• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • Raspberry81

Nepp! I Sverige är det visst 6 ggr. Utomlands kan du ju bara tänka dig.....)

De beskrev henne (eftersom jag var helt urflippad i dagarna över smittorisker) att hon är en utav våra "old donors".

Jag har skrivit igen (stackarna blir BOMBADE av mig) och undrar i fall hon donerat till flera i Stockholmsområdet. Intressant om man får hjärtattack imorgon när man läser svaret.

• ninnie65

Dr sa att en tjej utan barn kan donera tre gånger max och en som har barn fyra gånger max. Om det följs vet jag inte.

KRAM igen

• ninnie65

En sak till, min man lämnade ju sperma. Hur lång tid tar det att få svar på om de kan frysa den och kvalitén? Sedan IVF vet vi att sperman är bra, ska bli spännande att höra AVA:s svar!

Egentligen borde man ju få svar dagen efter tycker jag. De sa att de skulle kolla den samma dag.

Fy vad man är utlämnad när det gäller sådana här livsviktiga saker!

• Raspberry81

Min sambo vill nästan dra och hämta hem äggen. Han litar inte för fem öre på AVA. Men den med hetast temperament= jag, vinner tyvärr alltid.

Men tjejer visste ni att man exportera och importera embryon förresten? Jag kontaktade den där surrogatmamme-verkstaden i Ukraina och de sa sig kunna importera in våra embryon från ava. Haha, min stackars man skulle få fnatt. Han skulle sitta med behållaren i sitt knä och sedan ligga och vakta äggen tills de blev inplanterade, varpå surrogatmamman inte skulle få nysa utan lov. Skämt åsido! Surrogatverksamhet skulle aldrig våra nerver räcka till för.

• plupp06

Någon som har färska prisuppgifter (2008) i EUR för AVA Riga?

Jag trodde att St Petersburg var den "billigaste" AVA kliniken, men där kostar det hela 6 450 EUR för Complete egg donation ICSI cycle including medication for the donor. Kostar det ÄNNU mer i Riga?? Kommer ju bli totalt ruinerad på detta....

• Raspberry81

Vi fick svar dagen efter han lämnat sperma.

Ärligt talat tror jag ibland de säger att sperman är lite slö, eftersom de vill göra sin himla microinjektion som tydligen kostar 10 000 extra. Min man har ju lyckats göra sina förra tjej på smällen med p-piller (om det inte var brevbäraren).

ninnie65 skrev 2008-02-19 22:54:46 följande:
    En sak till, min man lämnade ju sperma. Hur lång tid tar det att få svar på om de kan frysa den och kvalitén? Sedan IVF vet vi att sperman är bra, ska bli spännande att höra AVA:s svar!Egentligen borde man ju få svar dagen efter tycker jag. De sa att de skulle kolla den samma dag.Fy vad man är utlämnad när det gäller sådana här livsviktiga saker!
  • ninnie65

Tror priset var ungefär 6400 euro i Riga också. Har inte pappret framför mig jsu nu, det ligger kvar i min ficka. Har inte orkat ta upp det!

Då är det bäst att de svarar på spermakvalitén imorgon senast!! För idag har vi inte fått något svar.

• Raspberry81

Ngn sa att priserna höjts i Lettland pga inflation av valutan.

Ninnie; Sa de ngt om hur de fryser in äggen. Jag fick de infrysta 2 och 2 vilket innebär 3 försök till för oss. Varför inte 1 och 1 så vi får 6 försök?

Min man hade sagt nej till 2 embryon och ändå fryste de äggen 2 och 2. Är inte det jäkligt lustigt?
    När insättningsdagen kom hade jag ett val att välja insättning av 1 (de hade sparat 2 färska för att fråga mig), och det andra skulle frysas. Men eftersom alla andra var frysta 2 och 2 redan, hade de ju bestämt för oss kan man säga. vi SA att vi ville ha insättning 1 ägg vid första besöket, när frågan kom upp.

• Längtansmamman

Hej igen,

Jag vet två tjejer som har lyckats på sina resp andra försök med ÄD på just AVA Riga! De bor båda i Sthlms-området. Den ena fick en flicka efter att två embryon hade satts in, den andra fick tvillingar (en av var sort - vilken lycka

De här två tjejerna, som jag har haft nära kontakt med, inger åtminstone mig hopp! Kanske kan jag sprida lite av det här inne i vår paranoida klubb!!!

Det här med sperma-kvaliteten som diskuterades ovan är ett märkligt område för oss också. Min man har ju gett sitt bidrag tolv gånger till olika kliniker (sju ggr i Sverige vid vanliga IVF...inte över hela Europa! hi hi
    men... den enda klinik som inte har kallat den superb var just AVA Riga. Där dög den inte ens att frysas (???) utan han fick åka dit igen i samband med ÄP av donatorn. CvL, IVF Falun och AVA Fi har aldrig klagat det minsta.

Det där med "Old donors" tycker jag möjligen är ett litet etiskt/moraliskt dilemma, att vissa sliter på sin kropp så för pengar, men krasst sett, ur ett mottagarperspektiv, så är det väl inget problem? Kliniken vet ju bättre hur de ska ställa in medicineringen av henne och få bästa resultat när det finns statistik på hur hon reagerar. Risken att det knappt ska finnas några ägg att plocka på ÄP-dagen blir ju liten.

Intressant att vi kan lufta våra mörka tankar här inne!
    Kram till er alla i "paranoida klubben"!

• Raspberry81

Ja Längtansmamman det håller jag med om.....att det finns både bra och mindre bra aspekter i hur många gånger man brukar en donator. Som du skriver vet man ju om hon kommer leverera, om det blivit barn utav hennes celler och hur hon reagerar på medicinering. Men det finns mindre bra saker med det oxå, tex att man kan ha halvsyskon till sitt barn i samma stad. man får verkligen hoppas att de strategiskt placerar ut hennes celler i olika områden, stater osv. Kanske har de tjejern du har kontakt med fött mitt kommande barns halvsyskon. Det är lite läbbigt när man börjar tänka efter. Kanske kommer jag och Ninnie föda barn utav samma donator, som är halvsyskon. Det är inte kul om de kan donera FÖR frekvent, för ofta. Det är ju bra för oss och därför är man lite splittrad. Ja vad ska man tycka egentligen.....jag vet inte. Jag tror det bästa är att inte tänka för mycket. Det är därför vi har blivit paranoidklubben...hehe))

Svar på tråden AVA riga!