• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • annne

Hej Exina! Det var intressant att läsa det du skrev. Jag äter Thacapzol och har gjort det i.. ja, 1 månad eller något. Har en dotter på 10 månader. Läkaren frågade mig när jag var där om jag ville ha fler barn snart. Och då tänkte jag, och sa, att nej nej, jag vill inte vara gravid igen nu! Det kändes alldeles för nära, jag fick ju barn nyss! Men så har jag tänkt mer och mer på detta.. Tänk om jag ska äta medicinen i 2 år (för det brukar man göra va?) då är min dotter nästan 3 år. Då kommer det skilja 4 år på barnen, om inte mer! Man vet ju aldrig hur snabbt/om man kan bli gravid igen. Shit. 4 år känns för länge. Och tänk om jag kommer på detta om 1 år att jag snart vill ha barn igen, då har jag ju ätit thacapzol helt i onödan om jag ändå till slut ska opereras?
    Åh, jag vet inte..

Men kunde du välja operation alltså? Ångrar du att du inte gjorde det tidigare?

Du och alla andra, hur skulle ni tänka i min situation?

Exina skrev 2008-10-07 18:17:50 följande:
    Ansluter mig här oxå. Äntligen en tråd för mig! Fick diagnosen efter min förra graviditet, min son är nu 1år8mån. Har väl inte tänkt så mkt på de förrän nu när vi ville skaffa ett syskon.. Näe.. de tyckte inte min läkare, inte så änge jag åt tahcapzol.. så då har det bestämts att jag ska ta bort sköldkötteln.. Men tror ni jag fått vänta då? *suck* Först glöme endokrimottagningen att skicka min remiss å nu är de så fullt på kirurgen så jag lär väl få vänta X antal månade till.. =/ Så.. nu har jag skrivit av mig lite till likasinnade! =)
  • Exina

Jag trodde oxå att jag bara skulle äta thacapcol i 1½-2 år men tydligen vill inte det ge med sig så först pratade läkaren om nån jod(?)lösning man kunde dricka men den var endast för kvinnor i icke fertil ålder.. inte aktuellt alltså.. Så hon sa att den "snabbaste" vägen till att bli gravid var att operera.. jag kunde byta medicin oxå men då skulle de ta jättelång tid att få till allt igen och den var väl inte helt 100% heller.. Hade jag vetat allt detta krångel från början hade jag lätt gjort operationen direkt, för jag menar, levaxin kommer jag endå få äta helea mitt liv.. med eller utan sköldköttel..

• Exina
    lunaria skrev 2008-10-07 19:06:55 följande:
    Exina: välkommen . usch så hemskt att du har fått medicinerats så länge och att de först nu bestämmer sig för op och så har de virrat bort remissen!! ni har ingen vårdgaranti??? du kan inte söka dig till nå't annat landsting med mindre köer?? förstår att du är frustrerad!!
    Ja, varken dom eller jag tänkte väl att jag skulle få medicinera så länge, och änn mindre att det skulle bli aktellt med barn.. Har hållt på å strula med doser hela tiden känns de som för att de int blir bra.. å var inte allt för länge sen som jag slutatde med inderalen heller.. Vårdgaranti har vi, men det blir ju först när remissen nått kirurgen.. Ska höra med dom om möjligheten till et annat landsting...
  • annne

Exina - Ja, det dära radioaktiva jodet fick min pappa när han fick giftstruma. Men det är inte bra för oss som du säger som har små barn och vill ha fler.
    Låter jobbigt att det inte löser sig!

Jag trodde att tanken är att man ska slippa Levaxin sen när man medicinerats. Fast jag räknade också med att äta det i resten av livet..

Ska fundera på detta med operation ändå kanske. Någon annan med liknande erfarenhet?

• Looptroop Rocker

Hej!

Jag har hypotyreos sen drygt 1 år tillbaka med högt antal TPO-antikroppar som dock sjunkit från 700 till 230 st!
    För ca 2 mån sen så tyckte jag att jag kände mig så ängslig, panikig, hög puls, orolig m.m. och då visade TSH:t 0.2 (ref 0.4-4.7). Jag sänkte då min Levaxindos från 100 mkg per dag till 100 mkg 5 dgr/ vecka och 75 mkg 2 dgr/vecka. Jag mådde efter ett tag mycket bättre än någonsin och kände att det mesta var på topp! Sen för typ någon vecka sen så störtdök jag igen. Oregelbunden puls, ofta snabb, yrsel, illamående, ångest, oro...kollade TSH i onsdags förra veckan som då var 0.3. Jag fick då sänka ytterligare till 75 mkg 5 dgr per vecka och 100 mkg 2 dgr/vecka. Slår man ut det så blir det ca 12 mkg mindre per dag (om jag inte minns fel).

Nu 1 vecka efter dosändringen mår jag sämre än nånsin. Kraftig yrsel som är karusellliknande på morgonen, suddig syn, hur varms som helst i händer och fötter (mest händer) uppstressad, oregelbunden puls, ibland snabb (ca 80 slag per minut) ibland långsam(ca 60 slag per minut).

Vad beror detta på? Är det själva dosförändringen som gör att jag mår så dåligt och är så jäkla varm och har ångest? Eller måste jag sänka dosen ännu mer?

Hjälp!!!

• Soffeli

Hej alla nya! Det här är en bra tråd, där vi försöker hjälpa varandra med hjälp av våra olika erfarenheter och kunskaper! Jag har haft jättemycket hjälp av denna tråd.

Baloomika.
    Jag känner igen det du beskriver. Jag hade liknande symptom när jag åt 100ug förra gången. De sänkte till 75 per dag och då fick jag för högt TSH igen. Därför tror jag på att sänka dosen lite mer försiktigt som de gjort med dig.
    Kroppen behöver tid att anpassa sig till ny dosering.

Det känns ändå som att du har alltför mycket symptom för att bara låta saken bero... Du kanske ska pröva 75ug per dag istället..??? JAg skulle nog tala med din läkare/ alt sänka dosen själv. Sådär ska man inte må. Kan det vara så att du är väldigt känslig mot dosförändringar? Dina symptom tyder iaf mest på hyper.. alltså överdosering och ett nästan förgiftat tillstånd - då ska man nog till o med hoppa över levaxin någon dag. Men detta är bara nåt jag läst. Ring din läkare...

Läs kapitel 4.7 här
    www.lakemedelsverket.se/upload/SPC_PIL/Pdf/humspc/Levaxin%20tablet.pdf

• smultron smulan
    Baloomika skrev 2008-10-07 22:47:33 följande:
    Hej!Jag har hypotyreos sen drygt 1 år tillbaka med högt antal TPO-antikroppar som dock sjunkit från 700 till 230 st! För ca 2 mån sen så tyckte jag att jag kände mig så ängslig, panikig, hög puls, orolig m.m. och då visade TSH:t 0.2 (ref 0.4-4.7). Jag sänkte då min Levaxindos från 100 mkg per dag till 100 mkg 5 dgr/ vecka och 75 mkg 2 dgr/vecka. Jag mådde efter ett tag mycket bättre än någonsin och kände att det mesta var på topp! Sen för typ någon vecka sen så störtdök jag igen. Oregelbunden puls, ofta snabb, yrsel, illamående, ångest, oro...kollade TSH i onsdags förra veckan som då var 0.3. Jag fick då sänka ytterligare till 75 mkg 5 dgr per vecka och 100 mkg 2 dgr/vecka. Slår man ut det så blir det ca 12 mkg mindre per dag (om jag inte minns fel).Nu 1 vecka efter dosändringen mår jag sämre än nånsin. Kraftig yrsel som är karusellliknande på morgonen, suddig syn, hur varms som helst i händer och fötter (mest händer) uppstressad, oregelbunden puls, ibland snabb (ca 80 slag per minut) ibland långsam(ca 60 slag per minut).Vad beror detta på? Är det själva dosförändringen som gör att jag mår så dåligt och är så jäkla varm och har ångest? Eller måste jag sänka dosen ännu mer?Hjälp!!!
    Jag vet inte riktigt, men de säger att det tar ett tag innan dosändringen manifesterar sig ordentligt, 4 veckor ialla fall. Men jag är inte säker. Jag kan tycka att jag märker viss effekt tidigare. Men balansgången är svår, man vill ju inte sänka för mycket heller.
  • smultron smulan

Strunta i mig! Lyssna på Soffeli i stället!!!!!!!

• Lilla Mimsan

Hej!
    Ny här och har en fråga. Brukar ni kontrollera ert P-ablumin? Är gravid och detta har sjunkit från runt 46 till 30 (bör inte ligga under 36). Sitter och väntar på läkaren att ringa men vill se om ngn mer sett detta?

• Soffeli

smultron smulan skrev 2008-10-08 09:07:18 följande:

Strunta i mig! Lyssna på Soffeli i stället!!!!!!!
    Nå.. jag vet ju inget jag heller.. egentligen. Som sagt, kolla med din läkare men läs också länken om överdosering eller för snabb dosökning som jag lade in ovan...
    Jag har ingen aning om dina hypersymptom kommer lugna sig när du haft den lägre medicineringen ett tag. Men du skriver att det till och med blivit värre, vilket tyder på att du kanske behöver sänka mer.

Jag fick själv hypotyreos efter mitt barns födelse, och då kan det försvinna med tiden. Min läkare hade denna teori för mig, men så är inte fallet med mig - jag får behålla min hypotyreos verkar det som.

Om det är inflammation i sköldkörteln efter förlossning som lett till din hypotyreos, kan den alltså återställas till det normala och du kanske inte behöver medicineras alls längre. Se nästa bifogade länk och avsnittet Postpartumtyreoidit. Men det är ändå inte bra att sänka doseringen för snabbt enligt bla min läkare - kroppen måste få anpassa sig.

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10