Svar på #380
Jag har jobbat som kock tidigare och är utbildad inom det, den stressen kan jag hantera på ett annorlunda sätt. Nu jobbar jag inom en kundtjänst och där går det ut över kunderna. Som kock kan jag hålla tyst och det går bara ut över mig själv, sen trivs jag bättre som kock vilket kan ha en betydelse. Så jag vet at det är ett stressigt jobb, men på ett annat sätt, för mig iaf. =)
Sen ang. hur dom säger saker till sina patienter. Samma läkare sa till min mamma exakt så här " Alltså du är väldigt tjock och ser väldigt gammal ut" Så säger man bara inte...
Man kan använda andra fraser. Sen är det en ännu större anlendning om man inte vet om patientens bakgrund och hur den reagerar att man väljer sina ord rätt och tar det försiktigt med att använda det ordet. Man behöver inte ens nämna det, utan säga bara att man ska till medicin för att föra en vidare utrednig, punkt. Har man frågor och vill veta om det kan var farligt osv då kan man säga sanningen. Men när jag inte ens frågat utan hon bara kläcker ur sig det, då tycker jag det är fel.
Även om jag vet att chansen inte är så stor så finns den där, och höra det som 21 åring och sen behöva sitta o vänta innan man kan få ett besked, det är jobbigt och det tär ännu mera samt att det gör mig ännu mera orolig.
Men det är JAG, och alla reagerar vi olika, men många läkare är inte så smarta i sina ordval och bör tänka sig för.