• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Soffeli

Trubbsla.
    nej, jag äter bara levaxin.
    Vad är metformid för nåt. Vet du hur det verkar?

• Pucko Buffy

Hallå tjejer.. varit hos doktorn o intet mycket nytt på himlen. Blev ombedd att ringa till endokrinen igen och fråga om värken för min doktor undrar om det verkligen kan vara så här. Jag blev sjukskriven till den siste november nu men jag är så TRÖTT på detta. Någon annan än jag som käkar värktabletter typ citadon/panokod? Tycker ni de hjälper? på mig funkar de knappt. Ryggen o höfterna värker där ut över fötterna samt armar, axlar och händer. Känner mig som ett värkande stolpiller eller nåt...grrrrrrrr. Där till klagar prinsen på att vården inte gör något ordentligt åt min värk, han är nog lite trött på mitt gnäll och jag förstår honom. Usch känner mig som ett skrutt idag, måtte det bli lite bättre i morgon. Förlåt att jag gnäller.

Kram på er/PB

• smultron smulan

Pucko Buffy skrev 2008-09-30 14:56:03 följande:

Hallå tjejer.. varit hos doktorn o intet mycket nytt på himlen. Blev ombedd att ringa till endokrinen igen och fråga om värken för min doktor undrar om det verkligen kan vara så här. Jag blev sjukskriven till den siste november nu men jag är så TRÖTT på detta. Någon annan än jag som käkar värktabletter typ citadon/panokod? Tycker ni de hjälper? på mig funkar de knappt. Ryggen o höfterna värker där ut över fötterna samt armar, axlar och händer. Känner mig som ett värkande stolpiller eller nåt...grrrrrrrr. Där till klagar prinsen på att vården inte gör något ordentligt åt min värk, han är nog lite trött på mitt gnäll och jag förstår honom. Usch känner mig som ett skrutt idag, måtte det bli lite bättre i morgon. Förlåt att jag gnäller.Kram på er/PB
    PB>>Mina värden är ju bättre, likaså min värk (är nästan borta). Problem med alla leder fortfarande, de knakar och sprakar, karpateltunnelsyndrom och frozen shoulder (slemsäckinflammation).
    Blir du inte långsamt fast märkbart bättre? Det har gått 3 månader för mig och jag märker skillnad. Men så är mitt TSH ordentligt nedtryckt och T4 högt upp mot gränsen. Skulle jag välja så skulle jag vilja ligga ännu högre, men då blir jag ju hyper istället! Skulle nämligen vara skönt och slippa vara så här orkeslös.
    Fast man kanske är orkeslös med hyper också?

Ja ja, Bla bla bla
  • smultron smulan
    Trubbsla skrev 2008-09-29 10:51:24 följande:
    Hej länge sedan jag skrev nu, min dos är inställd bra på mig nu 50m levaxin käkar jag nu. Jag har även fått börja med en tablett som heter metformid som ska hjälpa mig med viktnedgången. Fler här inne som fått göra det?
    Just det, Berätta mer. Allt du kan. Det här vill jag veta allt om!
  • felisa
    annne skrev 2008-09-29 11:31:36 följande:
    Mitt värde stod på 0,01 i 4 veckor, men på den 5:e veckan är det på 0,25. Så det är ju en förbättring. Får se hur det blir nu med Levaxin då. Ja, jag mår bra. Tror att det upptäcktes i ganska "god tid". Hjärtat slog konstigt, var trött, varm.. Men jag känner inte av något längre i stort sett. Är trött ibland, men jag har en 10-månaders hemma så det kan ju lika gärna vara därför. Min pappa var det värre med. Han såg ut som ett skelett som darrade jättemycket. Är glad att det inte gick så långt innan det upptäcktes. lunaria skrev 2008-09-29 10:54:57 följande:
    Både jag och min syster har tsh 0.06 (t4 ca 16) och läkaren tycker att våra värden är jättebra. Jag äter 50 m och min syster 100 m levaxin..
  • 3fraimsdotter
    Svar på #635
    Men hur känner du dig? Har du Hypersymtom? Att ligga så lågt på TSH brukar ge det nämligen. Oberoende av vad du har så ligger du ju utanför referensvärdet, så mår du inte bra så är det inte heller bra.

Jag har aldrig lyckats komma så lågt så jag vet inte om jag slår över i Hyper om jag kommer ner så lågt t ex. Å andra sidan så mår jag som bäst när jag får ligga åtminstone väldigt nära den nedre gränsen för referensvärdet.
  • lunaria

yes!! fick äntligen en kallelse till kirurgen den 15:e oktober. imorgon är det 3 månader sen jag fick en remissbekräftelse så det var ju nära...jag har mått så mycket bättre den senaste veckan så jag tror mina värden är bättre. måste de vara helt bra för att man ska få operation eller är det okej om det är nära??

• annne

Okej. Jag får som sagt se hur värdena ser ut nu när jag börjat med Levaxin. Han tyckte inte att mina värden var bra eftersom han ville att jag skulle öka dosen levaxin (han trodde att jag åt 50m, men jag åt i själva verket inte levaxin alls, så nu har jag börjat med 50)

felisa skrev 2008-10-01 08:48:06 följande:
    Både jag och min syster har tsh 0.06 (t4 ca 16) och läkaren tycker att våra värden är jättebra. Jag äter 50 m och min syster 100 m levaxin..
  • Soffeli
    3fraimsdotter skrev 2008-10-01 10:33:01 följande:
    Svar på #635Men hur känner du dig? Har du Hypersymtom? Att ligga så lågt på TSH brukar ge det nämligen. Oberoende av vad du har så ligger du ju utanför referensvärdet, så mår du inte bra så är det inte heller bra.Jag har aldrig lyckats komma så lågt så jag vet inte om jag slår över i Hyper om jag kommer ner så lågt t ex. Å andra sidan så mår jag som bäst när jag får ligga åtminstone väldigt nära den nedre gränsen för referensvärdet.
    Enligt min endokrinolog kan det mycket väl vara så att man kan ligga väldigt lågt i TSH, om man mår bra av det vill säga. Referensvärdena är gjorda för personer som inte äter medicin. Det är bra riktvärden, men sträcker sig över ett stort spann.
    Han säger även att det är väldigt individuellt var i detta spann varje person ska ligga då vi ligger olika i vårt naturliga läge. Det hade varit till god hjälp om man mätt upp sina värden innan man blev sjuk för att ha ett riktigt mål för sig själv.
    Jag vet inte själv var jag mår bäst, men vet att jag mår ok när tsh är kring 1, men då får jag ett riktigt högt T4, så mycket lägre i TSH bör jag nog inte ligga.
  • Nufsan

Hej på er!

Tillbaka till Sverige och det var sååå välbehövligt! Jag mår mkt bättre i både kropp och själ!

Ang prover.. Sist låg jag väldigt lågt på TSH och ganska på mitt i T4, men jag har på eget bevåg sänkt mig... och jag mår än bättre nu.. Kanske har jag hittat rätt levaxindos och jag hoppas det stämmer när jag tar prove nästa gång!

Det enda som är kvar är stelheten och värken i mina fötter, men jag hoppas att även detta lägger sig. Nu är det lite drygt 6 månader sedan jag började med levaxin!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10