• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • lunaria

Annne: ja så här var det i min situation iaf: det blev krångligt för min del eftersom jag fick inflammation som gick över i giftstruma så det är därför har gått så lång tid att bara konstatera att jag verkligen har giftstruma, men sen när det väl konstaterades så hade jag ju inga tvivel om att trycka på om op. måste påpeka att vi hade ju planer om att få riktigt tätt så jag sitter här o bara väntar på att bli frisk så snabbt så möjligt så man kan starta bebisverksta'n igen . sen är ju risken för återfall ganska stor om man väljer medicinering och man ska ha fler barn i framtiden och jag ville inte riskera det. allt är ju individuellt hur man känner. jag har mått jättedåligt och kunde inte ens bära min son när han var nyfödd så jag vill absolut inte vara med om detta nån mer gång...

Exina: men hur länge har du fått vänta på remissbekräftelsen?? finns ju nå't patientombud man kan kontakta?? det är ju inte meningen att det ska ta hur lång tid som helst.

• Pernilla3

Hej igen!

Jag blev kallad till nya prover nu i veckan. Tog ju för 2 veckor sedan och då hade värderna gått ner en del, utom TSH som hade ökat från 0,01 till 0,1. Min läkare har pratat med en endokrinolog nu som ordinerade nya prover eftersom jag enl dem riskerade att bli hypo istället för hyper som jag var i början av grav. Så oavsett TSH värdet så skulle jag få levaxin om t3 och t4 fortsatt sjunka.
    Är trött fortfarande, blir lätt ansträngd och flåsig, har en vilopuls på över 100 och får svettningar och yrselperioder. Är i v 15 nu och det är klart man oroar sig för bebisen lite nu när värderna tydligen svänger så. Har ju inte haft något innan, men misstänker starkt att detta började några månader strax efter att min yngsta dotter föddes för symtomen började smått då men blev mkt värre nu under graviditeten.

• annne

am zandra: Just det, du väntar på operationen va? Förlåt, jag blandar ihop folk och vet inte vad de sagt. Jag skyller självfallet på giftstruman. ;)

Jag har också tänkt på att återfall är vanligt och det vore ju inte alls kul om man väl blev av med det, kanske blev gravid, och fick tillbaka det då. Hur gör de om man är gravid och får hyper? Då är ju varken Thacapzol, jod eller operation bra väl?

Jag som var glad över att slippa operation börjar fundera nu..

Ska kolla upp lite vad en operation innebär.. Jag är lite rädd för det.

• Exina

am zandra; jag var hos min läkare i slutet av juli och började ringa i slutet av september då jag fortfarande inte fått någon bekräftelse, då upptäcktes de att remissen inte var skickad.. Så vrdgarantin hos kirurgen börjar ju inte räknas förän dom fick remissen från endo... Blev endå hörgprioriterad hos kirurgen och behövde "bara" vänta högst 30 dagar, vilket de kommer bli då dom som sagt hade superfullt.. ringde även dit och förklarade situationen (läkaren från endokrin hade även påtalat sitt misstag i remissen) så dom satte upp mig på återbudslistan.. bara att vänta med andra ord...

Ni som gjort op, hur går den till? tar de lång tid att läka och komma i ordning med värdena igen?

• annne

Jag har en fråga till nu. Har förstått att det kan vara svårt att bli gravid om man har sköldkörtelproblem. Gäller detta även efter en operation eller medicinbehandling? Om man går på Levaxin t.e.x..

• lunaria

exina: vad jobbigt med hela din situation . är ju inte meningen att det ska gå till så där!! håller tummarna för att det händer nå't snart.

annne: haha . jo jag är som oftst oxå förvirrad om vem som är vem . jo dina frågor låter jag nån annan svara på. min läkare sa iaf att det är ca. 99% säkert att jag får tillbaka hyper efter nästa graviditet om man inte opereras...

• 3barnsmor35

Vi är verkstan nu, jag har haft tre mf o en tidig vattenavgång, men har också två fina döttrar Vi är inne på försök två nu, BIM-4 idag!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • annne

am zandra: Ojdå, 99%! Hur kommer det sig att det är så högt? Är det bara för att du fick inflammationen efter förlossning?
    Jag fick ju mitt efter förlossning också (antar jag, men började känna av symptom när min dotter var 7 månader) fast inte inflammation då..

• annne

Låter hemskt med mf! Men hoppas att det går bra denna gång!
    Jag undrar: hade mf att göra med sköldkörtelproblem? Åt du levaxin?

3barnsmor35 skrev 2008-10-08 20:01:10 följande:
    Vi är verkstan nu, jag har haft tre mf o en tidig vattenavgång, men har också två fina döttrar Vi är inne på försök två nu, BIM-4 idag!
  • lunaria

annne: nej det har nog inget med den saken att göra för inflammation är ju oxå hypertyreos (symptomen är de samma, men man får inga antikroppar)...min läkare sa 99%, har ingen aning om varför det är så högt heller. jag vet inte om hon överdrev med statistiken, men risken för återfall oavsett om man får fler barn eller ej har jag fått för mig är väldigt hög...

Mama Bean: håller tummar o tår för att det går vägen denna gången!!!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10