• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • mammawannabe

Åhh! Vad tråkigt Babblar med minus idag, känner så med dig! *kramar om*.

Som andra sagt, när inte mensen kommit än så behöver det inte vara kört, inte ge upp hoppet om den här gången än gumman. "Dö och återuppstå" - bra! Kyss 

• StoraD

Cia: jaa, en sån vill jag ha!! vart kan man beställa? är det storkhjälpen.se?

BP: ja du, 5:e försöket är inom ramen för det normala... jag vet hur du tänker, jag har väntat i 2 år och tycker såklart att det är jättejobbigt, jag fick mitt senaste mf i början av november vilket är åtta månader sen. Men man kan inte räkna så när det gäller "svårt att bli gravid", detta är ditt 5:e försök, precis som detta är mitt 3:e trots allt... Troligtvis blir du gravid nästa gång, eller gången efter det! Annars, så ring läkaren ang IVF eller insemination - ibland kan det vara skönt att ha en 'plan'! KRAM

• Bebis igen

Kramar om BP, trist med minus men precis som LillaD skriver här ovanför så är det skönt med en plan. Blir det inte nästa så blir det gången efter det...o huxflux står du där med ett plus på stickan!

Cia: Jahaaa.... en stjärtis, inte vänt sig... nu har inte jag hängt me här så bra men snackas det om vändningsförsök o sånt eller?? Har en kompis som hade säte på sin bebis, hon mättes o allt o det konstaterades att hon nog var för liten så det behövdes göras ett kejsarsnitt. På morgonen, samma dag då snittet var beräknat satte värkarna igång i 180. Läkarna rådde henne att ändå försöka eftersom förlossningen kommit så långt, hon födde en flicka som kom med rumpan före o allt gick jättebra fast det var för trångt (enligt mätningen)... sånt kan kanske va skönt o läsa om tänkte jag

LillaD: Hur går det för dig?? Visst har du BIM i dagarna va??

♥♥ Thedde -96 ♥♥ Elliot -98 ♥♥ 3 MF, pyre i magen v. 19 ♥♥
  • Lycka77

BP - F*N vad trist
    Ang ivf så tycker jag att du ska avvakta med det. Ivf-kön i Sthlm är ung 1år 9mån, om man går privat så är det vanligtvis 1-2 mån kö. Men man får tänka på att en ivf-behandling tar tid, mina har tagit ung 7veckor/behandling så det är ingen picknick samt mycket biverkningar (oftast) och inte nog med det, tyvärr är det så att vid ivf är det ökad mf-risk (!!!) fråga mig inte varför. Så det första steget tycker jag isåfall borde vara insem+Puregon. Har du bra äl själv?
     Men som LillaD skriver så är det normalt att det tar tid att bli gravid.
    Men jag vet hur arg man blir av att höra den meningen. Om jag hade fått kommit till läkare tidigare så hade jag troligtvis inte behövt vänta så länge innan vi började med ivf!!!
     *kram*

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Krusbär

Babblar: Jag är tyvärr dåligt påläst på din situation. Men visst finns det situationer då ivf kan hjälpa mot mf? Jag tänker på om orsaken är hormoner eller kromosomer, t ex?

Cia: Det är ju självklart - ut ska han i vilket fall!

lillaD: Har du ägglossat klart nu?

Ego: Jorå, verkar inte sämre än att tanten är på gång enligt planen. Hurra för min eländiga kropp som ändå verkar göra nåt rätt! (Undrar om jag har nåt blod kvar sen efter mf, mens och en massa blodprover under loppet av en månad...?)

• Lycka77

Visst kan ivf hjälpa om det är kromosomfel men då finns inte möjligheten att gå privat utan då behövs ju IVF med PGD och det görs bara inom landstingget vad jag vet.

Krusbär, på vilket sätt kan ivf hjälpa om mf beror på hormoner? Enl min läkare så finns det inget man kan ändra inom ivf:n för att minska risken för mf? Utan som jag skrev så är mf-risken större vid ivf, än annars, iallfall vad jag fått information om.

• Bling1975

BP: Trist att det inte blir något plus! Jag förstår precis hur du känner, men jag håller samtidigt med Lycka om att IVF inte är någon dans på rosor. Det är nog bland det värsta jag har gjort (förutom missfallen då). Har man inget kontaterat fel och dessutom har blivit gravid tidigare så är det inte ens säkert att det hjälper. Jag har en vän här på FL som gör IVF pga av kromosomproblem (hennes barn dog vid födseln), hon blir gravid själv (och får mf pga av kromosomerna) men inte vid IVF när de har valt ut friska embryon. Jättekonstigt.

Men samtidigt så tycker jag inte att man ska vänta för länge, något kan ju ha hänt efter missfallen, antingen med hormonerna eller något annat. Jag tycker att du ska ta kontakt med en IVF-klinik och prata med dem. De kan ofta hjälpa till med hormonstimulering eller insemination också.

På tal om postorder så pratade jag och min man ofta om det i början, vi hade lagt en order på www.storken.nu men de hade tydligen leveransproblem.

Cia - lycka till med liten!

Kramar till er alla!

Stitch längtar efter Lilo
  • Lycka77

Bling   Är ni hemma nu?

• Bling1975

Inte än, men vi är på väg. Vi befinner oss just nu i Qatar där vi stannar i ett dygn i väntan på anslutningsflyg till Sverige. Rätt skönt att dela upp resan i två etapper.

Det är jättetråkigt att resan är över, vi har haft det helt underbart. Men nu längtar vi faktiskt hem!

Men det känns lite tungt att vardagen kommer komma ikapp en med röntgen för mannens cancer och missfallsutredning för mig. Fick dessutom besked nu om att min klinik har blivit såld och att min läkare har slutat. Det var den enda läkaren där jag litade på så nu känns det jobbigt att vi har alla spermier och embryon där. Men just det får bli ett problem för hösten när vi är klara med utredningen.

Stitch längtar efter Lilo
  • Lycka77

Bling, jag förstår att det är jobbigt att komma hem till vardagen, resor är ju en sån underbar verklighetsflykt. Men förhoppningsvis har ni massor med underbara minnen som ni kan plocka fram när vardagen blir som svårast, samt att ni kommer hem som man och hustru!
    Vi har bestämt att om denna ivf inte lyckas så ska vi ta och resa iväg i Augusti, vart har vi ännu inte bestämt, men dyka - det vill vi!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7