• annne

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hejsan. Jag är ny här och har lite frågor. Tänkte starta en ny tråd, men jag såg att denna fanns, så jag provar här först.

Är denna tråd för både förhöjd ämnesomsättning och låg? Måste kolla om jag hamnat rätt först.

Jag har förhöjd ämnesomsättning, giftstruma. Fick veta detta för 4½ vecka sen och äter sedan dess Thacapzol. Det jag kände förut som hjärtklappning, svettningar, trötthet.. har blivit bättre. Trött är jag till och från, men jag har en 9-månaders dotter här hemma så det kan ju bero på det. :)

Jag undrar: Ni som också fått Thacapzol "istället" för operation, hur länge behövde ni äta den? Fick ni gå över till Levaxin sen? Hur lång tid tog det innan ni var "friska" (eller fått rätt dos av levaxin..)? Jag vill någon gång ha fler barn och bör undvika det nu, men funderar på hur lång tid det kan ta innna jag "får" bli gravid. (Har hört att man medicineras i 1½-2 år, men vet inte om det är thacapzol eller levaxin som de menar)

Sen undrar jag om när ni börjat äta thacapzol om ni istället gått upp i vikt eller så. (alltså att det slagit över åt andra hållet)

Jag undrar också om ni haft ont i halsen? Läkaren frågade om jag hade ont i halsen, men han menade då långt ner där sköldkörteln sitter. Men jag har haft ont långt upp i halsen (som vid förkylning) sen januari! Och det börjar bli såååå jobbigt. Fattar inte vad det beror på, har varit på vårdcentralen och det visar inget fel. Kan det ha med giftstruman att göra?

Jag har tänkt att fråga läkaren om detta, men de ringer aldrig! De skulle ringa förr-förra veckan! (ang. om dosen medicin är rätt o.s.v. Jag tar blodprov varje vecka) När jag försökte ringa sa de att läkaren var ledig.. Suck. Att det ska vara så svårt att få tag på dem.

• annne

3fraimsdotter:

Tack för ditt svar. Jag har läst på en hel del på olika sidor på nätet. Fass har jag dock inte läst. Kan man göra det på nätet?

Jag har ringt medicinavdelningen på sjukhuset och bett om att få veta hur det går (och beklagat mig över att läkaren inte har ringt som hon skulle gjort för 1½ vecka sen). De sa bara att läkaren var ledig och hon skulle be en annan läkare ringa mig, men det har de inte gjort. Verkar inte bättre än att jag får ringa igen.

• annne

Det var inte så svårt att hitta FASS på nätet nej. :) Ska kolla där. Tack för tipset

• annne

am zandra:

Tack för ditt svar. Kul att höra från någon som har samma som mig.
    Jag heter Anne, så det är helt okej att skriva det också. :)

Varför jag tar prover varje vecka vet jag inte. Jag gör som läkaren säger bara. ;) Han berättade inte varför. Han verkade inte kunnig när det gällde så unga som mig med giftstruma verkade det som. (Så ung är jag inte, 28, men han hade nog mest haft äldre) Han sa direkt efter undersökningen att det var operation som gällde för någon så pass ung som mig (jämförelsevis med radioaktivt jod), men sen skulle han gå och ringa sjukhuset i grannstaden angående detta och sen sa han att de inte ville operera i första hand. Jag blev lättad över detta, var helt oförberedd på att det kunde bli operation.

Jag har också halsont på ena sidan. Det är kanske ett symptom ändå. På Thacapzol-burken står det att man direkt ska kontakta läkare vid feber eller halsont för blodanalys. Men gäller detta även om man haft halsont i nästan ett år? Jag försökte ringa angående detta, men det är som sagt omöjligt att komma fram eller få tag på någon.. Suck.

Nu har jag en fråga till dig: Varför ska man äta både thacapzol och levaxin? Thacapzol sänker ju värdena och levaxin höjer. Det låter fel i mina öron att man skulle ta båda...?

• annne

am zandra (och ni andra):

Min mobil var ur funktion igår och nu när jag fick igång den så hade såklart läkaren ringt. Han hade pratat in på telefonsvararen:

"Thacapzolen du äter 1 tablett 2 gånger dagligen ser bra ut. Men du bör äta mer Levaxin. Du äter nu 50mg, men bör äta 100mg."

Jaha? Det gör jag inte, jag har inte fått order om att äta Levaxin alls. Jag skulle vänta på att läkaren ska ringa först. Suck. Jaja, jag fick iaf ett telefonnummer och en tid att ringa på, så jag ska ringa en läkare om en timma och höra om jag ska börja med 50 nu istället då.

• annne

Grejen är att jag var på undersökning hos en läkare. Han sa att han skulle förflyttas eller nåt, så jag skulle få en annan som skulle ringa mig. Men hon ringde aldrig. Jag ringde förra veckan och ordnade så att en tredje läkare skulle ringa eftersom den andra var ledig i 2 veckor. Så det är nog bara missuppfattat gissar jag.

NinnaBus - Jag har inte fått veta mina värden. Bara att de visade att jag hade giftstruma.

• annne

Telefontid mellan 13.15-13.45. Jo, men om ni svarar då?? gha.

Det var 4½ vecka sen jag fick veta att jag har giftstruma. Hade haft hjärtklappning, eller liknande, i några veckor och ville kolla upp det. Eller ja, sen i början av juli har hjärtat slagit konstigt. Tar ju ett tag att få tid till vårdcentralen först och bli vidareskickad o.s.v..

• annne

NU SÅ. Äntligen har jag pratat med en läkare. Ja, det är otroligt störande att de inte ringer och att det är så svårt att komma fram.

Han sa att
    *jag ska börja med 50 microgram Levaxin nu.
    *Jag behöver inte ta prover förrän om en månad.
    *Jag hade en tid till min läkare i slutet av oktober, men när jag frågade om halsontet sa han att jag kunde få komma tidigare, i början av oktober, och kollar det. Skönt. Det var egentligen inget som hörde ihop med sköldkörtelfel, men det skulle kollas.
    *Jag får mina värden hemskickade.

Jippie. Nu känns det bättre att veta lite!

• annne

Tack! Får se hur det fortsätter. Jag kommer säkert med fler frågor framöver.. :)

Nu ska vi på babysim!

• annne

Nu har jag fått mina provsvar och jag fattar ingenting. :D Har giftstruma då. Det var en lång rad med prover de tagit, men de svar som var en stjärna på, alltså utanför referens området är:

MCHC-Ery 359 (referens 317-357)

LPK-B 9,1 (referens 3,5-8,8)

TSH-S 0,01 (referens 0,36-3,2) detta har jag tagit fler ggr. Ligger nu på 0,25

T4 19,1 (referens 9-19) har tagit fler. Ligger nu på 8,2

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10