• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Muslimah

Hej allesammans... uppdaterar för mig nu!

Fick svar ang. det nya blodprovet jag tagit och barnmorskan konstaterade att mina värden numera är bra, d vs helt normala. Det var bara en tillfällighet att värdena var låga, det kan bli så i början av en graviditet (pg a någon hormonomställning eller något, kommer inte riktigt ihåg vad hon sa), så jag har med andra ord ingenting att oroa mig för och har nog inget heller mer att säga i den här tråden.

Men för alla er som har problem med sköldkörteln så säger jag bara Lycka till!

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • NinnaBus
    Muslimah skrev 2008-09-18 16:00:23 följande:
    Hej allesammans... uppdaterar för mig nu!
    Fick svar ang. det nya blodprovet jag tagit och barnmorskan konstaterade att mina värden numera är bra, d vs helt normala. Det var bara en tillfällighet att värdena var låga, det kan bli så i början av en graviditet (pg a någon hormonomställning eller något, kommer inte riktigt ihåg vad hon sa), så jag har med andra ord ingenting att oroa mig för och har nog inget heller mer att säga i den här tråden.Men för alla er som har problem med sköldkörteln så säger jag bara Lycka till!
    Skönt. Men se till att de har koll på dig så inte värdena ändras igen...
    Lycka till
  • smultron smulan
    3fraimsdotter skrev 2008-09-18 10:10:45 följande:
    Men om du ligger så pass "bra" så borde förändringen komma ganska snart. Det tar en månad så där för kroppen att sparka igång ordentligt men sedan så blir det bara bättre, jag lovar! Sånt här tar tiiid. Efter att jag kom ner så tog det väl gott och väl en månad innan jag plötsligt "vaknade" och började orka saker och sedan tog det ytterligare några veckor innan kilona började rinna av mig, smygande men dock. Idag har jag tappat uppåt en 7 kilo utan att göra ett dugg. Ja jag kan inte så göra så mycket eftersom jag haft dåliga järnvärden, varit rejält förkyld och nu senast varit tvingad till stillhet för att jag har oroväckande sammandragningar. Hade jag kunnat röra på mig hade nog mer försvunnit misstänker jag. Men det är ju ingen stress, jag är ju preggofant så det är väl bra om jag inte rasar för mycket i vikt.
    Det låter ju jättebra, om en månad säger du. Det är ju ingen tid alls. Håller tummarna att det är lika för mig.

Mårran>>Hej hej!
  • Pucko Buffy

smultron smulan: Jag hade nog inte behövt gå tillbaka om jag sagt att jag inte orka, men det är så tråkigt att vara ensam hemma hela dagarna. Nu ska jag få gå o badträna två gånger i veckan. Sjukgymnasten ringde och sa att jag var prioriterad och efter som badet gör sådan nytta får jag fortsätta med det.

Mårran 74: vilken galen läkare... att din sambo inte sa till denne att läsa på lite om sjukdomen. Skrämmande att läkare är så okunniga.

Jag vill oxå börja gå ner i vikt...

Muslimah: Lycka till med kommande bebbe. Hoppas att du klarar dig undan problem med sköldisen. Märker du dock minsta lilla konstiga trötthet, begär att prover tas så du kan utesluta eventuell hypotyreos/hypertyreos.

Kram kram/PB

• Nufsan

Hej tjejer!

Ville bara berätta att imorgon natt åker jag tillsammans med en kompis till Rhodos för att få vila upp mig! Jag hoppas verkligen att jag får tillbaka min ork och lust till att leva efter en vecka i för hoppningsvis sol och värme!

Sköt om er alla!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Pucko Buffy
    Nufsan skrev 2008-09-19 21:03:24 följande:
    Hej tjejer!Ville bara berätta att imorgon natt åker jag tillsammans med en kompis till Rhodos för att få vila upp mig! Jag hoppas verkligen att jag får tillbaka min ork och lust till att leva efter en vecka i för hoppningsvis sol och värme!Sköt om er alla!
    Njut för fullt. Önskar oxå att jag orkat o kunnat göra något sådant. Värme sol o bad hade inte suttit fel alls.

Sköt om dej gumman och ha lite kul när du väl är där.

Kram PB
  • 3barnsmor35

Jag har gått ner lite denna månaden (Levaxin omstart + träning) men jag blev inte preggo som jag önskat Nya tag till nästa äl!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Nufsan

Tack PB Ska göra mitt bästa!

Här går jag inte ner ett gram trots bra värden! Förstår ingenting och är allmänt deprimerad av det!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Husmusen8

Hejsan,

Sällar mig till den här tråden. Har läst tillbaka lite smått och det verkar vara många här som är ordentligt pålästa.

Här är min historia, snälla läs, vill så gärna veta om någon känner igen sig för jag förstår inte vad som händer med mig

Jag har haft underfunktion i sköldkörteln i flera år och ätit levaxin för det. Har egentligen inte vetat så mycket om sjukdomen tills för ca två veckor sedan då jag kolapsade. Var på en fest och svimmade vid två tillfällen. Dagen efter vaknade jag av att armarna var bortdomnade och när jag skulle gå upp kunde jag inte gå, benen bar mig inte. Fick åka till akuten och i bilen fick jag svårt att andas. På sjukhuset blev jag kvar i 2 dygn där de kollade hjärta och lungor. Fick ekg som tydligen visade rätt tokiga värden. När de inte hittade något fel på hjärta eller lungor drog de slutsatsen att jag åt för låg levaxin dos och jag fick åka hem. Frågade läkaren om jag kunde leva som vanligt och det kunde jag. Åkte hem med tron om att jag var helt frisk. Efter några dagar då jag fått tillbaka lite ork var jag ute och promenerade och blev helt slut och nära att svimma. Detta hände vid två tillfällen och då ringde jag vårdcentralen. Där fick jag veta av en sjuksköterska att mitt TSH låg på 21 men borde ligga på 0,4-5,0. Hon sa att det inte var konstigt att jag blev så dålig och att jag inte borde ute promenera. Vad jag inte förstår är varför läkarens sa att jag kunde leva som vanligt? Fattar ingenting om vad som händer. Ibland får jag sprängande huvudvärk som inte går över med värktabletter. Har en 6 månaders bebis hemma som jag är själv med på dagarna, läskigt då jag ibland känner att jag nästan svimmar. Hur länge ska det vara så här.
    Har någon av er andra blivit så dålig att ni inte kunnat gå på flera dagar och hamnat på sjukhus.
    Tidigare trodde jag att sköldkörtelhormonet enbart styrde ämnesomsättningen men så är det visst inte?

Oj, det blev ett långt inlägg men hoppas ni orkar läsa. Vill verkligen veta om någon varit i samma situation.

Usch, nu snurrar det och jag är yr igen. Tycker detta är läskigt. Ska det vara så här. Tyckte det lät alldeles för enkelt då läkaren sa att det berodde på för låg levaxindos men kanske är det så det är?

Kram
    M

• Nufsan

Hej Husmusen!

Så otroligt jobbigt att du mår så dåligt! Jag hade kontaktat min husläkare och krävt att tillfälligt få bli sjukskriven, kanske för 1 månad, så din man kan vara hemma och hjälpa dig med sonen!

Jag insjuknade i hypo i våras och hade då ett TSH på 96, jag blev sjukskriven och var sjukskriven i 2 ½ månad och min man var hemma och hade hand om våran dotter! Jag orkade knappt bära henne ens för ett par minuter! Jag hade liknande symtom som du förutom att jag inte svimmade.

Sen en tid tillbaka är jag också extremt yr och känner flera gånger per dag hur det svartnar för ögonen men jag svimmar inte! Har kollat mina värden och dom ligger bra till så jag vet inte vad som gör mig så yr!?!

Underfunktion och överproduktion kan ställa till med så mkt och alla organen i kroppen påverkas mer eller mindre! Mer än vad jag nånsin kunde föreställa mig!

Sköt om dig!

Kram

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10