• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Looptroop Rocker

Tack för svaren jag fått! Jag mår bättre idag, inte lika varm i kroppen och pulsen har varit riktigt stabil. Oron och ångesten kommer lite på kvällen men lägger sig så fort jag fått äta mat...jag fortsätter nog med denna dosen ett tag till, det verkar som om att jag får någon form av hormondumpning i kroppen som gör att jag blir tillfälligt hyper, undrar om det kan vara `så?

• smultron smulan
    Baloomika skrev 2008-10-08 20:39:54 följande:
    Tack för svaren jag fått! Jag mår bättre idag, inte lika varm i kroppen och pulsen har varit riktigt stabil. Oron och ångesten kommer lite på kvällen men lägger sig så fort jag fått äta mat...jag fortsätter nog med denna dosen ett tag till, det verkar som om att jag får någon form av hormondumpning i kroppen som gör att jag blir tillfälligt hyper, undrar om det kan vara `så?
    Nu har jag läst på i länken som Soffeli lagt ut.

Den tid det tar för 1 tablett att upptas helt av kroppen är 6-7 dagar. Sedan tar det 6-7 dagar innan den är helt ute ur kroppen. Vidare står det att olika personer absorberar/tar upp samma dos olika mycket. Kanske detta även kan variera inom en och samma person, lite som vilken dagsform man har? Och så sker ju hela processen löpande och inte bara poff. Men tabletten man tog idag är inte borta förän om 14 dagar i alla fall.

Men mår man dåligt ska man kontakta sin doktor.

Men nu mådde du ju lite bättre. Det är bra. Kram
  • ölger

Hej!

Har precis pratat med vårdcentralen angående proverna jag tog i måndags. Sköterskan sa att jag bara hade en liten stjärna vid mitt TSH-värde som var 4.1 men hon trodde inte att doktorn skulle bry sig om det.

Jag sa då att jag är gravid och har förstått det som att TSH då helst ska ligga under 2. Hon visste ju inte mer utan jag fick en telefontid med läkaren på måndag.

Nu vet jag ju inte om han är insatt i detta heller, så ni som har lite mer koll var kommer den informationen ifrån? Vill ju gärna ha lite ?kött på benen? om jag behöver argumentera med honom?

Kram

• Lilla Mimsan
    ölger skrev 2008-10-09 08:45:59 följande:
    Hej!Har precis pratat med vårdcentralen angående proverna jag tog i måndags. Sköterskan sa att jag bara hade en liten stjärna vid mitt TSH-värde som var 4.1 men hon trodde inte att doktorn skulle bry sig om det. Jag sa då att jag är gravid och har förstått det som att TSH då helst ska ligga under 2. Hon visste ju inte mer utan jag fick en telefontid med läkaren på måndag. Nu vet jag ju inte om han är insatt i detta heller, så ni som har lite mer koll var kommer den informationen ifrån? Vill ju gärna ha lite ”kött på benen” om jag behöver argumentera med honom…Kram
    Är gravid och har precis kollat mitt. TSH var 1.1 och läkarne var supernöjd, kallade det "bulls eye". Han sa att han vill ha mig under två även när jag inte är gravid.
  • Soffeli

TSH målvärde vid graviditet, tyroxinsubsituerde (levaxin): 0.5-2
    TSH målvärde vid graviditet om man är frisk:0.5-2.5
    enligt länk :
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Ölger, jag tror därför du bör kontakta en annan läkare om den du har nu inte hjälper dig. Du har inga superförhöjda värden, men ett förhöjt tsh kan tyda på att du är på väg att få allt mindre t4 i din kropp vilket är viktigt för fostret. Så det borde väl var bäst att reglera det med en gång? Men kolla med din läkare och sedan med en till om denne ger tveksamma besked.

• ölger

Tack Soffeli!

Glömde skriva att dessa provtagningar var ett "återbesök" efter att jag höjt dosen för 5-6 veckor sedan. Då låg TSH på 5,7 och jag höjde dosen med 50 mikrogram då. Har pratat med min BM om problemen och hon trodde att de skulle "ta över mig" från vårdcentralen under graviditeten. Ska på inskrivning på måndag så jag får se vad hon säger då.

• Mårran74
    ölger skrev 2008-10-09 08:45:59 följande:
    Hej!Har precis pratat med vårdcentralen angående proverna jag tog i måndags. Sköterskan sa att jag bara hade en liten stjärna vid mitt TSH-värde som var 4.1 men hon trodde inte att doktorn skulle bry sig om det. Jag sa då att jag är gravid och har förstått det som att TSH då helst ska ligga under 2. Hon visste ju inte mer utan jag fick en telefontid med läkaren på måndag. Nu vet jag ju inte om han är insatt i detta heller, så ni som har lite mer koll var kommer den informationen ifrån? Vill ju gärna ha lite ?kött på benen? om jag behöver argumentera med honom?Kram
    [/citat]

Lilla Mimsan skrev 2008-10-09 08:54:00 följande:
    [citat]
    Är gravid och har precis kollat mitt. TSH var 1.1 och läkarne var supernöjd, kallade det "bulls eye". Han sa att han vill ha mig under två även när jag inte är gravid.
    Jag har Hypo och jag har fått de "nya" referensvärdena från: Min läkare som är bunden till min BM mottagning OCH från en lite insatt(men något osäker)VC-läkare OCH från Spec.mödravården, här i S-holm. TSH ref.värde är för någon som är gravid 0.2-2, för någon som inte är gravid 0.2-4.
    När man inte är gravid så ska T4 helst, när man är behandlad med Levaxin, ligga mellan 11-20(om jag inte minns fel) och TSH:t ska hellre ligga närmare 0.2 än den övre gränsen!?

Jag har föstått det som att när man är gravid, så ska det helt enkelt ligga mellan värdena, eftersom ämnesomsättningen påverkas av att bara vara gravid... Själv hade jag ett tag ett TSH på 1.9, vilket inte oroade läkaren det minsta, men sedan steg det till 3 och då fick jag höja Levaxindosen fr 150 mcg till 175 mcg...
  • mammastitch

hej!
    jag fick dignosen hypo efter min graviditet. Nu har jag ätit 100mcg levaxin i ca ett halvår och börjar må lite småkymigt. Hjärtat slår hårt, flämtandas (genom munnen) och är helt färdig när kvällen kommer. Någon som har haft det såhär? Kan ämnesomsättningen ändras när man slutar att amma, tex?

• Soffeli

mammastitch: ämnesomsättningen kan förändras av många olika anledningar. En är att du kan ha en variant av sjukdomen där den till och med försvinner helt så småningom och du klarar dig utan medicin. Det verkar vara läge att ta ett blodprov för dig igen och kolla värdena. (Påminner om Baloomikas problem ovan)

• smultron smulan
    mammastitch skrev 2008-10-09 13:06:19 följande:
    hej! jag fick dignosen hypo efter min graviditet. Nu har jag ätit 100mcg levaxin i ca ett halvår och börjar må lite småkymigt. Hjärtat slår hårt, flämtandas (genom munnen) och är helt färdig när kvällen kommer. Någon som har haft det såhär? Kan ämnesomsättningen ändras när man slutar att amma, tex?
    Sedan när man slutar amma utsöndras inte längre progesteron, ett ämne som binder vatten. När man tappar vatten som varit uppbundet i vävnaderna blir samma dos Levaxin "volymprocentuellt högre".

Detta har min läkare sagt då han inte ville höja dosen mer utan istället föreslog att jag skulle sluta amma (DUM doktor, skulle aldrig sluta nu, bebis är ju liten!)
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10