• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • StoraD

Idun: det verkar konstigt, oroa dig inte. De där riktlinjerna är så rigida ibland, man får ju inte ens äta vakuum-förpackad skinka... Nä, det där hade (inte ens neurotiska) jag inte oroat mig för gumman!! opastöriserade ja, men resten - nää. Men du får väl undvika det fortsättningsvis bara om det oroar dig! släpp det nu.

Lycka: hoppas hoppas hoppas hoppas på dig nu!

cia: hur går det m läkarsamtal?

mw: grattis i efterskott! så starkt av dig raring, jag hade nog reagerat likadant... (och kul att så många ville fira dig!)
    Ni valde att inte försöka denna månad som jag förstod det?

BP: jobbigt, jag har aldrig mått illa av mina vitaminer (inte ens folacin o behapan och då är det ändå större mängder folsyra och B12)

Franka: hur går det med adoptionsprocessen? Du har haft ÄL nu väl?

a80: härligt med hjärtslag raring, hoppas din kompis är ok! (under omständigheterna)

finesssan: härligt att fin-vidas mage är bättre!

skönt att det känns bättre HK!!

Bling, hur mår du? och maken? och grattis i efterskott till dig också raring!

söta pops! jag är fortfarande så glad för dig, som du har oroat dig!

*tänker inte ens kommentera den lilla "#?/"(#%& som ska åka till thailand i sex veckor*

• Linan78

Har varit sjuk och liggat till sängs i några dagar. Och vilka underbara nyheter som möter mig här på FL. Jag sitter här på jobbet och kan knappt hålla tillbaka tårarna när all glädje lyser igenom. Grattis Stella till plus! Grattis Poppy och a80 till fina VUL/UL! Det är ju fantastiskt!

• Idun 78

BP, När jag fick reda på att jag skulle skippa järnet gick jag och köpte Femibion. Innehåller bl.a. 3,5 mikrogram B12 och 800 mikrogram Folsyra. Jag vet inte om det kan vara något?

LillaD, nejdå jag oroar mig inte särskilt för de där ostarna. Jag blev mest bara trött när jag läste att man tydligen inte fick äta några dessertostar alls. Men du, hur är det med dig? Hur mår du? Vad gör du (nu för tiden *nynnar lite*)? Och hur mår svärfar?

Finesssan, jag har gärna kaffe-kaka-hjärtslag date om några veckor! Jag har också läst Tamaros bok, men det var många år sedan. Kommer ihåg att jag gillade den! Har du läst några andra böcker av henne? Jag har läst två till (kommer inte ihåg vad de heter dock på rak arm) som jag också gillade väldigt mycket.

Cia, förlåt en okunnig, men vad är framfall? Det låter inte så mysigt...

• Poppy Lee

lillaD: hur är det med dig då? Hur mår du, hade du en liten FL-paus eller har du varit bortrest? Vi har nog tänkt på dig allihop och undrat hur du mått

Idun: jag tror ärligt talat inte att det är någon fara. Jag har blivit mycket kallsinnigare gentemot dessa kostråd på sista tiden. För liksom, jag har skött mig EXEMPLARISKT tidigare graviditeter, och det har ändå gått åt skogen 2 av 3 gånger.

Visst, jag dricker inte alkohol och undviker de ostar som ser ut att kunna gå av sig själva, men annars tar jag det rätt lugnt med kostråden. Det här med att man inte ska äta så mkt (östersjö)fisk skiter jag i t ex, älskar fisk och äter fet fisk som lax och strömming flera dagar i veckan. Sushi äter jag också, för den delen! Tänk på att Frankrikes alla gravida äter opastöriserat, och det går ju bra för de allra, allra flesta.

BP: du KAN ju vara gravid , och så kan man må illa av vitaminer om de innehåller vissa bindeämnen. Själv kan jag inte äta Vitamineral eftersom det innehåller jordnötsolja som jag mår illa av. Annars kan det ju vara proggen också.

Linan: tack! Hur går det själv med graviditeten, hur långt gången är du?

• babblar på

Idun: men få vad irriterande! Jag har varit på 2 apotek och frågat och ingen nämde Femibion Okej 800 folsyra är ju i mesta laget kanske men det innehåller ju iaf lite b12 och så.
    I min journal låg jag över gränsen på folsyra(fast då åt jag vitaminer.Ska nog köpa sådana istället då kasnke. Ska absolut överväga det iaf

Poppy: hoppas att det är en graviditet men jag tror inte jag kan må illa av det än Bim är 2-3dje typ så det är låååångt dit.
    Jag hoppas iaf att jag inte går och mår illa i onödan
    Hur mår du själv då? Mer grötillamående?

linan: hoppas du mår bättre snart

• Bebis igen

Kikar in o grattar till lyckade VUL/UL och

♥ (¯`°?.¸ ♥ Thedde -96, Elliot -98, lillebror i magen v. 32 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Idun 78

BP, jag hoppas så klart att du är gravid! Men jag förstår att det nog är lite tidigt för illamående ännu. Jag kan ibland vara lite illamående efter ÄL. Jag tror (efter min episod med skengraviditet i somras) att det kan vara gulkroppshormonet som gör mig lite illamående. Så det kan mycket väl vara proggen (vilket är samma sak som gulkroppshormon) som gör dig lite illamående.

• Linan78

Poppy - är i v. 26 nu, idag är det exakt 100 dagar kvar (om jag nu ska föda på nyårsdagen som beräknat...) Är lite tröttynklig för tillfället, var ju sjuk i helgen och känner mig överlag rätt gravidsliten redan. Men det är inget som man ska gnälla över härinne! Full rulle i magen är det i alla fall, och det är skönt!

Hur är det med din pappa förresten. Bättre, hoppas jag.

• Linan78

a80 - nu först fattade jag att det var Angelsound som du provade när du fick höra hjärtljud. Vad mysigt! Jag som grattade till lyckat UL... Men visst ska du på UL i dagarna! Det kommer gå finfint!

• Idun 78

Linan, Oj en nyårsbebis! Vilket fantastiskt sätt att fira in det nya året på! Och så skönt att det är full rull i magen, även om du börjar känna dig lite sliten.

• Mikes bride

Vad glad man blir av att läsa i den här tråden idag!

Stella, Poppy och a80: Vad glad jag blir för er skull!!
    Torkar en liten tår ur ögonvrån.

Lycka, vännen min: Tänker på dig mycket och hoppas, hoppas att du får vara jätte glad i helgen!

Tänkte skriva ner lite fakta om landstingets utredning:Forskningens ändamål är att utreda huruvida graviditetens prognoskan förbättras med asperin och/eller lågmolekylärt heparin hos kvinnor som haft upprepade missfall.
    Under graviditeten blir du behandlad med någon av de mediciner som minskar koagulationsaktiviteten.
    Grupper:
    - asprin
    - asprin + klexane
    - placebo + klexane
    I de 2 sista grupperna vet varken patienten eller läkaren vilken sorts medicin patienten får då båda ser likadana ut.
    Vid första besöket tas blodprov (30ml) och ett urinprov för analys.
    Uppföljningsbesök görs i graviditetsvecka 8, 10, 18, 24, 28-32 och 36. Vid dessa tas blodprov och urinprov och ultraljud utförs.
    I grupperna med kombinerad medicineringavslutas tablettbehandlingen i v.36

Det här är i korta drag den informatin som jag fått.
    Intressant, eller hur?

Jag är värdelös på mediciner men jag vet att Asprin är Trombyl och jag tror att Klexane kan vara Fragmin och Placebo är väl sockerpiller, eller? Ngn som vet?

Hoppas alla har en bra dag

• babblar på

Linan: kul med nyårsbäbis

mikes bride: spännande med utredningen!

idun: jag tror det är proggen men jag har aldrig mått illa av den förr. Jag har ju tagit den 2 graviditeter(från plus) och inte känt det minsta illamående. Första omgången tog jag dessutom dem 3 ggr per dag men kände inget.
    Jag mår väldigt illa till och från och det verkar bli värre dag för dag. Helskumt detta men jag hoppas det betyder nåt bra
    Hur är det för dej nu då? mår du bra och så?

• Mizz Turko

Hej ny här på tråden och hoppas att jag kan få några av mina frågor besvarade. Är totalt "lost".

Har gjort MF utredning på Lucina kliniken som ordinerade mig att vid nästa grav ta 2 st trombyl var dag (150 mg) fram till v13-14 och sen trappa ner. Hade TNF alfa värde på cirka 12.

HS som jag går hos nu, ivf, har rekommenderat att man bara ska ta 75 mg var dag. Jag har inte tid hos dem förrän nästa fredag och vill ha svar innan, annars kommer denna frustration/stress leda till att jag mår sämre.

Nu är det så att den klinik som ordinerade mig från början, gör ju bara utredningar, står ju inte för själva undersökningar/uppföljningar vid grav. Och HS har jag inte fått tala med än om detta med Trombyl, togs visserligen upp för cirka 4 månader sen när jag fick mitt senaste MF/MA, men vi kom aldrig tillrätta med hur jag skulle göra.

Please ni som verkar experter nu, hur ska jag göra? Måste man följa upp och ta tnf-alfa proverna hela tiden, nu med nygrav också???

förlåt för många frågor och funderingar.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Cia o krabaten

Miss Turko: Svarar här för att ha frågorna, men hoppa till nya tråden sen. Välkommen in där

DrB har nu ändrat sina rekommendationer från 150mg tom v12 till att vara 150mg fram till plus och 75mg efter det tom v12.
    Egentligen "kvittar" det. 150mg skadar inte bebisen. Sen om du mår dåligt av dem är en annan sak.
    Jag är en av dem som först testat 75mg och fick då se ett hjärta i v7 men fick sen mf iaf
    Med 150mg tom v12 så gick det hela vägen för mig! Sonen är nu 7v

TNF tar man inte om under graviditeten. Man behandlar ju inte orsaken utan bara symptomen.

De flesta brukar vara restriktiva ang Trombyl för att det inte finns bevis i studier att det fungerar
    Men om det var jag hade jag kört på med 150mg.

• Mizz Turko
    Cia o krabaten skrev 2008-09-23 15:47:32 följande:
    Miss Turko: Svarar här för att ha frågorna, men hoppa till nya tråden sen. Välkommen in där DrB har nu ändrat sina rekommendationer från 150mg tom v12 till att vara 150mg fram till plus och 75mg efter det tom v12.Egentligen "kvittar" det. 150mg skadar inte bebisen. Sen om du mår dåligt av dem är en annan sak.Jag är en av dem som först testat 75mg och fick då se ett hjärta i v7 men fick sen mf iaf Med 150mg tom v12 så gick det hela vägen för mig! Sonen är nu 7v TNF tar man inte om under graviditeten. Man behandlar ju inte orsaken utan bara symptomen.De flesta brukar vara restriktiva ang Trombyl för att det inte finns bevis i studier att det fungerar Men om det var jag hade jag kört på med 150mg.
    Gud, tack för att du svarat. Slutade ta 2 tabletter fr.o.m. fredags förra veckan eller så efter att blivit skrämd av flera kliniker här.

Jag började ta mina Trombyl i samband med att jag fick plusset förra veckan, inte innan, för jag har märkt att jag har mycket svårare att bli gravid när jag tar den.

då börjar jag ta 150 mg trombyl igen då, som sagt är det ju en ganska liten dos (bara får lite magont men det är det värt om fostret stannar).

Tar ni Progesteron eller så också, eller tar ni bara Trombyl?
    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7