• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Pucko Buffy

Hejsan svejsan i tråden. Ser att många har problem med sina värden. Hoppas verkligen att det löser sig för er. Själv ska jag till doktorn på tisdag och "visa upp mig" Tror min doktor kommer bli lite sur på endokrinmotagningen.. att de inte hör av sig till mig, som de sagt. De skulle hört av sig i förra veckan men glömde nog bort mig, och jag tänker inte ringa denna gången och fråga hur det ligger till.

Jag är trött som en lus nu i kväll och vill egentligen sova länge i morgon, men jag ska gå och bada tidigt, redan kl 8.30. Sen ska jag bara ta det lugnt hela dagen. Vi har egentligen inte gjort något ansträngande fysiskt, men har haft besök hela helgen. Gästerna hjälper glatt till men det är jobbigt att vara allert och social hela tiden. Sen jobbade ju i fredes oxå och var inte själv på jobbet, vilket innebär positivt på den sociala fronten men negativt på orken. Jag tror jag kommer sova super gott i natt.

Natti och kraaaaaaaaaamis på er alla/PB

• lunaria
    annne skrev 2008-09-28 16:03:15 följande:
    Nu har jag fått mina provsvar och jag fattar ingenting. :D Har giftstruma då. Det var en lång rad med prover de tagit, men de svar som var en stjärna på, alltså utanför referens området är:MCHC-Ery 359 (referens 317-357)LPK-B 9,1 (referens 3,5-8,8)TSH-S 0,01 (referens 0,36-3,2) detta har jag tagit fler ggr. Ligger nu på 0,25T4 19,1 (referens 9-19) har tagit fler. Ligger nu på 8,2
    eeh jag vet inte alls vad de 2 översta betyder. de man brukar få reda på via telefon är T3, T4, TSH och Trak...men då ligger inte dina värden helt åt skogen iaf .
  • smultron smulan
    annne skrev 2008-09-28 16:03:15 följande:
    Nu har jag fått mina provsvar och jag fattar ingenting. :D Har giftstruma då. Det var en lång rad med prover de tagit, men de svar som var en stjärna på, alltså utanför referens området är:MCHC-Ery 359 (referens 317-357)LPK-B 9,1 (referens 3,5-8,8)TSH-S 0,01 (referens 0,36-3,2) detta har jag tagit fler ggr. Ligger nu på 0,25T4 19,1 (referens 9-19) har tagit fler. Ligger nu på 8,2
    Anne>>T4ligger ju lite under referens värdet (hypo) vilket betyder att du inte får tillräckligt med Levaxin. TSH däremot ligger ju på en sådan nivå att den säger att du fortfarande har hyper!Tolkar man de resultaten tillsammans blir det ju lite krångligt! Kanske är det något vajsing i själva omvandlingen för dig? Men måste förtydliga att jag inte har en aning, bara funderar högt:)
  • smultron smulan

smultron smulan skrev 2008-09-29 08:07:20 följande:

Anne>>T4ligger ju lite under referens värdet (hypo) vilket betyder att du inte får tillräckligt med Levaxin. TSH däremot ligger ju på en sådan nivå att den säger att du fortfarande har hyper!Tolkar man de resultaten tillsammans blir det ju lite krångligt! Kanske är det något vajsing i själva omvandlingen för dig? Men måste förtydliga att jag inte har en aning, bara funderar högt:)
    Annne>>Måste bara förtydliga att det inte är något fel på värdena så, de är helt OK. Det var bara balansen inom resultaten som var lite tankeväckande.
  • Mårran74

Måste berätta... När jag blev diagnoserad med hupothyreosen så hade jag ju mkt dåliga värden på allting. Jag hade stora brister av tex B6, B12, järn och i järndepåer vilket min läkare förklarade, kunde påverka ämnesomsättningen(vad jag förstod så handlade det främst om B-vitaminbristerna). Så läkaren ordinerade i första hand ganska stora tillskott av det jag hade brist på. Efter ca en månad med tillskott, då det efter provtagning konstaterades att vitaminvärdena såg lite bättre ut(men inte normala, som de borde gjort), så fick jag Levaxin.
    Min tanke var/är iaf: Att om sådana vitaminbrister mm, kan påverka ämnesomsättningen, så kanske det tar ett tag innan värdena ser "normala" ut igen, då man varit obehandlad länge. Och att om man har dessa brister(utan fel på ämnesomsättningen och att eg. behöva Levaxin) så blir värdena normala igen om bristerna försvinner? Min läkare tog dessa prover eftersom jag när sjukdomen bröt ut, varit vegetarian i många år och därmed kunde fått B6 och B12 brist pga detta. -Men det visade sig ju, att så inte var fallet åndå och nu knapras det Levaxin varje dag...

• annne

smultron smulan & am zandra:

Ja, jag har skrivit här i tråden förut att jag inte fick Levaxin först utan skulle vänta, men ingen läkare ringde.. Till slut fick jag tag på en som sa att jag ska äta Levaxin (skulle gjort för "länge sen".) Så det gör jag nu, men har inte tagit prover efter det. Därav att T4 sjunkit från 19,1 till 8,2 på 5 veckor. Åt bara Thacapzol. Hoppas att nästa prov blir bättre.

Att jag hade 0,01 i TSH, var det superdåligt eller?

• Trubbsla

Hej länge sedan jag skrev nu, min dos är inställd bra på mig nu 50m levaxin käkar jag nu. Jag har även fått börja med en tablett som heter metformid som ska hjälpa mig med viktnedgången. Fler här inne som fått göra det?

• lunaria

Annne: jag hade 0,01 i TSH när jag började min medicinering från början, men för mig gick det inte så fort att få bättre värden (fick medicinera i flera månader innan nå't värde låg inom referensen). blev som smultronsmulan fundersam över dina resultat där de visar lite vajsigt, men det var ju innan du fick levaxin så jag fattar varför din läkare sa så, måste varit bättre att ha börjat med levaxin tidigare ...men du känner dig rätt okej iaf??

• annne

Mitt värde stod på 0,01 i 4 veckor, men på den 5:e veckan är det på 0,25. Så det är ju en förbättring. Får se hur det blir nu med Levaxin då.

Ja, jag mår bra. Tror att det upptäcktes i ganska "god tid". Hjärtat slog konstigt, var trött, varm.. Men jag känner inte av något längre i stort sett. Är trött ibland, men jag har en 10-månaders hemma så det kan ju lika gärna vara därför.
    Min pappa var det värre med. Han såg ut som ett skelett som darrade jättemycket. Är glad att det inte gick så långt innan det upptäcktes.

lunaria skrev 2008-09-29 10:54:57 följande:
    Annne: jag hade 0,01 i TSH när jag började min medicinering från början, men för mig gick det inte så fort att få bättre värden (fick medicinera i flera månader innan nå't värde låg inom referensen). blev som smultronsmulan fundersam över dina resultat där de visar lite vajsigt, men det var ju innan du fick levaxin så jag fattar varför din läkare sa så, måste varit bättre att ha börjat med levaxin tidigare ...men du känner dig rätt okej iaf??
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10