• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • Raspberry81

Jag var där den 28/1 för ET.

Även jag har bättre och sämre att säga om dom. När man betalar kräver jag ganska mycket service runt omkring behandlingen som jag inte upplevt som tillfredsställande. Kontakt för utvärdering saknas tyvärr helt. Jag skrev till dom om mitt negativa reslutat men inget svar tillbaka ännu. När en massa olika känslor är inblandade kring ett negativt resultat tycker jag att de kan ha hövligheten att svara. Men nu när vi har ägg i frysen vet de att vi kommer tillbaka. Det är hur jag upplever deras inställning just nu. Jag upplever dock att det är koordinatorn som har ansvaret för hur kliniken uppfattas och att det inte ger en rättvis bild av alla som arbetar där. Den förra koordinatorn hörde alltid av sig inom ett par dagar högst.

Annars är behandlingen förstklassig. Mitt negativa resultat kunde antagligen inte de styra över. Ägget, spermien, jag. Allt ska ju matcha med mellan tre parter. Har hört att om det är fel på ägget eller spermien blir man inte gravid. Visst ser de en viss klass på ägget, men kan inte avgöra vilka genetiska defekter som finns.

Du kan skriva vidare om du undrar över ngt. Detta blir långt annars.

• spencer

Hej Ninnie,

Jag har gjort två äggdonanationsförsök på Ava i Riga och har, liksom Raspberry, både bra och dåligt att säga. Det är en jättefräsch klinik och jag och min man är lite förälskade i Jaroslav Lakutin (vår läkare) och Masha (en av sköterskona), men det är minst sagt begränsad tid som man får med dessa. Sista försöket var på en fredag och det kändes som om alla hade bråttom att komma hem. Jaroslav jäktar aldrig, men när han är klar så är det upp till sköterskorna att ta hand om en. Masha var inte där så efter 20 minuter, när jag fortfarande låg kvar i gynstolen, slängdes dörren bryskt upp av vad som föreföll vara en före detta KGB-agent, som skrek: "so, your time is up!" Jag blev faktiskt stressad av detta, särskilt som insättningen är svår att göra eftersom jag är så liten. Jag fick ingen extra vila med andra ord. Vi har också haft otur i och med att det blivit så få ägg - vi har fått börja om från början varje gång med ny donator eftersom det inte blivit några frysisar. Sista gången blev det ett ägg över - och vi hade inte hjärta att slänga den trots att vi inte kan räkna med att den klarar en upptining. Jag borde ha envisats med att inte betala för den ynka nedfrysningen, men jag ville behålla en positiv och "kärleksfull" inställning till processen. Jag efterlyser också en utvärdering, särskilt efter två misslyckade försök, men svaren man får är väldigt generella. Likaså skulle jag vilja ha en mer individuell medicinering - eller i varje fall en diskussion om hur man skulle kunna hjälpa saker och ting på traven. Men det är förstås svårt när behandlingen sker utomlands. Jag känner mig dock hemma hos Ava, vilket spelar större roll än man tror, så gör vi ett tredje försök blir det nog där i alla fall, även om kliniken är bland de dyrare. De har bra statistik och det är lätt att ta sig dit från Sverige. Utgå från att det här går vägen och koppla av. Du har valt en bra klinik - resten är upp till hur receptiv du känner dig. Ät nåt smaskigt innan insättning och glöm inte att läsa i gästboken som ligger i receptionen. Det är inspirerade! Eventuell utvärdering kan du ägna dig åt när du plussat.

Kram / Tina

• ninnie65

TACK för svar! Har läst på andra ställen också att det saknas lite omtanke efter behandling och särskilt då om det blir ett negativt resultat. Kanske skulle alla som upplever lite för kylig behandlig påpeka det i någon utvärdering av bemötande hos kliniken! :)

Jag är lite nervös över den djungel som finns av ÄD-kliniker men AVA känns ändå rätt på något sätt. Det jag önskar är dock att någon på kliniken var lätt att ha kontakt med och ställa frågor till. Jag har mailat en del frågor men inte alls fått svar.

Jag börjar nog bli nervös inför vårt första besök där nästa vecka. Man vill ju bli bemött som det kostar, alltså bra och positivt bemött.

Det verkar ju dock som om ni ändå är nöjda med kliniken? Det känns bra för mig!

KRAM Ninnie

• ninnie65

Hej igen!

Det som jag inte riktigt förstår mig på hos AVA riga är att de inte svarar på alla frågor man mailar dem. T ex så har jag frågat avstånd mellan flygplats och kliniken två gånger men det har de inte svarat på. Det vore ju enkelt för dem att svara på. Nu har jag tagit reda på det ändå men undrar varför de inte kan svara på en så enkel fråga.

Har ni fått svar på era frågor?

Kram Ninnie

• Raspberry81

Hej!

Jag har även skickat ett antal e-mail, varav ett där jag berättar om mitt negativa resultat, inte ens det har de besvarat. Det beror antaligen på att Masha har slutat och en ny tjej som heter Lena är koordinator. Masha besvarade alltid mina frågor, och efterson den nya dvs Lena besvarat mig ngr gånger via Mashas mail, trodde jag det var ok att skriva till den. Jag har även skrivit till AVA Finland och den kvinna Päivi som jag hade första kontakten med, men hon har inte heller svarat.

Läkarna är som andra skriver helt otroligt bra, men tyvärr tror jag vi hamnat i kläm i en sorts omorganisering som sätter oss i en besvärlig sits. Vi vill ju veta hur vi ska göra nu, tips om fler blodtester jag bör göra. Det var dom som bad mig skriva om grav.resultatet och därför hade jag ändå väntat mig ett tillbaka.

Du behöver inte vara nervös för första försöket. Vi har en doktor som heter Violeta och hon är jättebra. Hon är även klinikchef. Vi satt och käkade choklad i ren nervositet, och det snurrar bara till det hela när man väl kommer in. Man vill berätta allt direkt, och allt blir bara snurrigt.

Jag hade enormt bråttom till flyget efter ET, och var lite stressad själv. Men jag upplevde att de var lugna och tog bra hand om mig. De visade mig allt som skulle hända (vilket egentligen inte är mer än att lägga sig och njuta av sina ägg på en skärm. Därefter får man ett ultraljud där man ser äggen i livmodern. De ringde en taxi till mig och sa bara i förbifarten att "betala från sverige när du har möjlighet". Jag trodde man betalade direkt där. Men jag fick inbetalningskort. Jag hade lite ont efter och mailade. Betalningen är ingen brådska skrev de tillvaka, vilket var ett +

• Längtansmamman

Hej Raspberry81 m fl,

Vet du vad en "vanlig" ÄD-behandling med färska ägg kostar på AVA Riga nu, alltså utan t ex långtidsodling av embryona?

Jag ska dit i slutet av februari.

• Raspberry81

5950 Euros betalade vi. 3 dagars-odlade som väl ses som vanligt.

• ninnie65

Tack Raspberry81 och andra för svar! Jag hoppas att jag inte ska vara alltför nervös nästa vecka då jag far till Riga. Man får väl lite tänka på att det inte är en klinik i Sverige och att de har ett annat arbetssätt om man blir missnöjd med något.

En helt annan sak, läste en artikel om att landsting bidrar med pengar till ett könsbyte. Tycker vi som gör ÄD också skulle få någon sort av bidrag!

KRAM Ninnie

• Längtansmamman

Tack Raspberry för ditt svar!
    Det är bra att veta vad det ska kosta, innan man står där med fakturan i hand.

Till er som funderar på AVA Riga:
    Apropå bra och dåligt med AVA Riga (där jag har varit fem ggr för insättningar):

+ De tre första försöken, bara positiva erfarenheter, med trevlig mycket professionell personal och fräsch nybyggd klinik.

- Senaste gången tog de dock extra betalt för långtidsodling (som var planerad till 5 dgr) men hade "inte hunnit odla mer än tre dgr", som de sa vid ET-tillfället. Jag kom mig inte för att protestera, men tänker göra det nästa gång om det händer. För det första ska de ju göra som man har kommit överens, för det andra ska de ju inte ta betalt för något som de inte har gjort. Himla självklart egentligen...förstår inte hur jag kunde bli så mållös och bara betala.

- Och nu vid vårt troligen sista försök, så har de blandat ihop donatorer! Det är ju en klart negativ erfarenhet. Plötsligt, långt framme i min behandling, ger de besked om en helt annan donator mot vad som var sagt vid starten (155 cm lång - jag som är 170...samt flera andra kraftigt avvikande data mot först utlovade).

Det var lite om mina erfarenheter från AVA Riga, alltså först bara bra och nnu på slutet mer tveksamt.

Vi valde AVA Riga eftersom vi har haft flera försök på AVA i Finland och har känt oss trygga och "hemma med" med AVA.

Antagligen så har alla kliniker både bra och dåligt. Förresten, jag glömde en (suspekt?) sak med AVA Riga - de kör med extremt långa tider på Progynon. När andra kliniker tycker att 20-22 dgr på Progynon kan vara lagom så tycker AVA Riga alltid mellan 25-30. Har nog ingen inverkan på resultatet (?) men det är i a f annorlunda.

Lycka till med valet!

• ninnie65

Nästa vecka far vi till AVA-Riga. Ska bli spännande och se vad man får för intryck av dem. Men att de blandar ihop donatorer och tar betalt för sådant de inte gjort låter ju trist.

Det värsta är att det känns skönt att ha siktat in sig på en klinik, tror inte jag orkar (och ekonomin tillåter inte heller) att åka runt till olika kliniker i Europa. Hade jag haft mer energi och pengar skulle jag leta runt mer. Tror dock alla klinker har för och nackdelar. Hoppas det i alla fall!

Ni som varit där, har ni löst ut mediciner i Sverige eller fått (köpt)dem av AVA? Jag har fortfarande inte helt koll på vem som ska följa upp mina behandlingar i Sverige. Hörde att om man tar mediciner från AVA kan det bli svårare att få uppföljning i Sverige.

Kram Ninnie

Svar på tråden AVA riga!