• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Banzai

Låter lite som du är övermidicinerad säger som de övriga se till att få ett nytt blodprov !!

mammastitch skrev 2008-10-09 13:06:19 följande:
    hej! jag fick dignosen hypo efter min graviditet. Nu har jag ätit 100mcg levaxin i ca ett halvår och börjar må lite småkymigt. Hjärtat slår hårt, flämtandas (genom munnen) och är helt färdig när kvällen kommer. Någon som har haft det såhär? Kan ämnesomsättningen ändras när man slutar att amma, tex?
  • Banzai

Urs vilken dum läkare inte ska han väll säga till dig att sluta ama bara för han inte vill höja dosen !!!
    Stå på dig! Skulle gärna ha ammat än men min mjölk räcker inte till så det käns mest krångligt att först amma i 20-30 min för att sen ändå behöva ge flaskan. Leo är ju också för i feb -08

smultron smulan skrev 2008-10-09 14:57:20 följande:

Detta har min läkare sagt då han inte ville höja dosen mer utan istället föreslog att jag skulle sluta amma (DUM doktor, skulle aldrig sluta nu, bebis är ju liten!)
  • chippan

Hejsan! Har skrivit här tidigare, men hade inte fått ta del av mina värden ordentligt då. Idag har jag äntligen fått det svart på vitt. Vid mina första provtagningar låg mitt TSH på 5,5 men nu ligger det tydligen på 1,2 och det är väl bra.

Men nu undrar jag lite om anti-TPO. Enligt pappret låg jag från början på 12000, gick sen ner till 11000 men är nu uppe på 12000 igen. Läkaren är nu nöjd med min dos på 50 mikrogram levaxin. Det verkar som att han bara bryr sig om vad TSH ligger på och det är väl iofs prio ett, men anti-TPO ligger ju inte jättebra tycker jag? Vad säger ni?
    Mitt T4 har gått från 13 till 19, vilket väl också är ok. Men det börjar ju nästan nosa på de högre värdena.

Vad säger ni? Tror ni också att min dos är lagom där den är?

• Loppan27

Hej alla!

Opererades för giftstruma för 6 månader sedan och allt gick bra!
    Har haft tejp på ärret ända tills nu, alltså längre än jag behövde egentligen men har ju fått höra att ju längre man går tejpad desto bättre läker det. Dock är ärret rätt tjockt, hårt och rött ännu och syns jättemycket.

Min fråga!
    Vad har ni för erfarenhet? Blir det bättre eller har det läkt så bra det kan på 6 månader? Något man kan göra för att få det finare, t.ex någon kräm?

• smultron smulan
    Banzai skrev 2008-10-10 11:36:40 följande:
    Urs vilken dum läkare inte ska han väll säga till dig att sluta ama bara för han inte vill höja dosen !!!Stå på dig! Skulle gärna ha ammat än men min mjölk räcker inte till så det käns mest krångligt att först amma i 20-30 min för att sen ändå behöva ge flaskan. Leo är ju också för i feb -08smultron smulan skrev 2008-10-09 14:57:20 följande:
    Han ville inte höja mer för att det går över för mycket i mjölken då och det är ju sant. Men en doktor får aldrig säga åt en mamma att sluta amma om det inte är direkt farligt för mamman eller barnet att fortsätta. Men förutom det så sa han andra plumpa saker om amning, typ att ...det är bara att sluta.....det är bara psykologisk...om hon ammar så ofta får du väl ge henne mer mat för då är hon ju hungrig. Den sista kommentaren gjorde ont i mammahjärtat, som om jag plågade mitt barn och lät henne gå hungrig för jämnan. *ledsen* Hon ville ju bara ta bröstet.
    Det visade sig senare att hon haft tänder på väg som tog ett tag på sig att bryta igenom (allt utom tutten gjorde ont då).

Som tur va är min bvc tant ett stöd vad gäller amning. Hon har skickat med massa artiklar som hon tycker han ska läsa vid nästa besök :)
  • tjoohej

Är det ok att röka om man har problem med sköldkörteln, om man äter thacapzol o levaxin????

någon härinne som röker???

• Nufsan
    chippan skrev 2008-10-10 12:42:16 följande:
    Hejsan! Har skrivit här tidigare, men hade inte fått ta del av mina värden ordentligt då. Idag har jag äntligen fått det svart på vitt. Vid mina första provtagningar låg mitt TSH på 5,5 men nu ligger det tydligen på 1,2 och det är väl bra.Men nu undrar jag lite om anti-TPO. Enligt pappret låg jag från början på 12000, gick sen ner till 11000 men är nu uppe på 12000 igen. Läkaren är nu nöjd med min dos på 50 mikrogram levaxin. Det verkar som att han bara bryr sig om vad TSH ligger på och det är väl iofs prio ett, men anti-TPO ligger ju inte jättebra tycker jag? Vad säger ni?Mitt T4 har gått från 13 till 19, vilket väl också är ok. Men det börjar ju nästan nosa på de högre värdena.Vad säger ni? Tror ni också att min dos är lagom där den är?
    Oavsett hur mkt medicin du äter så kan du inte påverka antikropparna tyvärr! Det kan vara så att du har en pågående inflammation i sköldkörteln och detta kan påverka antalet antikroppar.

Min läkare säger även att ju mer antikroppar man har ju större är sannolikheten att problemet är livslångt och för mig med 1000 i antipo var det och är det livslångt. T4 ligger lite högt tycker jag, men det beror också på vad de har för ref.värden.

Jag hade när jag började äta medicin tsh 96 och t4 låg på mindre än 3.
    Idag ligger tsh på 0,46 och t4 på 15, så jag ligger bra. T3 kommer jag inte ihåg, men det var precis mitt mellan ref.värdena iaf.
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Looptroop Rocker

Hej!

Jag mår till att börja med mycket bättre nu, alla jobbiga symptom har lagt sig och det mesta är som vanligt, skönt! Verkar som om att det räcker med den sänkningen jag gjort hittils!

Chippan: antikroppar överlever på feedback, dvs så länge kroppen producerar TSH (tyroideastimulerande hormon)så sänder hypofysen, om jag nu itne är ute och cyklar, signaler till sköldkörteln att producera mer T4, ju högre TSH desta större aktivitet i sköldkörteln för att producera mer T4. Om man har högt antal antikroppar så brukar man säga att man ska ligga¨på ett TSH så nära noll som möjligt för då arbetar sköldkörteln knappt = antikropparna får ingen feedback och "somnar". Det är tyvärr inte så enkelt som det låter heller, det tar TID för att få antikropparna att gå ner i antal. Dessutom så finns det flera teorier om att det ligger en "bas-allergi" mot mjölk och spannmål i grunden hos många med sköldkörtelproblem och andra autoimmuna sjukdomar vilket också "föder" den inflammatoriska processen i sköldkörteln så länge man äter just mjölkprodukter från Ko samt spannmål.Enligt basallergiteorin så har ALLA som fått annat än ren bröstmjölk innan 6 mån ålder en basallergi, dock så ger det inte symptom hos alla, men har man problem, tex med matsmältningen så kan det i sin tur senare ge autoimmuna reaktioner och då bero på just basallergi. Jag hade förra sommaren TPO-antikroppar på över 700. Fram tills i våras låg jag kvar på 600. Jag slutade då med ALLA mjölkprodukter samt ALLA spannmålsprodukter utan undantag och nu är mina antikroppar nere på 230. Vet inte om det har ett samband men jag har också fram tills i våras fått höja LEvaxinet hela tiden, sen efer att jag slutade med dessa födoämnen har jag fått sänka dosen hela tiden = kroppen fungerar bättre själv.

så det kanske kan vara värt att prova! ge det isåfall lite tid, iallafall ett par månader!

• annne

Det känns som att jag börjar bli förkyld IGEN. Har varit det jättemycket. Kan sköldkörtelproblem försämra immunförsvaret?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10