• ecco87

Problem med sköldkörteln? Del 10

Jag har fått reda på att jag har Hypertyreos och mina värden var tydligen inte alls bra. THS gick inte ens att mäta på mig, det var under 0,01 och t4 låg på 45.

Har en fråga, jag jobbar på ett stressigt jobb, där jag måste hantera kunder, vilket resulterar i att min korta stubin går ut över kunderna *tyvärr* Så har jag aldrig varit tidigare, utan beror nog på sjukdomen. Dock vill min läkare inte sjukskriva mig trotts att dte är psykiskt jobbigt att jobba just nu, hon vill inte ens sjukskriva mig på 50 %. Hur är det för er andra, är/vart ni sjukskrivna så fort ni fick reda på sjukdomen?

• ecco87
    Svar på #367
    Tack för svaret. Jag sitter på en kundtjänst och där måste jag vara väldigt fokuserad och trevlig mot kunderna. Vi har höga mål vi måste uppnå varje dag och det är väldigt stressigt. Dock verkar läkaren tro att jobba på en kundtjänst är ingen match, det är jätte enkelt, bara svara i telefon och sitta ner en hel dag är inte svårt. Men jag blir jätte stressad och otrevlig mot kunderna för minsta lilla. Säger kunden hej på fel sätt, då slår jag taggarna utåt *tyvärr*.

Dessutom vill inte läkaren medicinera mig försen jag fått besöka medicin avd. inne i stan, är det vanligt?
  • ecco87
    Svar på #371
    Tack så mycket för ditt svar am Zandra. Min husläkare förde det inte ens på tal, utan det fick jag göra själv. Ska prata med henne på måndag när hon har telefontid så år vi se igen vad hon säger.
    Jag är livrädd för att dom ska säga att jag inte får åka till Schweiz och jobba om 3 mån. Det är min dröm och nu har jag fått ett jobb jag älskar (som jag vet att jag klarar) och dessutom sagt upp mig och lägenheten. Så jag sa det till husläkaren att jag åker i vilket fall som helst vad ni än säger iom att jag inte har något jobb kvar efter 1 dec och ingen lägenhet heller, haha. :) Får jag inte åka så bryter jag nog ihop totalt.
  • ecco87
    Svar på #373
    Jag blir bara borta 4 mån, så det är ju ingen evighet direkt. Jag har ingen aning om hur det här ens går till. Vet att jag ska till något på Medicin, sen har jag ingen aning och hon sa att det kommer INTE dröja mer än någon månad innan du får komma in ( vet inte om jag ska tro på det....).

Skulle jag behöva besöka sjukhus så får jag väl göra det där nere isf, kosta vad det kosta vill, jag SKA iväg, Haha.
  • ecco87
    Svar på #376
    Jo, jag klarar inte av att jobb 8-9 tim/dag 5 dagar i veckan, utan om jag skulle kunna få jobba 3 dagar i veckan istället så skulle jag, kunderna och mina kollegor nog må mycket bättre, iaf tills jag fått medicin och det.

Jo, en månad är lång tid, och detta sjukhus är inte det snabbaste direkt. Men hon tyckte gott och väl att jag kunde vänta någon månad på att få komma in och det var inget akut.

Jag ska jobba som kock på en restaurang som ligger i Davos, mitt uppe på berget. Den stressen kan jag hantera på ett annat sätt även fast jag vet att det väntar 60 pers på att få mat =)

Hur går det egentligen till när man kommer till medecin avd?

Det enda hon sa var att dom skulle kolla så att det inte var cancer, bara det gjorde mig jätte förbannad på min husläkare. Man kan uttrycka sig på ett annat sätt som inte gör patienten orolig. Cancer för mig är ett jätte jobbigt ord eftersom min mormor nyss gått bort i cancer.*suck*

Förresten kan detta vara ärftligt? Har visat sig att min mormor och ALLA hennes 6 syskon har haft antinge Hypo eller Hyper.
  • ecco87

smultron smulan skrev 2008-09-05 19:06:52 följande:

ecco87>>Om du har så låga värden kanske du riskerar att bli ganska dålig snabbt. Om du åker innan du är stabil råder jag dig att kolla över dina försäkringar så att du slipper strul.
    Jodå, iom att jag jobbar så har jag alla försäkringar jag behöver. Olycksfall, sjukförsäkring, invalid och allt vad det heter =) Så det ska inte vara några problem.
  • ecco87
    Svar på #380
    Jag har jobbat som kock tidigare och är utbildad inom det, den stressen kan jag hantera på ett annorlunda sätt. Nu jobbar jag inom en kundtjänst och där går det ut över kunderna. Som kock kan jag hålla tyst och det går bara ut över mig själv, sen trivs jag bättre som kock vilket kan ha en betydelse. Så jag vet at det är ett stressigt jobb, men på ett annat sätt, för mig iaf. =)

Sen ang. hur dom säger saker till sina patienter. Samma läkare sa till min mamma exakt så här " Alltså du är väldigt tjock och ser väldigt gammal ut" Så säger man bara inte...

Man kan använda andra fraser. Sen är det en ännu större anlendning om man inte vet om patientens bakgrund och hur den reagerar att man väljer sina ord rätt och tar det försiktigt med att använda det ordet. Man behöver inte ens nämna det, utan säga bara att man ska till medicin för att föra en vidare utrednig, punkt. Har man frågor och vill veta om det kan var farligt osv då kan man säga sanningen. Men när jag inte ens frågat utan hon bara kläcker ur sig det, då tycker jag det är fel.

Även om jag vet att chansen inte är så stor så finns den där, och höra det som 21 åring och sen behöva sitta o vänta innan man kan få ett besked, det är jobbigt och det tär ännu mera samt att det gör mig ännu mera orolig.

Men det är JAG, och alla reagerar vi olika, men många läkare är inte så smarta i sina ordval och bör tänka sig för.
  • ecco87
    Svar på #387
    Jag längtar verkligen efter att få åka i väg =)

Gjorde ett TRAK prov i fredags, för att dom på medicin vill ha det innan jag kommer dit. Men remissen till medicin ska vara skickad. Mamma tyckte jag skulle ringa medicin om 1 v om för då bör remissen ha kommit in och tala om att jag måste få detta utrett snabbt för att jag åker iväg snart. Så får jag se vad dom säger då.
  • ecco87

Nu har jag iaf fått igenom en sjukskrivning på 25% så jag ska avra ledig onsdagar. Men om amn jobabr 95% egentligen och är sjukskriven 25% hur många timma är det? Är inte så bra på att räkna ut och läkaren förvirrade mig bara.

Ev. ska jag få någon medicin som tar "bort" symptomen tills jag får komma in till medicinavd, någon blodtrycksmedicin så hjärtklappningen mm ska försvinna.

• ecco87

Det stämde inte =) Fick svar från jobbet och läkaren. Det räknas juh av 100% spelar ingen roll om jag bara jobbar 95% tydligen. Utan jag är sjukskriven 25% och då är det 10 tim =) Så nu har jag fått igenom en hel onsdag ledig och sen 2 tim fördelat på 2 dagar.

Banzai skrev 2008-09-09 12:53:49 följande:
    5,7 timmar blir det om jag har räknat rättdin 95%iga tid borde vara 7,6 timmat och tar man då bort 25% på det så blir det 5,7 fler får gärna kolla
  • ecco87

Jo, borde stämma men nu har jag förvirrat min chef =) För det är 10 tim sjukskrivning och som ni säger så borde jag jobba 28 tim eftersom jag har gått ner 2 %.
    Men tydligen inte, och nu ska min närmaste chef fråga en annan för om jag bara får sjukskrivningen inte dom 5% jag gått ner då ska jag juh oxå ha full grundlön (självklart minus bla bla). Då vill jag ju inte att dom drar av på min lön för dom 5 % jag gått ner om jag nu inte har mina 12 tim "ledighet".
    Haha, va allt blev struligt nu =)

lunaria skrev 2008-09-09 14:00:30 följande:
    ecco87: jag fick det till att du ska jobba 70% = 28 timmar/vecka
  • ecco87
    Mammatilltretroll skrev 2008-09-09 17:55:29 följande:
    Idag har jag fått som ett tryck mot halsen, speciellt när jag sväljer och jag har värk i ryggen och nacken.
    Sådär har jag oxå haft i flera dagar nu, skriker nästan av smärtan varje gång jag äter något lr. ska svälja. Det känns som någon kör en kniv i nacken på en.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10