• ölger

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej, hej!

Jag har inte varit inne på Familjeliv på evigheter men i och med att jag fått struma och funderar på syskon och så vidare så letade jag mig fram till er tråd.

Lite kort min historia:
    Fick för första gången diagnosen ?struma? för ett och ett halvt år sedan då jag var på kontroll på grund av halsfluss. Läkaren slänger ur sig: ?Du har struma, va??. Nej svarar jag men hon står på sig och skickar mig för provtagning. Får sedan svar att proverna var normala. Knappt ett år senare börjar jag ana att allt inte står rätt till, går upp i vikt, är trött o s v. Tar nya prover och får nu levaxin. Får samtidigt veta att proverna jag tog ett år tidigare låg alldeles på gränsvärdena! Och till mig sa de att de var NORMALA?

Har haft lite problem med att få in rätt dos av Levaxin och samtidigt funderar vi nu på syskon till dottern. Är totalt förvirrad när det gäller hur min struma påverkar chansen att bli gravid, risk för missfall o s v. Tar gärna emot lite tips från er erfarna!

• ölger

Tack för tipsen!

Igår testade jag plus, så nu är jag lite nervis eftersom jag inte hade hypo förra graviditeten. Hur ofta kollade ni upp era värden under graviditeten?

/Ölger

• ölger

Hmm.. pratade precis med vårdcentralen och fick reda på mina värden (tog prov två veckor sedan ungefär när jag blev gravid...) och nu tycker jag det är lustigt att jag kunde bli gravid.

TSH var 5,7 och T4 15,3.

Pratade bara med en sjuksköterska så jag fick telefontid med min doktor på måndag.

Vilket värde är det som är viktigast för bebisen?

• ölger

Tack Soffeli för värdefull information!

Undra om jag inte ökar med 25 mg redan nu, eftersom TSH fortfarande är för högt... Jag får väl gå ner igen om läkaren tycker det...

Jag är så fokuserad på massa saker runt omkring så jag har nog inte fattat att jag är gravid...men är ju jätteglad såklart!

• ölger

Bestämde mig efter samtalet med VC och lite tips härifrån att jag ökar Levaxin-dosen med 25 mikrogram innan jag pratat med min läkare.

När jag kom hem från jobbet hade jag fått ett brev från min läkare att han tyckte att jag skulle öka med 25 (under förutsättning att han inte visste att jag var gravid) så nu vet jag inte om jag borde öka med 50 eller 25... men det väntar jag kanske med till måndag efter samtalet med läkaren.

• ölger

Hej!

Har inte varit inne på ett tag...

Är gravid ( i v. 9) och tog prover precis när jag blev gravid (och inte visste om det).

Då låg mitt TSH på 5,7 och T4 på 15. Jag åt då 50 mikrogram Levaxin.

Pratade sedan med min läkare och han tyckte då att jag skulle dubbla dosen till 100 mikrogram i och med att jag var gravid. Nu går jag och oroar mig för att det inte hjälpt ner TSH tillräckligt? Min läkare bad mig komma tillbaka 6 veckor efter att jag ändrade dosen så det är nästan 3 veckor kvar. Är det någon med lite mer erfarenhet som kan gissa om denna höjning bör ha fått ner TSH-värdet tillräckligt? Tacksam för lite tips och råd?

• ölger

Tack för råden... Väntar ett par veckor innan jag går tillbaka och tar nya prover. Ska försöka att inte oroa mig för bebisen i magen...

• ölger

Hej!

Har precis pratat med vårdcentralen angående proverna jag tog i måndags. Sköterskan sa att jag bara hade en liten stjärna vid mitt TSH-värde som var 4.1 men hon trodde inte att doktorn skulle bry sig om det.

Jag sa då att jag är gravid och har förstått det som att TSH då helst ska ligga under 2. Hon visste ju inte mer utan jag fick en telefontid med läkaren på måndag.

Nu vet jag ju inte om han är insatt i detta heller, så ni som har lite mer koll var kommer den informationen ifrån? Vill ju gärna ha lite ?kött på benen? om jag behöver argumentera med honom?

Kram

• ölger

Tack Soffeli!

Glömde skriva att dessa provtagningar var ett "återbesök" efter att jag höjt dosen för 5-6 veckor sedan. Då låg TSH på 5,7 och jag höjde dosen med 50 mikrogram då. Har pratat med min BM om problemen och hon trodde att de skulle "ta över mig" från vårdcentralen under graviditeten. Ska på inskrivning på måndag så jag får se vad hon säger då.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10