• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Nufsan

Något jag har märkt sen jag fått ner mina värden är att inför mensen så kallsvettas jag flera dagar innan den kommer! I våras innan jag fått ner värdena så svettades jag inte alls!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • blombukett
    lunaria skrev 2008-10-13 07:01:45 följande:
    jag mår så dåligt!! har ju giftstruma och jag har börjat få hjärtklappning igen och börjat svettas kopiöst så jag undrar ju vad som händer i kroppen??!! har ju mått bra så länge nu och börjat leva normalt och så helt plötsligt får jag tillbaks de här symptomen som jag knappt haft på flera månader. är det normalt??? har bara sovit 2½ timme inatt så jag är lite trött. hittade inderalen nu till slut oxå så det är väl bara att börja knapra igen .
    Tycker att det låter som att dina värdena i obalans. Prata med din läkare så att du får ta blodprov så snart som möjligt. Så där ska du inte behöva må!

Tacka vet jag Inderalen, jag har också fått börja knapra igen 

Mina ögon ser annorlunda ut. Ena ögonlocket är tillbakadraget så att det ser ut som att jag stirrar. Har ont och det skaver i ögonen, men så har det varit länge. Har pratat med Endrokrin och de tycker att jag ska åka till ögonakuten. Suck, så nu blir det till att sitta på akuten i flera timmar.

Någon annan som har ögonsymptom (Graves)?

Hatar denna sjukdom!!!
    Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • annne

Jag har funderat mycket på det am zandra skrev för ett tag sen: "min läkare sa iaf att det är ca. 99% säkert att jag får tillbaka hyper efter nästa graviditet om man inte opereras..."

Om detta gäller alla (om det inte hade någon speciell anledning att han sa så bara till dig) hur 17 kan de vilja ge medicin och inte operera direkt? Om risken är så stor?

Är det någon annan som hört hur stor risken är att få tillbaka sjukdomen efter medicinering? I am zandras fall så sa han ju efter graviditet. Men tänk om man får det precis innan eller under en graviditet? Det är jag livrädd för.

Ska till läkaren imorgon. Måste höra mig för..

• lunaria

jag ringde till mottagningen imorse och sköterskan suckade högt åt att jag ringde eftersom jag ska till kirurgen på onsdag. men jag mår ju dåligt NU och jag vet väl inte att de på kirurgen är så kunniga??!!! jag tog ju prover den 2:a så hon skulle iaf ringa tillbaks med provsvaren, men inte tror jag att jag får prata med min läkare och inte ta nyare prover . jag har ju min skrutt att ta hand om, men min sambo skulle hem o hjälpa till nu för jag orkar inte bära honom längre...

blombukett: jo jag hatar oxå denna sjukdom...usch stackars dig som får sitta på akuten så där . dåligt att du inte fått komma till ögonkliniken innan!! jag hade lite skavande känsla på ögonen, men jag har fått ögondroppar mot det. hoppas besöket går bra!! kram

• lunaria

mina värden såg bra ut??!!! alla värden såg bra ut så hon trodde inte att de kunde ändras så här, men då undrar jag varför jag mår så dåligt??? hon sa till mig att vila (hur man nu ska göra det när man ska bära en 8,5 kilos bebis) och ta upp det här med kirurgen på onsdag. usch vad trött jag blir. får väl fortsätta knapra Inderal och se om man kan sova denna natten...

• Nufsan
    lunaria skrev 2008-10-13 14:33:42 följande:
    mina värden såg bra ut??!!! alla värden såg bra ut så hon trodde inte att de kunde ändras så här, men då undrar jag varför jag mår så dåligt??? hon sa till mig att vila (hur man nu ska göra det när man ska bära en 8,5 kilos bebis) och ta upp det här med kirurgen på onsdag. usch vad trött jag blir. får väl fortsätta knapra Inderal och se om man kan sova denna natten...
    Du ska inte ha mens snart då? Tänkte om du gör som jag, kallsvettas om nätterna?

Förstår att du känner dig uppgiven...
    Själv känner jag mig bra just nu och jag är såååå glad för det! Fötterna ömmar, men det är ju en baggis i sammanhanget!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Soffeli

Ögon som ser stirriga ut är väl typiskt för hyper.. medan vi med hypo har svullna ögon. Jag gick till läkaren först när jag påsarna under ögonen som aldrig försvann inte för att jag var trött och inte hade varken fysisk eller psykisk ork. Men förändras utseendet blir det så påtagligt, trötthet är så lätt att bortförklara.

• Nufsan
    Soffeli skrev 2008-10-13 15:02:07 följande:
    Ögon som ser stirriga ut är väl typiskt för hyper.. medan vi med hypo har svullna ögon. Jag gick till läkaren först när jag påsarna under ögonen som aldrig försvann inte för att jag var trött och inte hade varken fysisk eller psykisk ork. Men förändras utseendet blir det så påtagligt, trötthet är så lätt att bortförklara.
    Jag såg nästan ut som jag hade gråtit i dagar och jag var alldeles svullen i hela ansiktet och likblek....blev nästan rädd för mig själv när jag såg mig i spegeln... DÅ sökte jag hjälp!
  • smultron smulan
    Nufsan skrev 2008-10-13 15:05:10 följande:
    Jag såg nästan ut som jag hade gråtit i dagar och jag var alldeles svullen i hela ansiktet och likblek....blev nästan rädd för mig själv när jag såg mig i spegeln... DÅ sökte jag hjälp!
    Gud, kommer ihåg när jag svullnade upp så där typ över en natt! Tror jag bara garvade åt mig själv i spegeln. Såg helt sjukt ut. Tyvärr har jag inte fått bort påsarna helt och är fortfarande lite blek, men mycket bättre än förr :)

am zandra>> Tokigt att du mår dåligt. Och konstigt att värdena är bra. Håller med om att symptomen ökar vid mens men för mig också när jag är förkyld eller har en förkylning i kroppen.
    Däremot har jag Hypo.
  • lunaria

nä jag har ingen mens på gång så det är ju inte det iaf. jag tycker det är konstigt med mina värden, men det kanske är förkylning i kroppen då som spökar. får väl bara försöka stå ut tills onsdagen och hoppas man mår lite bättre då. tack för er stöttning!!!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10