riktigt visste vad de pratade om. Försökte få ut provsvaren men den bm jag pratade med idag kunde inte få tag på dem.
    hon på endokrinologen förstod situationen och sa att jag behövde få hjälp med det här.

men är det vanligt att värderna går tillbaks till normalvärde igen? vilket vore skönt, men samtidigt känns det ju konstigt eftersom jag ändå har symtom som denna trötthet.

• 3fraimsdotter
    Pernilla3 skrev 2008-09-22 11:27:10 följande:
    Tack så jätte mkt! Uppskattar verkligen att ni tar er tid =)Jo jag har pratat med en sjuksköterska på endokrinologen på sjukhuset som tyckte det verkade konstigt också. Hon undrade samma om de inte riktigt visste vad de pratade om. Försökte få ut provsvaren men den bm jag pratade med idag kunde inte få tag på dem.hon på endokrinologen förstod situationen och sa att jag behövde få hjälp med det här.men är det vanligt att värderna går tillbaks till normalvärde igen? vilket vore skönt, men samtidigt känns det ju konstigt eftersom jag ändå har symtom som denna trötthet.
    Så bra att det händer något positivt!

Det kan vara så att detta enbart beror på graviditeten men det vet man inte förrän efter graviditeten och amningen är avslutad. Då måste man ta regelbundna prover för att se hur kroppen reagerar. Det finns de som det går tillbaka på men det kan också vara ett problem som kvarstår. Att kolla om du har antikroppar är en grej man kan se huruvida det kan bli ett kvarstående problem. Ligger du högt där är det troligt att du har en kronisk nedsatt funktion.

Nu hoppas jag att det blir ordning på det här för din del när du nu fått kontakt med endokrinologen!

annne, välkommen hit! Detta är en tråd för alla som har bekymmer med sin sköldkörtelfunktion så känn dig som hemma. Nu kan inte jag svara så bra på dina frågor eftersom jag har nedsatt funktion och det är ju lite annorlunda men det finns flera här som har Hyperthyreos och de kan nog dela med sig av sina erfarenheter!

Däremot ska du ringa dem med en gång så du får reda på dina värden och så där. Var tydlig med att du faktiskt vill veta dina värden. Ofta vill läkare inte berätta dessa utan hävdar bara att de är bra eller dåliga men om du inte vet dina värden kan du inte i förlängningen ställa dem i relation till hur du faktiskt mår. Dessutom har du rätt att få veta allt som står i din journal så de kan inte neka dig denna information.

Det är tyvärr ganska vanligt att vi som har funktionsproblem av det här slaget måste läsa på om våra sjukdomar och ligga på vården för att få den hjälp vi har rätt till. Om du inte redan gjort det så sätt dig ner och börja med att läsa Fass om detta, sjukvårdsrådgivningen har ofta bra sidor också samt besöka thyroid.se. Det finns massor av information ute på nätet, man får bara komma ihåg att sila kamelerna lite grand.
  • annne

3fraimsdotter:

Tack för ditt svar. Jag har läst på en hel del på olika sidor på nätet. Fass har jag dock inte läst. Kan man göra det på nätet?

Jag har ringt medicinavdelningen på sjukhuset och bett om att få veta hur det går (och beklagat mig över att läkaren inte har ringt som hon skulle gjort för 1½ vecka sen). De sa bara att läkaren var ledig och hon skulle be en annan läkare ringa mig, men det har de inte gjort. Verkar inte bättre än att jag får ringa igen.

• annne

Det var inte så svårt att hitta FASS på nätet nej. :) Ska kolla där. Tack för tipset

• ölger

Hej!

Har inte varit inne på ett tag...

Är gravid ( i v. 9) och tog prover precis när jag blev gravid (och inte visste om det).

Då låg mitt TSH på 5,7 och T4 på 15. Jag åt då 50 mikrogram Levaxin.

Pratade sedan med min läkare och han tyckte då att jag skulle dubbla dosen till 100 mikrogram i och med att jag var gravid. Nu går jag och oroar mig för att det inte hjälpt ner TSH tillräckligt? Min läkare bad mig komma tillbaka 6 veckor efter att jag ändrade dosen så det är nästan 3 veckor kvar. Är det någon med lite mer erfarenhet som kan gissa om denna höjning bör ha fått ner TSH-värdet tillräckligt? Tacksam för lite tips och råd?

• Pucko Buffy
    ölger skrev 2008-09-22 13:24:21 följande:
    Hej!Har inte varit inne på ett tag...Är gravid ( i v. 9) och tog prover precis när jag blev gravid (och inte visste om det). Då låg mitt TSH på 5,7 och T4 på 15. Jag åt då 50 mikrogram Levaxin.Pratade sedan med min läkare och han tyckte då att jag skulle dubbla dosen till 100 mikrogram i och med att jag var gravid. Nu går jag och oroar mig för att det inte hjälpt ner TSH tillräckligt? Min läkare bad mig komma tillbaka 6 veckor efter att jag ändrade dosen så det är nästan 3 veckor kvar. Är det någon med lite mer erfarenhet som kan gissa om denna höjning bör ha fått ner TSH-värdet tillräckligt? Tacksam för lite tips och råd?
    Ditt värde var inte heller helt åt skogen så i och med att du ökat till det dubbla är det nog ingen jättefara. Vänta åtminstonne två veckor till innan du tar nästa prov då det tar tid för kroppen att ta upp levaxinet och man helt kan säga om någon förändring skett. Du bör dock börja märka lite skillnad snart då det gått tre veckor med nya dosen. När jag fick mina tabletter första gången tog det fyra veckor innan jag märkte någon större förändring. Nackdelen med den här sjukdomen är att man inte kan skynda på den.

Välkommen hit anne.
  • lunaria

Anne: jag har giftstruma och fick diagnos i januari runt när min son var 3 månader. jag fick thacapzol först för att sänka mina värden fortare, men efter en stund så fick jag börja med levaxin så jag tar nu både thacapzol o levaxin. det är som du säger att det tar ca 1½-2 år tills man kan sluta med medicinering (thacapzol+levaxin) och det är då man ser om man blivit frisk, men även om sköldkörteln har rättat till sig så är det stor risk för återfall (speciellt vid nästa graviditet). jag fick tjata mig till en operation för att jag oxå vill ha barn snarast möjligt o vill slippa återfall så jag väntar på operation just nu.

men nu undrar jag lite varför du tar prover varje vecka??? jag fick ta varannan vecka de två första gångerna sen dröjde det ytterligare 3 månader innan nästa provtagning. tar lite tid för värdena att sänkas.

angående vikten så har jag hela tiden minskat i vikt, men nu ligger jag kvar på den ribban så jag inte minskar nå't. vet att vissa lägger på sig när deras värden börjar bli normala. ang halsont så har jag haft ont längre upp på ena sidan. känns lite som en sträckning lr nå't. har haft "värre" symptom med denna sjukdom så jag har faktiskt inte frågat läkarn om det...

• lunaria

Annne: glömde välkomna dig hit o jag stavade ditt alias fel förut, förlåt . jo ville bara säga att för mig har det tagit runt 2 veckor att få reda på provresultaten, senast tog det 4½ pga semester, men du borde kunna få reda på provresultaten av ssk.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10