• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Pernilla3

Hej igen!

nu är jag tillbaka igen. Mina första prover var
    TSH 0,01
    t4 21
    t3 7,2

Tog om proverna efter 4 veckor och då såg det ut så här:

TSH 0,1
    t4 13
    t3 4,8

• Pernilla3

Skulle ju givetvis fortsäötta inlägget =)

Är gravid utan tidigare kända besvär från sköldkörteln. Läkaren skulle prata med en endokrinolog om att mina värden svängt så på kort tid. Upptäckte en vilopuls på 105 så jag har fått inderal utskrivet för att sänka hjärtfrekvensen.

Någon som kan säga något om mina värden? På mitt labb var referensen för tsh 0,4-2,0.

• 3fraimsdotter
    Soffeli skrev 2008-10-01 12:30:26 följande:
    Enligt min endokrinolog kan det mycket väl vara så att man kan ligga väldigt lågt i TSH, om man mår bra av det vill säga. Referensvärdena är gjorda för personer som inte äter medicin. Det är bra riktvärden, men sträcker sig över ett stort spann. Han säger även att det är väldigt individuellt var i detta spann varje person ska ligga då vi ligger olika i vårt naturliga läge. Det hade varit till god hjälp om man mätt upp sina värden innan man blev sjuk för att ha ett riktigt mål för sig själv.Jag vet inte själv var jag mår bäst, men vet att jag mår ok när tsh är kring 1, men då får jag ett riktigt högt T4, så mycket lägre i TSH bör jag nog inte ligga.
    Jo men det vet jag ju. Jag har ju Hashimotos och ska ligga lågt, men har man hyper mår man ju oftast inte kuckelimuffens när man ligger under referensvärdet. Att bara säga att jag har dessa värden utan att säga hur man mår säger ju ingenting. Det var det jag menade med det jag skrev. Det lät ju som att det var ett ifrågasättande av om det verkligen var så bra i inlägget.
  • felisa
    3fraimsdotter skrev 2008-10-01 10:33:01 följande:
    Svar på #635Men hur känner du dig? Har du Hypersymtom? Att ligga så lågt på TSH brukar ge det nämligen. Oberoende av vad du har så ligger du ju utanför referensvärdet, så mår du inte bra så är det inte heller bra.Jag har aldrig lyckats komma så lågt så jag vet inte om jag slår över i Hyper om jag kommer ner så lågt t ex. Å andra sidan så mår jag som bäst när jag får ligga åtminstone väldigt nära den nedre gränsen för referensvärdet.
    Nu vet ju inte jag vad hypersymptom kan innebära, då jag tidigare har haft underfunktion. Men både jag och min syster mår bra. Har inte märkt så jättestor skillnad överhuvudtaget egentligen sedan jag började med levaxin, förutom att jag fick tillbaka mensen och blev lite mindre frusen. Men hur märker man att man bör sänka sin dos?
  • Nettis1975

Hej! Ni verkar kunniga i denna tråd gällande provresultat etc. Tänkte ställa lite frågor om det går bra.

Jag har en underfunktion, men har nu efter 1½ års ätande av Levaxin kommit ner till ett TSH värde på 0,4 från tidigare 55.

Frågorna är: Mensen påverkas, det vet jag. Är det någon som fått svår mensvärk och kraftigare blödning pga överfunktion?

Min läkare vill även undersöka mig ytterligare och göra vidare utredning gällande hypofysen. Någon som vet hur en sådan undersökning går till?

• smultron smulan
    Pernilla3 skrev 2008-10-01 17:09:17 följande:
    Skulle ju givetvis fortsäötta inlägget =)Är gravid utan tidigare kända besvär från sköldkörteln. Läkaren skulle prata med en endokrinolog om att mina värden svängt så på kort tid. Upptäckte en vilopuls på 105 så jag har fått inderal utskrivet för att sänka hjärtfrekvensen.Någon som kan säga något om mina värden? På mitt labb var referensen för tsh 0,4-2,0.
    Discosmurfen>> Dina värden är ju jättebra! Varför du har andra ref värden än de som står här uppe på sidan är för att du är gravid. Då bör man ligga inom de angivna ref värdena du uppgav.
  • smultron smulan

Efraimsdottir>> Fått nytt favvoord: Kuckelimuffens! Älskar det!

• smultron smulan

Och HEJ! Nufsan som är tillbaka från värmen!

• Nufsan
    Nettis1975 skrev 2008-10-02 08:16:42 följande:
    Hej! Ni verkar kunniga i denna tråd gällande provresultat etc. Tänkte ställa lite frågor om det går bra.Jag har en underfunktion, men har nu efter 1½ års ätande av Levaxin kommit ner till ett TSH värde på 0,4 från tidigare 55.Frågorna är: Mensen påverkas, det vet jag. Är det någon som fått svår mensvärk och kraftigare blödning pga överfunktion?Min läkare vill även undersöka mig ytterligare och göra vidare utredning gällande hypofysen. Någon som vet hur en sådan undersökning går till?
    Jag har ju ingen överfunktion utan jag har hypothyreos! Däremot så ha min mens påverkats! Tidigare när jag hade högt TSH så hade jag jätteriklig mens, nu när jag kommit ner på normala värden så har jag fått en hemsk mensvärk som sitter i flera dagar in i mensen, men däremot så blöder jag för första gången i mitt vuxna liv normalt till lite. Jag är inne på min 4:e dag med mens och jag kan ha trosskydd vilket jag inte har kunnat haft sen den dagen jag fick min mens som 13 åring.

Jag brukar blöda kraftig i 7-8 dgr, men nu verkar det som att jag kortat ner min  mens till 5-6??
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nettis1975
    Nufsan skrev 2008-10-02 08:28:33 följande:
    Jag har ju ingen överfunktion utan jag har hypothyreos! Däremot så ha min mens påverkats! Tidigare när jag hade högt TSH så hade jag jätteriklig mens, nu när jag kommit ner på normala värden så har jag fått en hemsk mensvärk som sitter i flera dagar in i mensen, men däremot så blöder jag för första gången i mitt vuxna liv normalt till lite. Jag är inne på min 4:e dag med mens och jag kan ha trosskydd vilket jag inte har kunnat haft sen den dagen jag fick min mens som 13 åring.Jag brukar blöda kraftig i 7-8 dgr, men nu verkar det som att jag kortat ner min  mens till 5-6??
    Vad skönt för dig. Jag har ju antingen haft kraftig mens eller ingen alls. Nu kommer den varje månad vilket är sällsynt för mig
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10