Problem med sköldkörteln? Del 10
Hejsan. Jag är ny här och har lite frågor. Tänkte starta en ny tråd, men jag såg att denna fanns, så jag provar här först.
Är denna tråd för både förhöjd ämnesomsättning och låg? Måste kolla om jag hamnat rätt först.
Jag har förhöjd ämnesomsättning, giftstruma. Fick veta detta för 4½ vecka sen och äter sedan dess Thacapzol. Det jag kände förut som hjärtklappning, svettningar, trötthet.. har blivit bättre. Trött är jag till och från, men jag har en 9-månaders dotter här hemma så det kan ju bero på det. :)
Jag undrar: Ni som också fått Thacapzol "istället" för operation, hur länge behövde ni äta den? Fick ni gå över till Levaxin sen? Hur lång tid tog det innan ni var "friska" (eller fått rätt dos av levaxin..)? Jag vill någon gång ha fler barn och bör undvika det nu, men funderar på hur lång tid det kan ta innna jag "får" bli gravid. (Har hört att man medicineras i 1½-2 år, men vet inte om det är thacapzol eller levaxin som de menar)
Sen undrar jag om när ni börjat äta thacapzol om ni istället gått upp i vikt eller så. (alltså att det slagit över åt andra hållet)
Jag undrar också om ni haft ont i halsen? Läkaren frågade om jag hade ont i halsen, men han menade då långt ner där sköldkörteln sitter. Men jag har haft ont långt upp i halsen (som vid förkylning) sen januari! Och det börjar bli såååå jobbigt. Fattar inte vad det beror på, har varit på vårdcentralen och det visar inget fel. Kan det ha med giftstruman att göra?
Jag har tänkt att fråga läkaren om detta, men de ringer aldrig! De skulle ringa förr-förra veckan! (ang. om dosen medicin är rätt o.s.v. Jag tar blodprov varje vecka) När jag försökte ringa sa de att läkaren var ledig.. Suck. Att det ska vara så svårt att få tag på dem.