• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • Längtansmamman

Hej Primrose, Ninnie, Raspberry och andra!

Det är bra att vi kan ha kontakt så här och jämföra lite.

Jag vet med säkerhet att Lena har jobbat de senaste två veckorna, men hennes semester kanske var tidigare än så?

Vi verkar vara flera som har "kommit lite i kläm" i deras personal-skifte, men jag tycker inte att svaren man fått någonsin varit särkilt utförliga. Numera idds jag knappt ställa några frågor. Man är ju ändå helt i händerna på kliniken - kan ju inte kolla någonting alls (frusterande!).
    De kan ju i princip sätta in en vattendroppe för 55.000 spänn...
    (jag är också "paranoid", särskilt nu efter att de verkar ha dålig koll på vilken donator som hör ihop med vilken mottagare).

Jag vet inget om deras frysis-statistik, men vi har haft tur och fått många till frysen tidigare. Dock gick det sämre att tina dem. I Finland hade vi endast EN i frysen som de lyckades tina fint och sätta in, så det verkar väldigt slumpartat.

Å andra sidan, hur vet man att den verkligen var "fin"? I det läget, efter att de har haft sina upptiningskostnader, vill väl säkert kliniken sätta in den också och få sina 10.000 !

Allt det här med ÄD är så omöjligt att kolla att man blir alldeles matt, tycker inte ni det? Jag antar att man bara får bestämma sig för att lita på den kliniken man valt/väljer och sedan "blunda" och köra.
    Som ett enda stort lotteri. Med höga insatser (känslomässigt, ekonomiskt...)

Tack Primrose för lycka-till-hälsningen. (Det här blir vår sista donator och alltså det sista färska försöket).

• Raspberry81

Egentligen har vi alla samma känslor, men vi vill bara inte säga det rent ut!

Min man och jag sa samma sak, de kan ju bara låtsas sätta in ett ägg. Vi är ju som fjärtar i rymden när det gäller att kontrollera kliniken. (det faktum att jag inte ens märkte när de satte satte in äggen). Är äggen på skärmen fotograferade eller? För jag såg dem hela tiden när hon satte in dem.

Är det NÅGON här som blivit gravid genom Riga? Jag bara undrar....jag vill ha lite mer kött på benen innan jag sätter in två ägg till.

Jag kan hellre ut och köpa en ny bil eller börja spara till en adoption.

Jag och min blivande man funderar mer och mer på att prova med en enskild adoption.

• Raspberry81

Jag fick email av "Lena" igår. Men då jag skrev till Finland och klagade fick jag till svar att " Nadia har skrivit till alla dina email adresser". Jag som bara lämnat en.

Jag vet inte tjejer, vad tycker Ni ska vi sätta lite press på dem och se om de avslöjar/ försäger sig? Vi kan ju jämföra svaren vi får. Jag har betalat 57 000, jag kommer INTE betala mer om det visar sig att de ljuger. Jag har även en paranoidkänsla att de som jobbar där donerar ägg. Är jag huberparanoid eller?

Man vet ju aldrig....

• plupp06

Jag börjar få lite kalla fötter beträffande AVA Riga.

Har nämligen funderat på om den kliniken kunde vara ett alternativ för mig ocm min sambo, men nu vet jag inte riktigt. Verkar ju inte så seriöst där enligt ovanstående konversationer. Har även funderat på AVA i St Petersburg, men nackdelen där är ju krångel med visum osv.

Raspberry: Vad är enskild adoption för något? Nyfiken

• Squirl
    Svar på #24
    plupp06 skrev 2008-02-19 21:53:31 följande:
    Jag börjar få lite kalla fötter beträffande AVA Riga.Har nämligen funderat på om den kliniken kunde vara ett alternativ för mig ocm min sambo, men nu vet jag inte riktigt. Verkar ju inte så seriöst där enligt ovanstående konversationer. Har även funderat på AVA i St Petersburg, men nackdelen där är ju krångel med visum osv.Raspberry: Vad är enskild adoption för något? Nyfiken
    Jag vill bara säga att visst är det lite pyssel med visat men ifall man bor i Stockholm är det lätt ordnat via Comet som hjälper till.
    Jag blev gravid vid mitt besök i St. Petersburg. Tyvärr fick jag missfall men är på gång igen.
    Jag tror att alla klinikerna fått ett stort tryck på sig, märker det även på "min" läkare som ibland dröjer lääänge med att svara på mail.
    Men å andra sidan känner jag hennes absoluta vilja att lyckas med detta. Och det är ju skönt för det är ju som ni påpekar lika möjligt att de bara "låtsas" utefter vad vi är kapabla att avgöra.
    Har suttit och läst runt här ikväll och hittade en klinik i Spanien som någon tipsat om där de ger garanti! Fast det var inte billigt.
  • Squirl
    Svar på #24
    Jag börjar få lite kalla fötter beträffande AVA Riga.Har nämligen funderat på om den kliniken kunde vara ett alternativ för mig ocm min sambo, men nu vet jag inte riktigt. Verkar ju inte så seriöst där enligt ovanstående konversationer. Har även funderat på AVA i St Petersburg, men nackdelen där är ju krångel med visum osv.Raspberry: Vad är enskild adoption för något? Nyfiken
    Jag vill bara säga att visst är det lite pyssel med visat men ifall man bor i Stockholm är det lätt ordnat via Comet som hjälper till.
    Jag blev gravid vid mitt besök på AVA i St. Petersburg. Riga har jag ingen erfarenhet av men jag tar mig friheten att skriva i denna tråd i alla fall, hehe.. Tyvärr fick jag missfall men är på gång igen.
    Jag tror att alla klinikerna fått ett stort tryck på sig, märker det även på "min" läkare som ibland dröjer lääänge med att svara på mail.
    Men å andra sidan känner jag hennes absoluta vilja att lyckas med detta. Och det är ju skönt för det är ju som ni påpekar lika möjligt att de bara "låtsas" utefter vad vi är kapabla att avgöra.
    Har suttit och läst runt här ikväll och hittade en klinik i Spanien som någon tipsat om där de ger garanti! Fast det var inte billigt.
  • plupp06
    Raspberry: Vad är enskild adoption för något? Nyfiken
    Googlade lite på det, trodde det var något med ÄD att göra, men då var ju inte fallet
  • Raspberry81

Hej Estra!

Nej enskild adoption är när man adopterar från ett land man som par har stark anknytning till. Jag har skrivit om min sambos invecklade bakgrund under Adoptions-fliken. Man går inte via organisation utan ordnar allt själva.

Jag fick ett oerhört bra intryck av AVA Riga, det är därför jag är besviken nu. Min donator har även visat sig vara en "stammisdonator", dvs de har använt henne som donator ofta. Hur ofta vet jag inte.

Känns väl inte tipptopp!

• plupp06

VA?? "Stammisdonator" naiva lilla jag har ju trott att donatorerna får donera max någon/några gånger?

• ninnie65

Hallå!

Det värsta är att man säkert kan bli fundersam på alla kliniker som finns som utför ÄD. Vill de bara tjäna pengar eller vill de verkligen hjälpa oss.

Skulle också vilja veta om någon blivit gravid på AVA-Riga! Finns det någon som läser här som lyckats? När man läser i EGV-tråden har ju ingen lykats där heller så ibland undrar jag.

Raspberry81 Din idé om att ställa samma frågor låter bra tycker jag. Jag känner mig också lite paranoid, fast jag vet egentligen inte varför. Men min känsla när vi var på kliniken var just att de kan ju bara fejka en insättning av ägg. Fast å andra sidan kan de kanske inte lura oss så!

Jag blev inte helt lugn av mitt besök i Riga, fast det kan ju ha med hela ÄD-projektet att göra. Mycket pengar och osäkert resultat. Och en massa (läs 7-8 stycken) gravida tjejer kom till väntrummet medans vi var där. Har de kanske en vanlig mödravård också? Eller var det reklam för kliniken!

Samtidigt så orkar vi nog inte byta klinik ändå. För vem vet vilken klinik som är bättre egentligen. Och min man har sagt att han inte vill lämna sperma över hela Europa! Vem vet vad de använder superb överbliven sperma till. :)

Längtansmamman Lycka till!! Skriver dig när mitt huvud är mer koncentrerat.

Skönt att ha er alla här i en förvirrad situation.

KRAM Ninnie

Svar på tråden AVA riga!