• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Pucko Buffy
    Muslimah skrev 2008-09-12 19:11:51 följande:
    Hehe, tack vad gulligt. Men vad innebär matnyttig info? Om man har problem med sköldkörteln, behöver man tänka på nån speciell mat? Å andra sidan vet jag ju inte ännu om jag har nedsatt funktion eller ej. Men jag lär väl märka det.
    Hehe det är ett uttryck det där med matnyttig info. Har man inte hör det förrut kan det vara lätt att tolka det bokstavligt. Det betyder ungefär att jag önskar att du hittar den informationen du behöver för att förstå orsakerna till dina problem och vad du kan göra åt dem för att må bättre.

Det man ska tänka på i matväg när man äter levaxin är att levaxinet får man för att ersätta det hormonet som kroppen inte producer själv. Och man bör undvika större mängde mjölkprodukter samtidigt som man tar tabletterna. Likaså bör man inte ta järntillskott och tabletter mot magsyra samtidigt som man tar tabletterna. De påverkar oxå upptagningsförmågan av tabletterna i kroppen. Det här ska läkaren informera om och det står även i bipacksedeln.
  • NinnaBus

Skrev i torsdags att jag skulle iväg till nevrologen och var så arg på denna som inte lyssnat tidigare. Vet att allmänläkaren pratat med honom och om det påverkat eller om semestern gjort susen vet jag inte. Men...
    Nu plötsligt lyssnade han, ställde massor av frågor och gjorde massa tester. Så nu blir det vidare utredning. Ny MR, nytt eeg, inläggning på nevroavdelning när jag får kramper för att de ska kunna studera dem, utredning av nevropsyk, utredning av balansorganen hos öron-näsa-hals, m.m. Till att börja med!!!
    Känns toppen!!! Äntligen gör de något!!!

Lyckades att få honom att skriva ut alla mina värden sen ett år tillbaka. Och vad får jag se? jo... Medicinläkaren har ljugit för mig i flera månader om mina värden och sagt att de är normala när de inte är det.
    Har hyper, graves...

Testvärden:
    07-11-07
    T4 >77 pmol/L, TSH 77 pmol/L, TSH

• NinnaBus

Försöker igen med alla värdena...
    Testvärden:
    07-11-07
    T4 >77 pmol/L, TSH 77 pmol/L, TSH

• NinnaBus

Mupp sida, gick inte nu heller.
    Det jag ville ha fram med värdena var att de sen april har varit fel utan att läkaren reagerat...
    TSH värdena har helt plötsligt börjat dra iväg...
    April 5,4
    Maj 5,0
    Juni 6,6
    Juli 8,4
    Han säger att mina värden är normala...
    Är det normalt om man har hyper att på ett halvår gå från ej mätbara värden till att plötsligt ligga en bra bit över normalvärdena? Bara undrar...
    Han är överläkare på medicin...

• Nufsan
    NinnaBus skrev 2008-09-14 22:08:08 följande:
    Mupp sida, gick inte nu heller.Det jag ville ha fram med värdena var att de sen april har varit fel utan att läkaren reagerat...TSH värdena har helt plötsligt börjat dra iväg...April 5,4Maj 5,0Juni 6,6Juli 8,4Han säger att mina värden är normala...Är det normalt om man har hyper att på ett halvår gå från ej mätbara värden till att plötsligt ligga en bra bit över normalvärdena? Bara undrar...Han är överläkare på medicin...
    Äter du Levaxin? För det låter som att du i sånt fall ska sänka dosen. Om ni har ref.värde 0.2 - 4.0 vill säga!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Pucko Buffy
    NinnaBus skrev 2008-09-14 22:02:55 följande:
    Försöker igen med alla värdena...Testvärden:07-11-07T4 >77 pmol/L, TSH 77 pmol/L, TSH
    Verkar som om du är på väg att få hypo. Du har ju legat över referensvärdena länge och borde fått öka om jag förstått det hela rätt.
    Skönt dock att du börjar få hjälp. Det är säkert din andra läkare som pratat med den som strular.
  • Soffeli
    NinnaBus skrev 2008-09-14 22:08:08 följande:
    Mupp sida, gick inte nu heller.Det jag ville ha fram med värdena var att de sen april har varit fel utan att läkaren reagerat...TSH värdena har helt plötsligt börjat dra iväg...April 5,4Maj 5,0Juni 6,6Juli 8,4Han säger att mina värden är normala...Är det normalt om man har hyper att på ett halvår gå från ej mätbara värden till att plötsligt ligga en bra bit över normalvärdena? Bara undrar...Han är överläkare på medicin...
    Det låter helt klart som att du behöver mer Levaxin. TSH på över 4 lär inte vara bra. Själv mår jag kass när det ligger över 2 numera.
  • Soffeli
    Muslimah skrev 2008-09-12 14:23:04 följande:
    Det verkar som om min T4 var helt normal, det var nog min TSH som var låg. (Det verkar som om det bara var den hon nämnde). Barnmorskan nämnde att jag förra året (när jag tog blodprov) hade 1,2 (tror alltså det var TSH det gällde). Nu var det 0,1 eller 0,2 och hon sa att det var lågt. Så hon sa att det ville ha ett nytt blodprov. Men hon sa också att det kan bero på en infektion och det kan ju visserligen stämma, eftersom jag har varit sjuk i snart en veckas tid nu (sedan blodprovet togs, typ). Vet ej! Hon verkade inte så kunnig faktiskt.
    Det var bara det hon sa. Nån som vet? Tack för svaret i af.
    Och du har ju jättelågt TSH. Då kan det typiskt vara en inflammation i sköldkörteln så att den börjar producera för mycket T4. Det brukar till slut leda till en underfunktion. Men vad man gör innan dess vet jag inte.

Däremot har jag hört att det är väldigt vanligt under graviditeter att mamman får förhöjda T4-värden. Gärna i samband med starkt illamående. Jag tror inte de brukar göra något åt det, utan det går tillbaka av sig själv.

Se sista meningen ang låga nivåer - TSH. www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/illamaende/orsaker
  • NinnaBus
    Nufsan skrev 2008-09-15 06:36:59 följande:
    Äter du Levaxin? För det låter som att du i sånt fall ska sänka dosen. Om ni har ref.värde 0.2 - 4.0 vill säga!
    De har ref.värde 0,4-5,0 här... Tycker själv att det verkar vara höga ref.värden, men det kanske är fler ställen som har ända upp till 5
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10