Inlägg från: chippan |Visa alla inlägg
  • chippan

Problem med sköldkörteln? Del 10

Nämen titta... det fanns en tråd för detta också !! Jag "lider" själv av underproduktion. Alldeles lysande att du, Banzai, skrev ut normalvärdena. Måste passa på att fråga er... Vid senaste provtagningarna frågade jag om mina värden. Då sa hon att normalvärdet för TSH är 60 och att jag hade 12000! Låter inte detta jättemärkligt?!

• chippan

Tack snälla ni. Jag hå¨ller med dig, smultron smulan, om att det låter som att hon kan ha syftat på Anti- TPO, men jag var så säker på att hon sa att värdena gällde TSH. Vad är Anti- TPO då? Jag tänker immunförsvaret... är det fel?

• chippan

Hejsan! Har skrivit här tidigare, men hade inte fått ta del av mina värden ordentligt då. Idag har jag äntligen fått det svart på vitt. Vid mina första provtagningar låg mitt TSH på 5,5 men nu ligger det tydligen på 1,2 och det är väl bra.

Men nu undrar jag lite om anti-TPO. Enligt pappret låg jag från början på 12000, gick sen ner till 11000 men är nu uppe på 12000 igen. Läkaren är nu nöjd med min dos på 50 mikrogram levaxin. Det verkar som att han bara bryr sig om vad TSH ligger på och det är väl iofs prio ett, men anti-TPO ligger ju inte jättebra tycker jag? Vad säger ni?
    Mitt T4 har gått från 13 till 19, vilket väl också är ok. Men det börjar ju nästan nosa på de högre värdena.

Vad säger ni? Tror ni också att min dos är lagom där den är?

• chippan

Nufsan & Baloomika: Tack så mkt för era svar! Intressant att höra att spannmål och mjölk skulle kunna påverka. Är det inte ganska märkligt att läkaren inte säger ett dyft om detta? Tror ni att det finns en möjlighet att TSH fortsätter att sjunka trots att jag ligger kvar på samma dos levaxin? Enligt det du skriver, Baloomika, så är det ju bra om jag kan få ner mitt TSH ytterligare.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10