• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • smultron smulan

Husmusen>> Tråkigt att du är så dålig! När jag fick diagnosen hade jag 25 i TSH och jag var ganska dålig, men inte så dålig att jag tuppade av även om jag hade problem med yrsel. Då i alla fall tog jag kontakt här itråden och någon (kan inte komma ihåg vem utav er det var, sorry)sa att man skulle kolla kaliumvärdet. Kan ju vara så att du gått med detta länge och fått brist på väsentliga näringsämnen eftersom kroppen vid låg ämnesomsättning inte tar upp näring så bra. Brist på kalium kan påverka hjärtat (tänker på det konstiga EKG:t). DET ÄR VIKTIGT ATT DU FÅR KOLLA UPP DETTA. Låt inte någon okunnig doktor lura i dig något annat. Och leva som vanligt, det är ju inte så lätt, men mig ville de inte sjukskriva eftersom jag är mammaledig. Kram

Nufsan>>Ha det så himla mysigt i värmen!

• Tilde å Nova
    Nufsan skrev 2008-09-19 21:03:24 följande:
    Hej tjejer!Ville bara berätta att imorgon natt åker jag tillsammans med en kompis till Rhodos för att få vila upp mig! Jag hoppas verkligen att jag får tillbaka min ork och lust till att leva efter en vecka i för hoppningsvis sol och värme!Sköt om er alla!
    Passa på att njut!Hoppas du får det mysigt!
  • felisa

Hej hej allihop

Har redan frågat om detta i en annan tråd, men tänker passa på även här då det verkar finnas många kunniga

Jag äter levaxin för underfunktion. Mina senaste värden visade tsh 0,06 och t4 15. Min läkare vill då att jag ska sänka levaxindosen lite från 50 mg/dag till 50 mg/4 dagar och 25 resterande tre. Min syster äter även hon levaxin för underfunktion. Hennes värden var sist tsh 0,04 och t4 16. Hennes läkare tyckter att hennes värden är jättebra och att hon ska fortsätta med sin dos på 100 mg/dag.

Behöver jag verkligen sänka min dos? Känner att jag mår bra nu och orkar inte börja strula med olika doser...

Konstigt detta att läkare kan göra så olika bedömningar..

• Nufsan
    felisa skrev 2008-09-20 16:06:07 följande:
    Hej hej allihopHar redan frågat om detta i en annan tråd, men tänker passa på även här då det verkar finnas många kunniga Jag äter levaxin för underfunktion. Mina senaste värden visade tsh 0,06 och t4 15. Min läkare vill då att jag ska sänka levaxindosen lite från 50 mg/dag till 50 mg/4 dagar och 25 resterande tre. Min syster äter även hon levaxin för underfunktion. Hennes värden var sist tsh 0,04 och t4 16. Hennes läkare tyckter att hennes värden är jättebra och att hon ska fortsätta med sin dos på 100 mg/dag.Behöver jag verkligen sänka min dos? Känner att jag mår bra nu och orkar inte börja strula med olika doser...Konstigt detta att läkare kan göra så olika bedömningar..
    Om jag hade mått bra så hade jag inte ändrat dosen! Hade jag däremot känt av hyper symtom så hade jag sänkt som läkaren rekommenderade!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Husmusen8

Nufsan och Smultron Smulan: Tack för era svar. Blev så pass dålig efter att jag skrev mitt inlägg så jag fick åka till akuten och blev inlagd på nytt

Undrar just om det finns någon läkare som vet något om detta? Förra gången jag vart inlagd så hade ju ekg:et visat att hjärtat rusat ibland men läkaren hade ändå dragit slutsatsen att det var ok då mitt TSH värde låg så fel. Läkaren jag träffade idag tyckte det var lustigt att mitt ekg visat att hjärtat rusade, det borde det inte göra vid för låg skölkörtelfunktion, snarare om den var för hög. Han emotsa alltså den förra läkaren. Jag frågade även om det verkligen skulle vara så att jag skulle bli yr av för låg levaxindos och det sa han att det skulle det inte så jag blev alltså inlagd med en sån där grej som övervakar hjärtat. Jag tror inte det kommer visa nåt särskilt denna gång heller. Verkar som om de enbart övervakar hjärtat här och hittar de inget hjärtfel får man åka hem.
    Tror alltså inte jag kommer få någon hjälp här.

Jag bor i Göteborgstrakten och undrar om någon känner till någon kompetent läkare som kan något om detta? Jag har tusen frågor men får inga svar, eller åtminstone olika svar så jag vet varken ut eller in

Nu blev det visst ett långt inlägg igen, hoppas ni orkar läsa

kram på er!

• Knoddis

Usch, man blir verkligen mörkrädd när man läser om allas erfarenheter av olika läkare och utebliven vård... Fy f-n! trodde inte att det förekom så pass ofta i Sverige.

Själv mår jag superkonstigt. Tror att jag börjar gå från överproduktion till underproduktion av sköldkörteln. Är nästan konstant yr och mår allmänt konstigt. Har börjat på vikt väktana men ist för att gå ned har jag gått upp...??? =( Detta trots att jag följt deras program till punkt och pricka. Ja, livet är då inte lätt alla gånger...

Hoppas Ni har en bra helg allesammans!

• schmulan

Hej alla sköldpaddor

Jag har en vild åtta månaders tjej så jag har inte haft möjlighet att sätta mig ned och läsa igenom tråden sedan jag skrev sist...men jag hoppas att ni alla får må bättre!

Jag har en fundering som alla ni med överfunktion kanske kan svara på kanske även ni med för låg.... Man läser ju in sig en del på ämnet. Jag har Graves sjukdom, har fått Tiotil och funderar nu på om det kan svänga bara PANG! så att kroppen lägger ned och vikten ökar? min kropp känns helt knas... Inväntar besök hos läkare men funderar på att börja träna lite extra för att hålla igång. Vad har ni fått för tips, tankar och rek. ang. träning och problem med sköldkörteln?

Önskar er alla en skön lördagskväll.

• Nufsan
    Knoddis skrev 2008-09-20 19:46:06 följande:
    Usch, man blir verkligen mörkrädd när man läser om allas erfarenheter av olika läkare och utebliven vård... Fy f-n! trodde inte att det förekom så pass ofta i Sverige. Själv mår jag superkonstigt. Tror att jag börjar gå från överproduktion till underproduktion av sköldkörteln. Är nästan konstant yr och mår allmänt konstigt. Har börjat på vikt väktana men ist för att gå ned har jag gått upp...??? =( Detta trots att jag följt deras program till punkt och pricka. Ja, livet är då inte lätt alla gånger...Hoppas Ni har en bra helg allesammans!
    Så är det för mig med och alla jag har pratat med säger att kroppen går in i självförsvar och tror att man svälter och då gör den allt för att ta reda på det vi väl får i oss... Så j-la tråkigt, men jag hoppas att det tids nog vänder både för dig och mig!!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Mårran74
    Knoddis skrev 2008-09-20 19:46:06 följande:
    Usch, man blir verkligen mörkrädd när man läser om allas erfarenheter av olika läkare och utebliven vård... Fy f-n! trodde inte att det förekom så pass ofta i Sverige. Själv mår jag superkonstigt. Tror att jag börjar gå från överproduktion till underproduktion av sköldkörteln. Är nästan konstant yr och mår allmänt konstigt. Har börjat på vikt väktana men ist för att gå ned har jag gått upp...??? =( Detta trots att jag följt deras program till punkt och pricka. Ja, livet är då inte lätt alla gånger...Hoppas Ni har en bra helg allesammans!
    Hej!
    Jag har hört att man vid ändrade matvanor kan få ett annat behov av levaxinet, men jag vet inte om det stämmer..?
  • Mårran74
    Husmusen8 skrev 2008-09-20 17:45:49 följande:
    Nufsan och Smultron Smulan: Tack för era svar. Blev så pass dålig efter att jag skrev mitt inlägg så jag fick åka till akuten och blev inlagd på nytt Undrar just om det finns någon läkare som vet något om detta? Förra gången jag vart inlagd så hade ju ekg:et visat att hjärtat rusat ibland men läkaren hade ändå dragit slutsatsen att det var ok då mitt TSH värde låg så fel. Läkaren jag träffade idag tyckte det var lustigt att mitt ekg visat att hjärtat rusade, det borde det inte göra vid för låg skölkörtelfunktion, snarare om den var för hög. Han emotsa alltså den förra läkaren. Jag frågade även om det verkligen skulle vara så att jag skulle bli yr av för låg levaxindos och det sa han att det skulle det inte så jag blev alltså inlagd med en sån där grej som övervakar hjärtat. Jag tror inte det kommer visa nåt särskilt denna gång heller. Verkar som om de enbart övervakar hjärtat här och hittar de inget hjärtfel får man åka hem.Tror alltså inte jag kommer få någon hjälp här.Jag bor i Göteborgstrakten och undrar om någon känner till någon kompetent läkare som kan något om detta? Jag har tusen frågor men får inga svar, eller åtminstone olika svar så jag vet varken ut eller in Nu blev det visst ett långt inlägg igen, hoppas ni orkar läsa kram på er!
    Usch, vad jag tycker synd om dig! Hoppas att du snart får må bättre och åka hem!

Hmmm... Tror att man kan bli yr och få hjärtklappning vid för hög dos av Levaxinet(elelr vid för snabb upptrappning), men jag vet inte hur det är med en för låg dos... Däremot så kan man få en massa konstiga reaktioner när man haft en underproduktion länge, pga div. brister(vitaminer, kalcium, järn mm). Min sambo som också har en underproduktion fick något som likande ödem i hela kroppen och svullnade upp hela han. Själv så fick jag lunginflammationer 5 ggr på ett år(vätska mellan lungbladen=mkt smärtsamt)...
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10