• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • 3fraimsdotter

väntar i Kina kön skrev 2008-10-02 19:12:19 följande:

Har fått provsvaren idag. T4 16.72T3 4.92och något annat som hade med levaxinet att göra var på 0.19Fick inte prata med någon läkare förrän nästa vecka utan det var sköterskan som gav resultaten.Burkar ni vara fastande förre provtagning? fick information att jag inte skulle ta medecinerna 24 timmar innan(kolestrol, levaxin prover)Vad tror ni om dessa värden? Fick informationen att levaxin dosen var för hög(kanske) men säker var hon inte.
    Fastande behöver man inte vara men man ska inte ha tagit Levaxin på åtminstone 8 timmar enligt endokrinologen jag har. Jag tar mitt Levaxin på morgonen så jag väntar helt enkelt med att ta Levaxinet tills jag varit på provtagning. Då har det gått 24 timmar och det borde väl ge det bästa svaret hur det egentligen ligger till med värdena.

0.19 skulle kunna vara TSH, för det är det värdet du inte har med. Beroende på om du har hyper eller hypo så betyder det olika saker. Har du underfunktion, hypo så kan det fungera, men det beror på hur du mår. Alla värden måste ställas i relation till hur du faktiskt känner dig. En person kan må väldigt bra på vissa värden medan andra mår väldigt dåligt.
  • väntar i Kina kön

Jag har under produktion men jag har bestämmt själv att jag halverar dosen för jag mår inte bra. Konstig i skallen, rastlös, huvudvärk och känner mig allmänt sjuk. Läkaren som jag var i kontakt med under veckan sa att jag skulle sluta helt och nyss(några veckor) har jag börjat med 75 och plötsligt sluta. Äter även medecin mot kolestrol.

• Soffeli

3framimsdotter:
    jag tycker så synd om dig!! Det är så otroligt sant att en olycka sällan kommer ensam - och kanske har det ibland att göra med en trasig karma, som du skriver.
    JAg kan bara jämföra med vårt år 2008 som jag tycker har varit jättejobbigt, och då är det inte jämförbart med ert, då ni båda kämpat med sjukdom - och dessutom är det cancer din sambo har. Mår han bättre nu?

Vi har gift oss i år, men annars har det varit mycket kamp. Först o främst med hypon. Sedan oroade vi oss länge för ett biljud på vår dotters hjärta som läkarna först reagerade starkt på men som visade sig vara ett normalt hjärtljud fast jättetydligt - men oj vad långa månaderna var innan hon kollades, jag var så ledsen då. Sedan fick vi missfall samtidigt som dottern drabbades av borrelia. Då började orken tryta hos mig också så jag känner igen mig i dina känslor. Dottern blev iaf helt återställd och hon gör livet så mkt ljusare än det vore annars. Däremot blev vi vettskrämda återigen när hon fick en jätteallergireaktion på kräftor. Det ordnade sig också efter akutenbesök o annat. Och även om jag forfarande inte har perfekta t4/tsh-värden, så verkar det gå mot bättre tider.. Fast man vågar ju inte helt tro det när alla möjliga "olyckor" har avlöst varandra under en längre tid. Jag känner ändå att jag har kommit ut "på andra sidan" och är mkt gladare. Jag hoppas så att det får bli så för dig också. För oss allihop som kämpar med hypo/hyper och annat.

• 3fraimsdotter

Hu ja, det där med borrelia är inte kul. Hjärtat mitt åkte upp i halsgropen när min Lillstrumpa kom hem och hade blivit fästingbiten för en månad sedan. Tack ock lov så blev det inget av det.

Darling är färdigbehandlad nu och officiellt inte sjuk längre, men han kommer aldrig att bli friskförklarad. De närmsta två åren är de mest osäkra för uppstår metastaser så är det främst de första två åren som det händer. Nu ska han gå på kontroller var tredje månad och sedan blir det en gång om året tills det gått fem år. Sedan... ja, har inget hänt innan dess så är risken väldigt låg att han får ett återfall men som sagt, det kan aldrig uteslutas. Vi kommer att få leva med detta resten av hans liv.

Han är lugn och stark så jag har gott hopp om att det kommer att sluta väl och det är så skönt att se nu när håret så smått börjar komma tillbaka. Hans ögonbryn har kommit den här veckan! De är mest som skuggor ännu men det är en så skön påminnelse om att det är över nu, åtminstone för den här gången. Till våren kommer han nog att envisas med slutspelsskägg som vanligt igen - om nu HV-71 går till slutspel förstås.

Det är väl aldrig så att livet går sin "gilla gång" tycker jag, men om en sak går snett så kommer ofta följdreaktioner på något vis. Det goda i situationen är väl att detta har svetsat oss samman rätt ordentligt och vi har verkligen kommit underfull med att vi trivs tillsammans. Vi har haft långa tunga perioder ihop när vi inte sett så mycket annat än hemmets 4 väggar och varandra och det är inte alla förhållanden som tål det.

Men visst, jag hoppas att det ska ljusna lite nu. Om inget annat så för att det tar så mycket på en att vara gravid i det senare skedet och att en bebbe tar mycket kraft. Det räcker liksom så bra "bara" det.

• smultron smulan

soffelie, efraimsdotter fint skrivet *kramar om*

• Soffeli

.. ja, tänk vad allt kan hända på nästan en o samma gång. Helt otroligt! Fast på ett sätt är det väl lika bra att ta det jobbiga på en gång.. så länge det är hanterbart vill säga, och sedan få lite lugnare tider, förhoppningsvis.
    För oss blev det mycket på väldigt kort tid, men det är nog jobbigare om det sprider ut sig på alltför många månader kan jag tänka mig. 3fraimsdotter verkar ju inte ha sett slutet riktigt ännu, med tanke på inflammationen och annat. Snart måste det väl bara vända och bli lugnare.

Ha en skön helg allihop!

• Nufsan
    Kram till er alla! Ännu fler till dig 3fraimsdotter!

Jag måste bara berätta.... har ingen aning om varför färgen är blå på texten??

Jag har i sååååå många år varit snustorr om kroppen. Har inte spelat roll vad jag smörjt med mig eller gjort.
    Häromkvällen när jag och maken la oss så säger han.. Har du rakat dig... och syftade då på mina lår, haha! Jag började asgarva. Jag har då aldrig i hela mitt liv rakat mina lår, utan ÄNTLIGEN är min hud normal och jag är mjuk igen

Jag märker dag för dag att jag mår bättre och det är så otroligt skönt! Ge inte upp tjejer!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • lunaria

Nufsan: gud så skönt för dig!!! vilken härlig resa du var på . förstår att det kändes skönt. skulle önska man kunde få komma bort ibland...

jag börjar oxå känna mig bättre. den fruktansvärda värken i kroppen ha försvunnit helt plötsligt, men jag har oxå då lagt på mig 10 kg. är glad över att kroppen känns lite mer normal och kilona försvinner väl den dag man blir piggare och orkar ut o gå .

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10