• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Soffeli

Chippan: Det var konstiga värden.. Det låter som en egen variant av labvärden. TSH 60 är i mina ögon jättehögt! Du får nog ta och skriva ut någon sida från nätet (vilken som helst) och visa upp för dem. De verkar ju vara helt ute och cyklar. Eller?

väntar i kina-kön:
    De flesta börjar nog på 25.. tror du ska ringa direkt. Det är säkert ingen fara med dig, men det är ju onödigt att stressa kroppen om de inte behövs. Bättre att öka dosen långsamt.
    Fast jag har hört flera nu som blivit gravida och har fått en dos på 100 microgram direkt när hypotyreosen uppdagats - för fostrets skull. Det tyder ju på att det inte är farligt för dig i alla fall.
    Men huvudvärken är inte bra. Den kan bla bero på ökad hjärtrytm men också på att du svettas mer nu med högre ämnesomsättning. Drick mycket!

Och en sak till. Förhöjda kolesterolvärden hör också ihop med vår sjukdom. Även jag hade förhöjda kolesterolvärden men fick ingen medicin mot det då återställdes efter ett tag med levaxinet. Då låg värden på gränsen till över normalvärdena.
    Tänkte bara på att du kanske inte behöver den medicinen längre, beroende på hur höga dina värden är och annat. Kolla med din läkare.

• väntar i Kina kön

Läkaren sa att det inte var farligt men om jag trode att jag har biverkningar av medecinen så skulle jag sluta tvärt idag. Var och kollade blodtrycket idag och det är mest troligt den som gör huvudvärken (170/95) äter atacand 16 men det verkar inte fungera

• Bröderna Bus

Hej alla!
    Träffade min dr idag...
    Värdena för tillfället:
    TSH 7,7, ref 0,36-3,2
    T4 10,2, ref 9-19
    T3 3,6, ref 2,6-5,7
    Anti-tpo-s 66,8, ref 0-5,6.
    Jag fick en kur kortison för att se om inflammationen ger med sej... Ska bli intressant sa dr!
    Nån därute som haft liknande värden, hur mådde ni & var landade ni när ni mådde bra??
    Kram!

• 3fraimsdotter

Men varför sluta tvärt? Det verkar väl väldigt dumt. Du behöver ju Levaxinet och att hålla på sådär att rycka in och ur medicinering är ju inte bra för kroppen alls. Att dra ner lite på dosen så att du fick lugna dig lite vore väl ett bättre val i så fall.

Mina värden när jag kom under behandling var:
    TSH 12 (0.4 - 4.0)
    T4 16 (12 - 22)
    T3 4.5 (3.6 - 6.3)

Anti-TPO-s 1000 (0 - 70)

Som du ser var mina T4 och T3-värden helt normala medan jag hade väldigt höga antikroppsvärden och mitt TSH rusade (jag har en labbrapport 5 dagar innan denna och hade då TSH 11 så TSH var på väg upp med stormsteg). Hade det gått några veckor till hade jag förmodligen rasat åt skogen i alla värden för det gick snabbt och återhämtningen med medicin har gått mycket långsamt. Mitt T3 fortsatte t ex att sjunka trots medicinering för att ligga som lägst (3.6) i april, 3½ månader efter att jag börjat äta Levaxin. Märkligt nog låg T4 stilla och TSH sjönk så sakteliga.

Jag mådde väldigt dåligt trots att vissa värden låg helt okej. Min vikt skenade, jag orkade inte röra mig, satt och frös och skakade oavsett hur varmt jag hade på mig, hade en tydlig svullnad på halsen, sov hur mycket som helst, tappade tussar av hår... listan var enormt lång. Jag tror iofs att anledningen till att jag reagerade så som jag gjorde berodde på att jag haft problem i åratal med en sköldkörtel som inte haft ordningen på produktionen av hormon (jag har varit en pendlare). När den till slut lade ner produktionen så behövdes det inte så mycket för att min kropp skulle reagera och ta stryk på det här viset.

• smultron smulan

Hej i tråden!

Om kolestorol. Min mamma har också hypo och högt kolestorol(hör som sagt ofta ihop med hypon). En doktor hade försökt få henne att inte äta Levaxin (hon åt ju "bara" 25), men då står det i fass något liknande: att man inte får behandla kolestorolet med tabletter utan att åtgärda ett befintligt sköldkörtelproblem samtidigt. Med andra ord att bara sluta med Levaxin och samtidigt äta pillerena mot kolestorolet är inte vad fass rekommenderar. Nu vet jag ju inte om detta enbart gäller den sort min mamma åt, men jag skulle inte tro det. (Däremot går det ju att sluta med kolestorol och bara äta Levaxin, som Soffeli sa. Men inte tvärt om alltså :))

Väntar i Kinakön>> Inget bra blodtryck där inte! De måste ju höja din blodtrycksmedicindos. Gränsen för ett godtagbart undertryck är 90. Nu följer ju visserligen övertrycket upp en bit också, vilket är bättre, men inte alls bra det heller. Men allt detta vet du säkert.

Hej Chippan, Välölkommen! Låter konstigt, men det närmsta man kan tänka är om hon menade Anti-TPo som Efraimsdottir nämner i inlägget ovanför.

Natti Natti

• NinnaBus

Appropå levaxindos vid start...
    Hyper konstaterad nov-2007
    Började med thacapzol 11 dagar innan levaxin.
    Fick utskrivet 100 microgram levaxin direkt.
    Minns inte riktigt men jag tror att första veckan skulle jag ta dem varannan dag och sen varje...

• chippan

Tack snälla ni. Jag hå¨ller med dig, smultron smulan, om att det låter som att hon kan ha syftat på Anti- TPO, men jag var så säker på att hon sa att värdena gällde TSH. Vad är Anti- TPO då? Jag tänker immunförsvaret... är det fel?

• NinnaBus
    Svar på #617
    Kopierar in en bit som jag hittade när jag sökte på anti-tpo:

"Autoantikroppar mot tyreoideaperoxidas är karakteristiskt vid autoimmuna tyreoideasjukdomar.
    Förhöjd antikroppshalt TPO ses hos > 90 % med Hashimoto tyreodit och hos > 70 % med Graves sjukdom.
    Ökning av anti-TPO kan även ses vid tyreoideacancer, multinodös struma, toxiskt adenom och hos kvinnor med postpartum tyreodit.
    Ca 10% av normalbefolkningen uppvisar förhöjda halter av anti-TPO utan att manifest
    thyroideasjukdom föreligger. Studier har dock visat att personer med förhöjda halter anti-TPO har en ökad risk att utveckla hypothyreos särskilt vid TSH inom övre del av referensintervallet."

"REFERENSOMRÅDE
    Vuxna
  • annne

Nu har jag fått mina provsvar och jag fattar ingenting. :D Har giftstruma då. Det var en lång rad med prover de tagit, men de svar som var en stjärna på, alltså utanför referens området är:

MCHC-Ery 359 (referens 317-357)

LPK-B 9,1 (referens 3,5-8,8)

TSH-S 0,01 (referens 0,36-3,2) detta har jag tagit fler ggr. Ligger nu på 0,25

T4 19,1 (referens 9-19) har tagit fler. Ligger nu på 8,2

• väntar i Kina kön

Hej!
    Jag har faktiskt själv bestämt att minska dosen till hälfen, tokigt kanske men jag känner att sluta helt vore fel.

Var till vårdcentralen idag och nu visade sig att blodtrycket är 175/105 så de har stigit igen. FIck nya medecin och ska äta mina gamla samt en extra.

Har inte fått informationen om att man inte ska äta levaxin tabletterna 24 timmar innan provtagning samt att kolestrol tabletterna ska ätas på kvällen. Blir bara mer fundersam över läkaren som skrivit ut medecinerna (var till en annan idag)

Har ni andra fått den informationen?

Hälsningar/K

3fraimsdotter skrev 2008-09-27 10:49:13 följande:
    Men varför sluta tvärt? Det verkar väl väldigt dumt. Du behöver ju Levaxinet och att hålla på sådär att rycka in och ur medicinering är ju inte bra för kroppen alls. Att dra ner lite på dosen så att du fick lugna dig lite vore väl ett bättre val i så fall.Mina värden när jag kom under behandling var:TSH 12 (0.4 - 4.0)T4 16 (12 - 22)T3 4.5 (3.6 - 6.3)Anti-TPO-s 1000 (0 - 70)Som du ser var mina T4 och T3-värden helt normala medan jag hade väldigt höga antikroppsvärden och mitt TSH rusade (jag har en labbrapport 5 dagar innan denna och hade då TSH 11 så TSH var på väg upp med stormsteg). Hade det gått några veckor till hade jag förmodligen rasat åt skogen i alla värden för det gick snabbt och återhämtningen med medicin har gått mycket långsamt. Mitt T3 fortsatte t ex att sjunka trots medicinering för att ligga som lägst (3.6) i april, 3½ månader efter att jag börjat äta Levaxin. Märkligt nog låg T4 stilla och TSH sjönk så sakteliga.Jag mådde väldigt dåligt trots att vissa värden låg helt okej. Min vikt skenade, jag orkade inte röra mig, satt och frös och skakade oavsett hur varmt jag hade på mig, hade en tydlig svullnad på halsen, sov hur mycket som helst, tappade tussar av hår... listan var enormt lång. Jag tror iofs att anledningen till att jag reagerade så som jag gjorde berodde på att jag haft problem i åratal med en sköldkörtel som inte haft ordningen på produktionen av hormon (jag har varit en pendlare). När den till slut lade ner produktionen så behövdes det inte så mycket för att min kropp skulle reagera och ta stryk på det här viset.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10