smultron smulan skrev 2008-09-21 12:43:29 följande:
Ropar på EFRAIMSDOTTER som också är gravid nu.
Ja jo, jag är här nu... har hållit en låg profil i helgen (alltså inte varit inne på fl alls) för att jag blev lite trött på forumet.
Jag ser att svar givits på Discosmurfens frågor så det finns väl ingen anledning att upprepa något av det. Det jag kan tycka är sorgligt i sammanhanget är att ingen faktiskt gjort något innan! Det är faktiskt fanimej oförlåtligt. Nu vet jag inte vad T4 ligger på, men TSH ska ner bums och fort! Och man ska kollas hela tiden medan man är gravid (vart 4:e till var 6:e vecka) och även när man ammar och efter amning så är det viktigt att man håller ögonen på värdet för att se om detta var en tillfällighet eller om förändringen är permanent. I så fall får du fortsätta att äta Levaxin resten av livet. Men Levaxin skulle du ha igår.
Nu är ju ditt TSH-värde inte väldigt högt men jag låg lägre (var redan under behandling men hade inte fått ordning på mina värden än) när spec.MVC och endokrinologen satte som högsta prioritet att trycka ner mina värden så fort det bara gick. Man ska inte ligga över 2.0 för barnet är beroende av att du kan producera sköldkörtelhormon för er båda.
Jag vill inte heller vara någon som målar fan på väggen men det finns faktiskt en mycket god anledning till varför detta är så viktigt, nämligen att fostret kan ta skada av att det inte får sköldkörtelhormon från mamman. Detta gäller i synnerhet fram till vecka 12 ungefär men under hela graviditeten så finns ett ökat behov av sköldkörtelhormon. Av den anledningen är det anmärkningsvärt att ingen sagt eller gjort något förrän din BM tog upp detta.
Jag hoppas att du får hjälp omgående! Ge dig inte! När värdena väl kommit ner tar det ett tag innan man piggnar till och så där. Räkna med en månad iaf.
*kram*