Hej Ninnie,
Jag har gjort två äggdonanationsförsök på Ava i Riga och har, liksom Raspberry, både bra och dåligt att säga. Det är en jättefräsch klinik och jag och min man är lite förälskade i Jaroslav Lakutin (vår läkare) och Masha (en av sköterskona), men det är minst sagt begränsad tid som man får med dessa. Sista försöket var på en fredag och det kändes som om alla hade bråttom att komma hem. Jaroslav jäktar aldrig, men när han är klar så är det upp till sköterskorna att ta hand om en. Masha var inte där så efter 20 minuter, när jag fortfarande låg kvar i gynstolen, slängdes dörren bryskt upp av vad som föreföll vara en före detta KGB-agent, som skrek: "so, your time is up!" Jag blev faktiskt stressad av detta, särskilt som insättningen är svår att göra eftersom jag är så liten. Jag fick ingen extra vila med andra ord. Vi har också haft otur i och med att det blivit så få ägg - vi har fått börja om från början varje gång med ny donator eftersom det inte blivit några frysisar. Sista gången blev det ett ägg över - och vi hade inte hjärta att slänga den trots att vi inte kan räkna med att den klarar en upptining. Jag borde ha envisats med att inte betala för den ynka nedfrysningen, men jag ville behålla en positiv och "kärleksfull" inställning till processen. Jag efterlyser också en utvärdering, särskilt efter två misslyckade försök, men svaren man får är väldigt generella. Likaså skulle jag vilja ha en mer individuell medicinering - eller i varje fall en diskussion om hur man skulle kunna hjälpa saker och ting på traven. Men det är förstås svårt när behandlingen sker utomlands. Jag känner mig dock hemma hos Ava, vilket spelar större roll än man tror, så gör vi ett tredje försök blir det nog där i alla fall, även om kliniken är bland de dyrare. De har bra statistik och det är lätt att ta sig dit från Sverige. Utgå från att det här går vägen och koppla av. Du har valt en bra klinik - resten är upp till hur receptiv du känner dig. Ät nåt smaskigt innan insättning och glöm inte att läsa i gästboken som ligger i receptionen. Det är inspirerade! Eventuell utvärdering kan du ägna dig åt när du plussat.
Kram / Tina