• felisa

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej hej allihop

Har redan frågat om detta i en annan tråd, men tänker passa på även här då det verkar finnas många kunniga

Jag äter levaxin för underfunktion. Mina senaste värden visade tsh 0,06 och t4 15. Min läkare vill då att jag ska sänka levaxindosen lite från 50 mg/dag till 50 mg/4 dagar och 25 resterande tre. Min syster äter även hon levaxin för underfunktion. Hennes värden var sist tsh 0,04 och t4 16. Hennes läkare tyckter att hennes värden är jättebra och att hon ska fortsätta med sin dos på 100 mg/dag.

Behöver jag verkligen sänka min dos? Känner att jag mår bra nu och orkar inte börja strula med olika doser...

Konstigt detta att läkare kan göra så olika bedömningar..

• felisa
    annne skrev 2008-09-29 11:31:36 följande:
    Mitt värde stod på 0,01 i 4 veckor, men på den 5:e veckan är det på 0,25. Så det är ju en förbättring. Får se hur det blir nu med Levaxin då. Ja, jag mår bra. Tror att det upptäcktes i ganska "god tid". Hjärtat slog konstigt, var trött, varm.. Men jag känner inte av något längre i stort sett. Är trött ibland, men jag har en 10-månaders hemma så det kan ju lika gärna vara därför. Min pappa var det värre med. Han såg ut som ett skelett som darrade jättemycket. Är glad att det inte gick så långt innan det upptäcktes. lunaria skrev 2008-09-29 10:54:57 följande:
    Både jag och min syster har tsh 0.06 (t4 ca 16) och läkaren tycker att våra värden är jättebra. Jag äter 50 m och min syster 100 m levaxin..
  • felisa
    3fraimsdotter skrev 2008-10-01 10:33:01 följande:
    Svar på #635Men hur känner du dig? Har du Hypersymtom? Att ligga så lågt på TSH brukar ge det nämligen. Oberoende av vad du har så ligger du ju utanför referensvärdet, så mår du inte bra så är det inte heller bra.Jag har aldrig lyckats komma så lågt så jag vet inte om jag slår över i Hyper om jag kommer ner så lågt t ex. Å andra sidan så mår jag som bäst när jag får ligga åtminstone väldigt nära den nedre gränsen för referensvärdet.
    Nu vet ju inte jag vad hypersymptom kan innebära, då jag tidigare har haft underfunktion. Men både jag och min syster mår bra. Har inte märkt så jättestor skillnad överhuvudtaget egentligen sedan jag började med levaxin, förutom att jag fick tillbaka mensen och blev lite mindre frusen. Men hur märker man att man bör sänka sin dos?
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10