Pernilla3 skrev 2008-09-22 11:27:10 följande:
Tack så jätte mkt! Uppskattar verkligen att ni tar er tid =)Jo jag har pratat med en sjuksköterska på endokrinologen på sjukhuset som tyckte det verkade konstigt också. Hon undrade samma om de inte riktigt visste vad de pratade om. Försökte få ut provsvaren men den bm jag pratade med idag kunde inte få tag på dem.hon på endokrinologen förstod situationen och sa att jag behövde få hjälp med det här.men är det vanligt att värderna går tillbaks till normalvärde igen? vilket vore skönt, men samtidigt känns det ju konstigt eftersom jag ändå har symtom som denna trötthet.
Så bra att det händer något positivt!
Det kan vara så att detta enbart beror på graviditeten men det vet man inte förrän efter graviditeten och amningen är avslutad. Då måste man ta regelbundna prover för att se hur kroppen reagerar. Det finns de som det går tillbaka på men det kan också vara ett problem som kvarstår. Att kolla om du har antikroppar är en grej man kan se huruvida det kan bli ett kvarstående problem. Ligger du högt där är det troligt att du har en kronisk nedsatt funktion.
Nu hoppas jag att det blir ordning på det här för din del när du nu fått kontakt med endokrinologen!
annne, välkommen hit! Detta är en tråd för alla som har bekymmer med sin sköldkörtelfunktion så känn dig som hemma. Nu kan inte jag svara så bra på dina frågor eftersom jag har nedsatt funktion och det är ju lite annorlunda men det finns flera här som har Hyperthyreos och de kan nog dela med sig av sina erfarenheter!
Däremot ska du ringa dem med en gång så du får reda på dina värden och så där. Var tydlig med att du faktiskt vill veta dina värden. Ofta vill läkare inte berätta dessa utan hävdar bara att de är bra eller dåliga men om du inte vet dina värden kan du inte i förlängningen ställa dem i relation till hur du faktiskt mår. Dessutom har du rätt att få veta allt som står i din journal så de kan inte neka dig denna information.
Det är tyvärr ganska vanligt att vi som har funktionsproblem av det här slaget måste läsa på om våra sjukdomar och ligga på vården för att få den hjälp vi har rätt till. Om du inte redan gjort det så sätt dig ner och börja med att läsa Fass om detta, sjukvårdsrådgivningen har ofta bra sidor också samt besöka
thyroid.se. Det finns massor av information ute på nätet, man får bara komma ihåg att sila kamelerna lite grand.