• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • lunaria

nettis: jag har hyper o har en djävulsk mensvärk som nästan är lika illa som värkar. har börjat med receptfria "EOX" för att jag ska kunna må bra under min mens. jag har alltid haft någorlunda kraftiga blödningar så det känner jag inte nån skillnad av...

• Nettis1975
    lunaria skrev 2008-10-02 09:55:03 följande:
    nettis: jag har hyper o har en djävulsk mensvärk som nästan är lika illa som värkar. har börjat med receptfria "EOX" för att jag ska kunna må bra under min mens. jag har alltid haft någorlunda kraftiga blödningar så det känner jag inte nån skillnad av...
    Samma här. Aldrig haft mensvärk såhär tidigare, men kraftiga blödningar.
  • Pucko Buffy

Nufsan: välkommen tillbaka.. och gudars vad jag känner igen mig i dig. Jag hoppas oxå att mina blödningar ska bli lite mindre och förhoppningsvis inte så smärtsamma som förrut. Även jag har alltid haft mens runt 7-8 dagar och störtblödningar men senaste gången var den både mindre och kortare. Hos mig varierar smärtorna och ibland har jag störtont och bland mindre ont. Tror det beror på vilken sida jag haft ägglossning på om det gör mer eller mindre ont.

Berätta nu hur du har haft det i värmen?

• Mårran74

Hej, hej! Jag hade mkt värre menssmärtor när jag var obehandlad, vilket har jag fått förklarat, kunde beropå att jag hade dåliga järnvärden... Lågt järn kan tydligen betyda mer smärta och rikligare mens!
    Sedan så är det ju så att menssmärtor och liknande, kan förändras(både till det bättre och till det sämre) om man fött barn OCH pga att man helt enkelt blir äldre...

• Nufsan
    Pucko Buffy skrev 2008-10-02 10:15:02 följande:
    Nufsan: välkommen tillbaka.. och gudars vad jag känner igen mig i dig. Jag hoppas oxå att mina blödningar ska bli lite mindre och förhoppningsvis inte så smärtsamma som förrut. Även jag har alltid haft mens runt 7-8 dagar och störtblödningar men senaste gången var den både mindre och kortare. Hos mig varierar smärtorna och ibland har jag störtont och bland mindre ont. Tror det beror på vilken sida jag haft ägglossning på om det gör mer eller mindre ont.Berätta nu hur du har haft det i värmen?
    Hej tjejen!

Den här månadens mens har varit gudomlig, ur blödningssynpunkt, men värken är inge rolig! Trots att jag nästan inte blöder alls så har jag ff mensvärk! Känns som om jag skulle ha ägglossning, men det är väl omöjligt mitt i mensen?!?!?!

Resan var såååå skön och gud vad min kropp mår bra av värme! Inga värktabletter och inte nå värk alls! På planet hem var det lite småkyligt och värken kom tillbaka direkt. Däremot så känner jag mig ändå bättre... det känns som hela min kropp fick tid att läka och att inte göra nånting passade tydligen mig jättebra. Jag har ff inte ont så länge jag inte kyler mig.

Jag har solat och badat och solat och solat igen och ätit gott

Nu är man tillbaka i vardagslunken igen, men det har sin tjusning det med!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Soffeli

Fler o fler verkar få ordning på sina värden.. Bra!

Själv vet jag inte riktigt var jag ligger just nu. Hade för hög puls ett tag och därför sänktes min levaxindos under en månad ungefär till en dos som återigen gav för hög TSH (3,5).

För ca 1,5 månad sedan ökades dosen återigen och denna gången känns det inte som att pulsen är alltför hög i alla fall fast det är samma dosering som då pulsen gick upp, så jag hoppas på att ha hittat rätt dos levaxin nu (100ug) och att kroppen har vant sig vid denna dos.

Inte helt lättinställt det här. Åtminstone inte för mig. Har fler av er haft det svårinställt när ni närmar er rätt värden.

• Nufsan

Soffeli, jag struntar i mina värden idag! Sist jag tog proverna så sa läkaren att de var bra, men jag mådde dåligt.. så jag har själv sänkt min dos.. och jag tänker inte höja vad hon än säger för NU mår jag bra vad än proverna visar!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Soffeli

Bra Nufsan!
    Det är förresten sant. Man börjar bli rättså duktig på att känna om man är rätt inställd eller inte.
    FAST, ibland blir jag förvirrad och tycker att jag har både hyper och hyposymtom samtidigt. Det har iofs varit ganska nära då de har höjt min dos så det kanske är naturligt.

• väntar i Kina kön

Har fått provsvaren idag.
    T4 16.72
    T3 4.92

och något annat som hade med levaxinet att göra var på 0.19

Fick inte prata med någon läkare förrän nästa vecka utan det var sköterskan som gav resultaten.

Burkar ni vara fastande förre provtagning? fick information att jag inte skulle ta medecinerna 24 timmar innan(kolestrol, levaxin prover)

Vad tror ni om dessa värden? Fick informationen att levaxin dosen var för hög(kanske) men säker var hon inte.

• 3fraimsdotter
    felisa skrev 2008-10-02 08:12:45 följande:
    Nu vet ju inte jag vad hypersymptom kan innebära, då jag tidigare har haft underfunktion. Men både jag och min syster mår bra. Har inte märkt så jättestor skillnad överhuvudtaget egentligen sedan jag började med levaxin, förutom att jag fick tillbaka mensen och blev lite mindre frusen. Men hur märker man att man bör sänka sin dos?
    Tja, tycker du att du mår bra så är det utmärkt. Hyper innebär att man börjar svettas, kan få hjärtklappning, känner sig stressad, magen kan bli nervöst lagd, man får svårt att sova... Men det behöver man inte drabbas av. Har man Hashimotos tex så kan man ligga på värden som ger andra dessa symtom men må utmärkt själv. Det viktiga är att man själv tycker att man mår bra!

smultron smulan: varsågod!

Jag mår fortfarande bra när det kommer till hypon, men resten är fan skit. Jag är så satans less på det här året så hälften vore nog. I början på september fick jag en rejäl höstförkylning som sedan gick över i bihåleinflammation. Samtidigt fick jag kraftiga värkar och det blev sängläge pga det. Som om det inte räckte så fick min katt en flipp i söndags och flög på mig och klöste och bet som fan så jag fick en rejäl inflammation. Gick till VC och fick en antibiotika som jag sedan fick en kraftig reaktion på.

När jag hamnade på Spec.MVC idag så konstaterade överläkaren där att det var en onödig och inte helt ofarlig hästkur jag blivit satt på och att om det var så illa från början med infektionen så skulle jag hellre blivit skickad till infektionen så de fick ta hand om det hela så jag sluppit allt detta ståhej och att bli så sjuk. Om jag härdat ut så hade detta kunnat sluta illa.

Jag är så trött på att det aldrig tar slut. När jag nu äntligen började må bättre efter förkylningen och värkarna lugnade sig så blir min katt galen och så är jag tillbaka till ruta ett igen, fast med en ny uppsättning besvär. Hela året har gått åt till att kämpa mot hypon och sambons cancer och sedan när det borde ljusna så fan trot men då bara kommer det mer och mer skit farandes.

Jag har god lust att krypa under täcket och vänta tills våren kommer. Jag orkar inte med mera smärta och att det aldrig verkar ljusna någon gång. Jag var så glad när mina värden blev bra och jag fick tillbaka orken och livet, men vad hjälper det om min karma är så taskig att det bara kommer annan skit i hypons ställe?
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10