Inlägg från: Muslimah |Visa alla inlägg
  • Muslimah

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej!

Jag är gravid i vecka 15 + några dagar.

Förra veckan tog jag ett blodprov hos barnmorskan, och idag ringde hon och sa att jag hade låga värden på sköldkörteln. D vs jag har nedsatt funktion (eller vad man nu ska säga).

Jag ska ta nya prover, snart igen.

Jag vet ingenting om detta och undrar hur min bebis i magen kan påverkas!

Är otroligt orolig faktiskt. Har läst lite om nedsatt funktion på sköldkörteln på Internet, det verkar ju inte alls allvarligt, men med tanke på att jag är gravid blir jag orolig.

Men kan låga värden på sköldkörteln ha något samband med graviditet? Min barnmorska verkade inte veta alls mycket om detta. Hon sa bara att jag skulle ta ett nytt prov.

Förra året tog jag ett blodprov och hon jämförde med detta (provet var ca. 1 år sen), och då hade jag bättre värden (normala) än idag.

Snälla! Jag är lite orolig och behöver stöd. Kan min lille bebis ha påverkats? (Jag har åtminstone känt den lille röra sig där inne )

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • Muslimah
    Soffeli skrev 2008-09-12 08:35:27 följande:
    Muslimah:Ligger T4 inom normalintervallet (9-22 enligt min läkare) behöver du inte ha bråttom.TSH bör ligga under 2 när man är gravid. (Förhöjt TSH är för övrigt en indikation på att sköldkörteln inte fungerar riktig som den ska även om T4 är normalt för tillfället och då behövs regelbundna kontroller av dina värden).Det är viktigt för barnet att du får tillsatt T4 i form av medicin om du inte har tillräckligt själv. Barnet behöver det för utvecklingen, särskilt av CSN. Det spelar ingen roll om man får T4 via medicin eller normalt.Det skulle vara intressant att veta hur dina värden såg ut. Har du dessa?Vi som har sjukdomen kan snart säga om du behöver medicin eller inte. Jag tycker inte de behöver ta nya prover innan de sätter in medicin om du inte producerar tillräckligt med T4 själv. Ta reda på dina värden. Ring din läkare och be om råd utifrån dessa värden. Det måste finnas en läkare där på bvc som kan råda dig utifrån de prover du redan tog. Ska du vänta tills du tar nya prover och dessutom vänta på resultaten tar det ju tid. Verkar ju onödigt, när de redan kollat värdena.Lycka till! Och ring gynmottagningen eller någon privatklinik alt din vårdcentral om bvc inte kan hjälpa dig. Alla dessa borde vara vana vid sjukdomen o kunna ge dig svar.

Det verkar som om min T4 var helt normal, det var nog min TSH som var låg. (Det verkar som om det bara var den hon nämnde). Barnmorskan nämnde att jag förra året (när jag tog blodprov) hade 1,2 (tror alltså det var TSH det gällde). Nu var det 0,1 eller 0,2 och hon sa att det var lågt. Så hon sa att det ville ha ett nytt blodprov. Men hon sa också att det kan bero på en infektion och det kan ju visserligen stämma, eftersom jag har varit sjuk i snart en veckas tid nu (sedan blodprovet togs, typ).

Vet ej! Hon verkade inte så kunnig faktiskt.

Det var bara det hon sa. Nån som vet? Tack för svaret i af.

• Muslimah
    Pucko Buffy skrev 2008-09-12 18:53:14 följande:
    Snacka om virrig man är... Glömde totalt bort att önska dig välkommen hit till vår lilla tråd Muslimah.Hoppas du får svar snart från vården och att du hittar lite matnyttig info här /PB
    Hehe, tack vad gulligt. Men vad innebär matnyttig info? Om man har problem med sköldkörteln, behöver man tänka på nån speciell mat? Å andra sidan vet jag ju inte ännu om jag har nedsatt funktion eller ej. Men jag lär väl märka det.
  • Muslimah

Hej allesammans... uppdaterar för mig nu!

Fick svar ang. det nya blodprovet jag tagit och barnmorskan konstaterade att mina värden numera är bra, d vs helt normala. Det var bara en tillfällighet att värdena var låga, det kan bli så i början av en graviditet (pg a någon hormonomställning eller något, kommer inte riktigt ihåg vad hon sa), så jag har med andra ord ingenting att oroa mig för och har nog inget heller mer att säga i den här tråden.

Men för alla er som har problem med sköldkörteln så säger jag bara Lycka till!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10