• Raspberry81

AVA riga!

Jag var där den 28/1 för ET.

Även jag har bättre och sämre att säga om dom. När man betalar kräver jag ganska mycket service runt omkring behandlingen som jag inte upplevt som tillfredsställande. Kontakt för utvärdering saknas tyvärr helt. Jag skrev till dom om mitt negativa reslutat men inget svar tillbaka ännu. När en massa olika känslor är inblandade kring ett negativt resultat tycker jag att de kan ha hövligheten att svara. Men nu när vi har ägg i frysen vet de att vi kommer tillbaka. Det är hur jag upplever deras inställning just nu. Jag upplever dock att det är koordinatorn som har ansvaret för hur kliniken uppfattas och att det inte ger en rättvis bild av alla som arbetar där. Den förra koordinatorn hörde alltid av sig inom ett par dagar högst.

Annars är behandlingen förstklassig. Mitt negativa resultat kunde antagligen inte de styra över. Ägget, spermien, jag. Allt ska ju matcha med mellan tre parter. Har hört att om det är fel på ägget eller spermien blir man inte gravid. Visst ser de en viss klass på ägget, men kan inte avgöra vilka genetiska defekter som finns.

Du kan skriva vidare om du undrar över ngt. Detta blir långt annars.

• Raspberry81

Hej!

Jag har även skickat ett antal e-mail, varav ett där jag berättar om mitt negativa resultat, inte ens det har de besvarat. Det beror antaligen på att Masha har slutat och en ny tjej som heter Lena är koordinator. Masha besvarade alltid mina frågor, och efterson den nya dvs Lena besvarat mig ngr gånger via Mashas mail, trodde jag det var ok att skriva till den. Jag har även skrivit till AVA Finland och den kvinna Päivi som jag hade första kontakten med, men hon har inte heller svarat.

Läkarna är som andra skriver helt otroligt bra, men tyvärr tror jag vi hamnat i kläm i en sorts omorganisering som sätter oss i en besvärlig sits. Vi vill ju veta hur vi ska göra nu, tips om fler blodtester jag bör göra. Det var dom som bad mig skriva om grav.resultatet och därför hade jag ändå väntat mig ett tillbaka.

Du behöver inte vara nervös för första försöket. Vi har en doktor som heter Violeta och hon är jättebra. Hon är även klinikchef. Vi satt och käkade choklad i ren nervositet, och det snurrar bara till det hela när man väl kommer in. Man vill berätta allt direkt, och allt blir bara snurrigt.

Jag hade enormt bråttom till flyget efter ET, och var lite stressad själv. Men jag upplevde att de var lugna och tog bra hand om mig. De visade mig allt som skulle hända (vilket egentligen inte är mer än att lägga sig och njuta av sina ägg på en skärm. Därefter får man ett ultraljud där man ser äggen i livmodern. De ringde en taxi till mig och sa bara i förbifarten att "betala från sverige när du har möjlighet". Jag trodde man betalade direkt där. Men jag fick inbetalningskort. Jag hade lite ont efter och mailade. Betalningen är ingen brådska skrev de tillvaka, vilket var ett +

• Raspberry81

5950 Euros betalade vi. 3 dagars-odlade som väl ses som vanligt.

• Raspberry81

VAAAA!!! Blandat ihop donatorer, skojar Ni!! Bara det skulle få mig att aldrig åka dit igen. Man undrar ju hur noggranna de är med alla blodtester osv som jag knatat runt och varit oroad över. Kan de blanda ihop de oxå? Dvs smittsamma blodsjukdomar.

Jag hade progynon i över 1 månad kan jag säga, pga ngn miss med donatorns behandling.

Min man fick inget antibiotika innan lämnandet, och han lämnade även färsk sperma 3 dagar innan ET.

Frusen sperma tror jag inte är lika bra som färsk.(Men det beror på hur bra din mans sperma är)

Medicinerna fick jag utskriven av läkare i sverige.

• Raspberry81

Nu börjar jag bli riktigt negativt inställd efter skräckhistorien med ihopblandade donatorer.

Jag fick iaf tag i kliniken nu i dagarna. De svarar bara lite löst runt blodsjukdomar och testerna att: Donatorn blir testat för alla smittsamma sjukdomar och sedan börjar hon med injektioner för att äggen ska mogna. bara om hon är frisk får hon börja med dom. Men det jag frågade om var om blodtester görs dagarna innan äggplock oxå (eftersom det i mitt fall förflöt 2 månader emellan). Nu tror jag iof en donator ine vill riskera graviditet innan ÄP eftersom det är en jobbig behandling som man inte vill börja om med. Och sedan tror jag det är så mycket kontroller och annat att de inte hinner tänka mycket över sex. Men ändå man är livrädd för sånt....smittor och skit. Det kan dock även hända i sverige.

• Raspberry81

Jag har skickat ett email om att jag vill att donatorn ska bli testad igen (och att vi betalar det), innan vi vill prova med en frysis.

Jag tror även att tjejer som donerar är ganska skötsamma tjejer med egna barn och äktenskap. Och min hade ju universitetsutbildning och krävande jobb (man utgår från att man i den ekvationen inte hinner med lösa relationer). Men jag har iaf bett om ett andra test och hoppas de inte blir förbannade.

Fråga om hur donatorerna väljs ut? Om donatorerna kontaktar kliniken eller om de söker efter donatorer i media osv?

• Raspberry81

Lycka till! Återkom med svar....)

• Raspberry81

Egentligen har vi alla samma känslor, men vi vill bara inte säga det rent ut!

Min man och jag sa samma sak, de kan ju bara låtsas sätta in ett ägg. Vi är ju som fjärtar i rymden när det gäller att kontrollera kliniken. (det faktum att jag inte ens märkte när de satte satte in äggen). Är äggen på skärmen fotograferade eller? För jag såg dem hela tiden när hon satte in dem.

Är det NÅGON här som blivit gravid genom Riga? Jag bara undrar....jag vill ha lite mer kött på benen innan jag sätter in två ägg till.

Jag kan hellre ut och köpa en ny bil eller börja spara till en adoption.

Jag och min blivande man funderar mer och mer på att prova med en enskild adoption.

• Raspberry81

Jag fick email av "Lena" igår. Men då jag skrev till Finland och klagade fick jag till svar att " Nadia har skrivit till alla dina email adresser". Jag som bara lämnat en.

Jag vet inte tjejer, vad tycker Ni ska vi sätta lite press på dem och se om de avslöjar/ försäger sig? Vi kan ju jämföra svaren vi får. Jag har betalat 57 000, jag kommer INTE betala mer om det visar sig att de ljuger. Jag har även en paranoidkänsla att de som jobbar där donerar ägg. Är jag huberparanoid eller?

Man vet ju aldrig....

• Raspberry81

Hej Estra!

Nej enskild adoption är när man adopterar från ett land man som par har stark anknytning till. Jag har skrivit om min sambos invecklade bakgrund under Adoptions-fliken. Man går inte via organisation utan ordnar allt själva.

Jag fick ett oerhört bra intryck av AVA Riga, det är därför jag är besviken nu. Min donator har även visat sig vara en "stammisdonator", dvs de har använt henne som donator ofta. Hur ofta vet jag inte.

Känns väl inte tipptopp!

Svar på tråden AVA riga!