• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • smultron smulan
    Nufsan skrev 2008-09-07 07:48:07 följande:
    Hej tjejer!Jag behöver lite peppning inför morgondagen då min läkare ska ringa!Jag har funderat på hur jag mår och jag blir snart galen på vad sköldkörteln ställer till med eller om jag är en hypokondriker av stora mått!Jag märker ju att jag på något vis blir lite sämre och sämre hela tiden, men det går sakta!Jag är sååå förstoppad att jag blir galen!Min hud är som sandpapperNaglarna ska vi inte prata om för det finns inga kvar!Fryser hela tiden och jag är iskall om huden!Trött, ja mest hela tidenI natt somnade mina armar hela tiden så jag vaknade av sockerdricka i dom.Stelheten som är så fort jag suttit still eller sovit.Värk i mina lederLåg vilopulsRiklig mensGrymt irriteradNoll sexlustNoll orkNoll motivationKan inte gå ner i vikt hur hårt jag än kämpar
    Öm under mina fötter
    Så mår jag idag och imorgon kommer min läkare säga att jag är hypokondrisk eller att allt jag räknar upp kan komma sig av helt andra orsaker!Snälla ni hur ska jag få min läkare att ta nya prover på mig och remittera mig till endokrin istället. Jag kommer aldrig våga skaffa barn så länge jag mår så här :-/
    Nufsan>>Du har ju typiska symtom, jag förstår inte hur din läkare kan säga att du hittar på. Du måste byta läkare. De finns de läkare som inte stirrar sig blinda på värden utan på hur du mår.
  • väntar i Kina kön

Jag har bara fått medecin men inget mer. Ska man be om en remiss någon annanstans? Special läkare?

• Tussilago09
    Nufsan skrev 2008-09-07 07:48:07 följande:
    Hej tjejer!Jag behöver lite peppning inför morgondagen då min läkare ska ringa!Jag har funderat på hur jag mår och jag blir snart galen på vad sköldkörteln ställer till med eller om jag är en hypokondriker av stora mått!Jag märker ju att jag på något vis blir lite sämre och sämre hela tiden, men det går sakta!Jag är sååå förstoppad att jag blir galen!Min hud är som sandpapperNaglarna ska vi inte prata om för det finns inga kvar!Fryser hela tiden och jag är iskall om huden!Trött, ja mest hela tidenI natt somnade mina armar hela tiden så jag vaknade av sockerdricka i dom.Stelheten som är så fort jag suttit still eller sovit.Värk i mina lederLåg vilopulsRiklig mensGrymt irriteradNoll sexlustNoll orkNoll motivationKan inte gå ner i vikt hur hårt jag än kämpar
    Öm under mina fötter
    Så mår jag idag och imorgon kommer min läkare säga att jag är hypokondrisk eller att allt jag räknar upp kan komma sig av helt andra orsaker!Snälla ni hur ska jag få min läkare att ta nya prover på mig och remittera mig till endokrin istället. Jag kommer aldrig våga skaffa barn så länge jag mår så här :-/
    Jag mådde oxå skit för nåt år sen, bland annat så gick jag upp i vikt, det spelade ingen roll om jag så levde på morötter. Hade försökt förklara detta för min läkare i ett halvår, men hon vägrade lyssna. Till slut gick det så långt att jag knappt ville gå ut, kände mig så tjock o ful. Då ringde min sambo upp min läkare och skällde ut henne efter noter och sa att nu fick hon ta och göra nåt för NÅGOT var fel. Fick då komma upp och lämna nya prover som en annan läkare tittade på. 14 månader efter jag opererat bort min sköldkörtel och 20 kilo tjockare konstaterades det att min kropp inte tog upp levaxinet eftersom jag samtidigt åt en annan medicin (och det här har min ordinarie läkare missat eftersom hon antagligen inte brytt sig om att kolla igenom min journal ordentligt). Idag har jag en annan läkare, men har fortfarande väldigt svårt att lita på dem.
  • Nufsan

Tack tjejer!

Sist jag tog prover så var T4 och TSH inom norm.ref... men med 100 mcg Levaxin. Idag känner jag att antingen har jag för lite eller så är det ngt annat fel!

Får se vad läkaren säger... om hon säger att jag är psykiskt sjuk så får jag väl be henne om remiss till psyk då! :-/

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • 3fraimsdotter

Usch men fy, säg inte så! Man ska inte behöva psykofarmaka bara för att man har en sköldkörtelsjukdom! Det ingår ju i sjukdomsbilden att inte må bra, vare sig psykiskt eller fysiskt ju.

Ta inte skit. Byt läkare. De är till för dig, inte för sitt eget höga nöjes skull.

• Knoddis

Hej brudar!

Undrar bara om det är ngn som har ngt tips på hur man svettas mindre?? Eller vad man kan göra för att känna sig fräschare? I början när jag bara svettades lite (läs ovanligt mkt redan då...) la jag trosskydd i armhålorna (!). Hjälpte ganska bra faktiskt! Nu kan jag knappt röra mig utan att det rinner. Vill snart inte gå ut längre. Svettas tom i duschen ibland... Är så trött på detta!!!

Trevlig kväll på er!

• smultron smulan

väntar i Kina kön skrev 2008-09-07 18:42:47 följande:

Jag har bara fått medecin men inget mer. Ska man be om en remiss någon annanstans? Special läkare?
    Väntar..>>Är ju lite vimsig i planeten och kan inte komma på om du har hyper eller hypo eller om du är ny i tråden! Har du lust att berätta lite mer så är det lättare att hjälpa. Kram
  • smultron smulan
    Knoddis skrev 2008-09-07 21:48:07 följande:
    Hej brudar!Undrar bara om det är ngn som har ngt tips på hur man svettas mindre?? Eller vad man kan göra för att känna sig fräschare? I början när jag bara svettades lite (läs ovanligt mkt redan då...) la jag trosskydd i armhålorna (!). Hjälpte ganska bra faktiskt! Nu kan jag knappt röra mig utan att det rinner. Vill snart inte gå ut längre. Svettas tom i duschen ibland... Är så trött på detta!!! Trevlig kväll på er!
    Svettas också kan inga knep. Går mycket naken hemma :)
  • Nufsan

Önskar jag fick svettas! Själv sitter jag med tjocka mysbyxor, strumpor, t-shirt och en långärmad tröja och en fleecefilt över mig och ändå så fryser jag

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Knoddis
    Nufsan skrev 2008-09-08 09:25:20 följande:
    Önskar jag fick svettas! Själv sitter jag med tjocka mysbyxor, strumpor, t-shirt och en långärmad tröja och en fleecefilt över mig och ändå så fryser jag
    Byter gärna med dig!!! =) Jag lääängtar till vintern!
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10